Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Noskvalster eller bara en dålig hund -Vad göra?

Featured Replies

Publicerat

Jag har en drever som är snart 2,5 år gammal. Han har fått mycket tid i skogen ända han var valp, minst 2-3 dagar per vecka under säsongen, och bla sparträning när det inte är säsong. Redan i början tyckte jag att han utvecklades aningen långsammare än andra hundar jag haft (beagle och drever), men har ändå hela tiden sett framsteg.

Nu, när man tycker att hunden riktigt skall blomma ut så börjar jag dock tveka om allt står rätt till. Förra säsongen (14-18 månader) gjorde han på alla släpp endast ett (1) riktigt bra rådjursdrev, nästan tapt-fritt i 75 minuter, ett (1) motsvarande på räv och kanske något på upp mot 20 min på hare. Slag och viltkontakt hade han dock nästan varje gång, följt av ivrigt slagarbete och/eller korta påstick, men få riktiga drev över 10 min. Tyvärr är facit några månader in i denna säsong ungefär samma. Söket har utvecklats positivt men det fattas något i själva upptagandet och drivandet. I går morse var jag ex ute med hunden ca 4 timmar. De första två timmarna har han på två olika ställen så färska slag att han börjar väcka och rent av yla av upphetsning, dock utan att lyckas resa något. Sedan går vi nästan rakt på ett rådjur som han tar upp och driver fint, i 10 min, innan han vänder tillbaka och ivrigt väcker/driver fram och tillbaka på löpan gång på gång, ringar på tappt-platsen såväl som på upptagsplatsen, fram och tillbaka. Efter att i två timmar studerat detta på GPS pejlen tröttnar jag, kopplar och åker hem med ännu en mindre rolig jaktdag i bagaget. Detta är ganska typiskt för hur det brukar se ut.

Tilläggas skall att han har godkänd anlagsklass och 1:a i öppenklass på viltspårprov, varför jag tycker att själva spårandet på färska slag inte borde vara något problem.

Vad säger expertisen, vad kan man som stackars hundförare göra? Är det bara att fortsätta släppa och vänta på att det utvecklas eller kan man göra något annat? Skall man gå fram och hjälpa till på slagen eller tapptplatsen, kan noskvalster ha något med det hela att göra, eller ska man rent av se sig om efter en ny valp?

Tacksam för tips!

Publicerat

Välkommen hit!!

Nu är jag långt ifrån expert på detta men har varit med och jagat in lite hundar då främst stövare och tax..

Tror inte att det är dax att ge upp riktigt än. Som du var inne på så är ju hundar individer och utvecklas olika snabbt, och får den bara tid i skogen så trillar poletten ner (förhoppningsvis).

Kan ju även hjälpa den lite och följa med om den markerar slag och eventueelt väcker lite, eller vid tappter. Om det är rätt eller inte, det vet jag ej... Men det har hjälp iaf min stövare lite på traven. Finns säker de som Absolut inte skulle göra så..

Men det finns så många injagningsfilosofier som det finns jägare...

Sen om det funkar när du går spår med henne så skulle jag iaf utesluta noskvalster!

Kan berätta en lite grej om en tax som är 5 år och poletten på henne trillade ner nu i höstas... Förut har hon bara jagat småfågel, ekorre och har sprungit runt och skällt på?! ingenting?!

Men nu heltplötsligt så är det klockrena drev på rådjur på över timmen..

Så mitt tips håll ut denna säsongen oxå iaf och var lite envis... Plötslig händer det!! Om inte så kanske det är läge för en ny valp.

Önskar dej ett stort lycka till iallafall :D

Publicerat
  • Författare

Tack för uppmuntran 87:an!

Vad som krävdes var tydligen att husse skulle skriva en fråga på internet och lite smått börja höra sig för om mattes inställning till en ny valp...

Lördagens jakt var ungefär som beskrivit tidigare och jag var inte så värst glad. Söndagen däremot var annorlunda; Upptag efter 3 min i första såten, drev räv tapptfritt i 30 min innan räven kröp i gryt. Upptag efter 7 minuter i andra såten följt av nästan tapptfritt rådjursdrev i exakt två timmar.

Så jädra skönt! Om det bara nu bara alltid kunde funka så här bra!