Publicerat November 12, 201015 yr Tja bytte för ett tag sedan min Husqvarna 30-06 till en winchester i 308 för att göra den till den enda bössan jag skulle använda mest för det ekonomiska i att bara behöva ha ett bra sikte en bra kula ett laddverktyg en ljuddämpare mm och för att kunna lägga både klass 2 och klass 1 Nu är det så att jag även har en 222 sako vixen som jag efter mycket övertala de har fått ta över helt från min bror. Nu blir min fråga. Skulle man in stället göra 222 till den ultimata bössan och använda 308 till älg då vi inte har några vildsvin än. Det jag känner mest är att jag helst skulle välja 222 till 90% av gångerna jag ska ut och jaga och att den är helt underbar att gå runt med och skjuter mycket bra. Hur funkar det att skjuta den på lite längre håll typ vilt från 100 - 200 m. Klarar den även skytte på tavla på lite längre håll eller är den för klen till det Mvh Danne
Publicerat November 12, 201015 yr Tja bytte för ett tag sedan min Husqvarna 30-06 till en winchester i 308 för att göra den till den enda bössan jag skulle använda mest för det ekonomiska i att bara behöva ha ett bra sikte en bra kula ett laddverktyg en ljuddämpare mm och för att kunna lägga både klass 2 och klass 1Nu är det så att jag även har en 222 sako vixen som jag efter mycket övertala de har fått ta över helt från min bror. Nu blir min fråga. Skulle man in stället göra 222 till den ultimata bössan och använda 308 till älg då vi inte har några vildsvin än. Det jag känner mest är att jag helst skulle välja 222 till 90% av gångerna jag ska ut och jaga och att den är helt underbar att gå runt med och skjuter mycket bra. Hur funkar det att skjuta den på lite längre håll typ vilt från 100 - 200 m. Klarar den även skytte på tavla på lite längre håll eller är den för klen till det Mvh Danne Hej! det är klart att du skall använda 222 till allt som den får användas till, och skjut in den på det avstånd som du max skjuter på och kolla vilket överslag du har på 2/3 av det avståndet.
Publicerat November 12, 201015 yr Tja bytte för ett tag sedan min Husqvarna 30-06 till en winchester i 308 för att göra den till den enda bössan jag skulle använda mest för det ekonomiska i att bara behöva ha ett bra sikte en bra kula ett laddverktyg en ljuddämpare mm och för att kunna lägga både klass 2 och klass 1Nu är det så att jag även har en 222 sako vixen som jag efter mycket övertala de har fått ta över helt från min bror. Nu blir min fråga. Skulle man in stället göra 222 till den ultimata bössan och använda 308 till älg då vi inte har några vildsvin än. Det jag känner mest är att jag helst skulle välja 222 till 90% av gångerna jag ska ut och jaga och att den är helt underbar att gå runt med och skjuter mycket bra. Hur funkar det att skjuta den på lite längre håll typ vilt från 100 - 200 m. Klarar den även skytte på tavla på lite längre håll eller är den för klen till det Mvh Danne Danne- min personliga uppfattning är att en 222 Rem är å de klenare hållet för rå på avstånd runt 200, som förövrigt är ett långt håll för en 45-55 grains kula med lite sjaskigt BC, Vixen är en bra pang, helt klart skjuter de otroligt bra för sitt pris och ålder, men i fråga om optimering av endera pang kan jag lova dig att dämp/benstöd/handladdning och en bra tub kommer att göra din 308:a till en mycket trevlig sak att använda till det mesta av vilt. Men för att hejda mig där, om den jakt du avser att utöva mest handlar om att jaga efter utpräglat småvilt o exempelvis rävjakt/vak/lockjakt så måste jag nog framhålla vixen som det bättre valet. Sen tror jag att den dag du sitter där med 222:an och en stor nasse smyger fram invid tornet då krutar du i brallan och svär tyst över att du har fel pang med dig, men det är ju bara jag det. /Christian
Publicerat November 12, 201015 yr Författare Danne- min personliga uppfattning är att en 222 Rem är å de klenare hållet för rå på avstånd runt 200, som förövrigt är ett långt håll för en 45-55 grains kula med lite sjaskigt BC,Vixen är en bra pang, helt klart skjuter de otroligt bra för sitt pris och ålder, men i fråga om optimering av endera pang kan jag lova dig att dämp/benstöd/handladdning och en bra tub kommer att göra din 308:a till en mycket trevlig sak att använda till det mesta av vilt. Men för att hejda mig där, om den jakt du avser att utöva mest handlar om att jaga efter utpräglat småvilt o exempelvis rävjakt/vak/lockjakt så måste jag nog framhålla vixen som det bättre valet. Sen tror jag att den dag du sitter där med 222:an och en stor nasse smyger fram invid tornet då krutar du i brallan och svär tyst över att du har fel pang med dig, men det är ju bara jag det. /Christian Tack återigen Christian för dina mycket kloka utlåtanden det gör att många funderingar stannar vid just funderingar och det är ofta ganska bra. Eftersom ljuddämpare är på g kommer jag ju givetvis att gänga både 222 och 308 kommer under tiden att ha det bästa siktet på 308 och det lite sämre på 222 och köps det nytt så byter jag bara över det gammla från 308 till 222. Eftersom jag hoppas och även tror så kommer väl grisen hit i sinom tid och då är man väl inskjuten med 308. Och i dag är jag inte den som skjuter mot levande vilt på typ högst 100m men är bra sugen på att bemästra konstens kunnade att träffa där jag vill på tavla på en 200-300 m och då är ju 308 ett mycket bättre val /Danne