Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kontrollera BC?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Är det någon som kontrollerat vilka BC olika kulor har genom att mäta hastighet på olika avstånd.

När jag laddar mina Rhino (9,1gram) som jag tänkt så har jag klass 1 om jag mäter hastighet vid 100m men inte om jag mäter V0 och räknar ut V100...

Har gjort om testet 2 ggr nu med samma resultat...

// Henrik

Publicerat

?- Ja det bör iofs betyda att kulan har bättre BC än den som en gång utgjorde normen vid fastställandet av joule kraven,

samt att det är bättre än det du kanske räknat med tidigare för din kula,

men du,

om man inte uppfyller enegrikravet på 0 och klarar det på 100, uppfyller man NVV:s regler då?

Skälet till min fråga är att jag inte vet själv.

Just det, ett sätt att räkna ut BC är just att på ett säkert och noggrant sätt mäta hastighetsförlusten mellan 0 meter och ett antal andra mätpunkter på en given kula,

det är ju ett bra sätt att hantera kulor med okända eller dåligt angivna BC.

/Christian

Publicerat
  • Författare
?- Ja det bör iofs betyda att kulan har bättre BC än den som en gång utgjorde normen vid fastställandet av joule kraven,

samt att det är bättre än det du kanske räknat med tidigare för din kula,

men du,

om man inte uppfyller enegrikravet på 0 och klarar det på 100, uppfyller man NVV:s regler då?

Skälet till min fråga är att jag inte vet själv.

Just det, ett sätt att räkna ut BC är just att på ett säkert och noggrant sätt mäta hastighetsförlusten mellan 0 meter och ett antal andra mätpunkter på en given kula,

det är ju ett bra sätt att hantera kulor med okända eller dåligt angivna BC.

/Christian

Tja som jag ser det har NVV inte sagt något om V0. Jag hittar bara krav på vikt, konstruktion och anslagsenergi vid 100m

Klass 1. Kulvikt

minst 9 g (139 gr) eller minst 10 g (154 gr)

E100

minst 2 700 J minst 2 000 J

Kulan skall vara konstruerad för att expandera,

t.ex. blyspets och hålspets.

Sedan kan man väl diskutera hur smart det är att ligga så på gränsen att det spelar någon roll. Men jag ligger hellre nära denna gräns än nära maxtryck... (Vet med andra ord inte hur nära gränsen jag är med mina 49,5Grain men det är över max enligt tabellen. Dock inga tecken)

Dessutom kan man väl säga att om samma resultat skulle gälla för fler kulor så är det ännu en anledning till att folk inte skall lite på några tabellvärden över träffpunkter på olika avstånd. Detta borde i sin tur medföra att de som sysslar med lite mer avancerat skytte på lite längre håll borde ha data som talar om ifall BC normalt sett är korrekta eller ej.

Den som vet sina träfflägen på flera olika avstånd mellan 100 & 500m borde kunna kolla om den kulan har ett BC som motsvarar det tillverkarna anger. Det var lite det jag hoppades på att någon skulle ha framför sig för att ge ett snabbt och enkelt svar...

Publicerat

Henrik-BC är inte en konstant utan är avgörande av den fart som kulan färdas med, dvs om du nu har en laddning som skjuter relativt fort så kommer det att göra skillnad på BC:t på det relativt korta håll som 100 meter är,

angående angivna BC:n kan det konstateras att dessa inte sällan diffar med 10-15% oftast då åt fel håll för olika kulor,

herr Litz har ju testat en del

Om man läser hans fynd, efter det att hans hemsida hoppat igång igen finner man att under 5% diff är ok, 10-15% inte ovanligt men att det medför att man måste skjuta kulan för att få "sanna" värden,

noteras då kan att det enbart är sanna värden för just de farterna som är aktuella i den patronen/laddningen/farten.

Så med detta kortfattat summerat har vi svaret, dina resultat kan helt klart vara korrekta och då är allt good to go.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Henrik-BC är inte en konstant utan är avgörande av den fart som kulan färdas med, dvs om du nu har en laddning som skjuter relativt fort så kommer det att göra skillnad på BC:t på det relativt korta håll som 100 meter är,

angående angivna BC:n kan det konstateras att dessa inte sällan diffar med 10-15% oftast då åt fel håll för olika kulor,

herr Litz har ju testat en del

Om man läser hans fynd, efter det att hans hemsida hoppat igång igen finner man att under 5% diff är ok, 10-15% inte ovanligt men att det medför att man måste skjuta kulan för att få "sanna" värden,

noteras då kan att det enbart är sanna värden för just de farterna som är aktuella i den patronen/laddningen/farten.

Så med detta kortfattat summerat har vi svaret, dina resultat kan helt klart vara korrekta och då är allt good to go.

/Christian

Ha, Tackar och bockar.

Svaret fanns ju på sätt och vis i länken...

BC ökar med ökande hastighet i hans försök. Tänkte inte på att det var så. Utan att ha tänkt efter så trodde jag det var tvärtom...