Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt med st. fågelhundar i TV4+

Featured Replies

Publicerat

Ville bara uppmärksamma att på tisdagen program Jakt & Fiske kommer det att handla om jakt över stående fågelhundar. :D

Saxat från ett annat forum:

Vi får då följa programledaren Ola Svensson när han jagar tillsammans med Richard Persson och dennes vorstehtik Pimens Gina samt Jonas Sandberg med irländska settern Duggas Bjärven och pointern Fågeljägarens Tjäder. Inspelningen skedde i oktober i mellersta Skåne, veckan före VM i Danmark där Richard och Jonas ju blev världsmästare, och det handlar så klart om fasan och rapphöns.

Vi hade kanonväder, fantastisk fågeltillgång och suveräna hundar! OBS att det inte handlar om godsmarker med hordvis av oerfarna fåglar, utan välskötta ”bonnamarker”, strålande exempel på vad god viltvård kan åstadkomma, med lättflyktiga rapphönskullar i varenda dikeskant och varska fasaner i varannan buske.

Om kameramannen lyckades fånga allt på bild som jag ville ha med, har vi verkligen något att se fram emot. Tidigare snuttar med stående hundar på TV har ju inte varit särskilt upplyftande.

Publicerat

Ooops, det visste jag men hade glömt! Tackar för den, läser inga programtablåer utan sambon brukar påminna mig.

Hoppas nu bara det blir 1 timme jakt (minus reklamjävlarna) och inte 50/50 med metar-proffset. Har han fått någon mer fisk än den han stoppade upp? ;)

Publicerat

För er som har Tv4+...

Släpp musen och bänka er framför tv,n, för ikväll / nu visar dom riktiga hundar ;D

Hej då, vi syns om en timme ;D

Publicerat

ja dagens pogram var bra, men det var för mkt fiske och för lite jakt >:(

Publicerat
För er som har Tv4+...

Släpp musen och bänka er framför tv,n, för ikväll / nu visar dom riktiga hundar ;D

Hej då, vi syns om en timme ;D

Hörrni "fågelhunds gubbar" får man ut mycket av jakten med stående fågelhund om man som jag bara har skapliga skogsmarker eller bör man ha närhet till fjället och ripjakt (alt fält)  för att få ut något av jakten, missförstå mig rätt  :)

Har varit småsugen på en fågelhund rätt länge och skall bjuda med en uppfödare av Irländska settrar till hösten.

Publicerat
Hörrni "fågelhunds gubbar" får man ut mycket av jakten med stående fågelhund om man som jag bara har skapliga skogsmarker eller bör man ha närhet till fjället och ripjakt (alt fält)  för att få ut något av jakten, missförstå mig rätt  :)

Har varit småsugen på en fågelhund rätt länge och skall bjuda med en uppfödare av Irländska settrar till hösten.

Då bör man bedriva bra viltvård om man ska få en bra skogsfågelmark.

:D

Publicerat

nemen Isjonsson, svara nu ärligt istället ???

Publicerat
nemen Isjonsson, svara nu ärligt istället ???

Vi har väl inga kanonmarker efter Kalixälven där jag jagar men det är inte urdåligt heller. En eng. fågelhund är inte helt fel om den är jaktligt välmeriterade föräldrar.  :D

Publicerat

Är du sugen på en stående hund och ska bedriva jakten mest i skogslandet är valet av hund inte mycket att fundera på.

Vorsteh, vorsteh och vorsteh utan tvekan, korthårig eller strävhårig är en smaksak även om jag föredrar korthåren bäst.

Om du får ut något..........

Självklart, finns det bara fågel kommer jakten att ge dig massor av bra jakt och härliga dagar i skogen.

Publicerat

Tror ni inte att telefon#¤% ringde i ett under programmet  >:(. Får ta och se reprisen istället...

Testeboån: Har man skog med fågel i så är det värt med en vorsteh. Jag favoriserar ju strävhåret då istället ;), men är nog mest en smaksak som Seger säger...

Publicerat

Vilka hundar...vilka sök. :o

Publicerat
Tror ni inte att telefon#¤% ringde i ett under programmet  >:(. Får ta och se reprisen istället...

Testeboån: Har man skog med fågel i så är det värt med en vorsteh. Jag favoriserar ju strävhåret då istället ;), men är nog mest en smaksak som Seger säger...

Det beror ju på hur Du jagar in unghunden och kontaktbenägen hon är med Dig. En annan fin ras till skogsfågel är ju liten Münsterländer som inte söker så stort. :D

Publicerat
Det beror ju på hur Du jagar in unghunden och kontaktbenägen hon är med Dig. En annan fin ras till skogsfågel är ju liten Münsterländer som inte söker så stort. :D

Visst har du helt rätt, men lite partisk måste man väl få vara  :D;)

Publicerat
Visst har du helt rätt, men lite partisk måste man väl få vara  :D;)

Jepp!

:D :D

Publicerat

vorsteh

Skall i ärlighetens namn säga att jag blev lite avig till rasen efter en jaktresa till fjällen för ett par år sedan ( kombinerad harjakt och skogsfågeljakt) med både stövare och fågelhundar i stugan.

Förmodligen är det bara så att jag är van med mina finnstövare och deras mjuka psyke. Skall tilläggas att de strävhåriga vorstrarna som var med är kända för sitt benhårda psyke.

Framtiden får utvisa om det blir några fler hundar. Tar nog ett bra tag innan frugan är färdigbearbetad i frågan ;)

Publicerat
vorsteh

Skall i ärlighetens namn säga att jag blev lite avig till rasen efter en jaktresa till fjällen för ett par år sedan ( kombinerad harjakt och skogsfågeljakt) med både stövare och fågelhundar i stugan.

Förmodligen är det bara så att jag är van med mina finnstövare och deras mjuka psyke. Skall tilläggas att de strävhåriga vorstrarna som var med är kända för sitt benhårda psyke.

Framtiden får utvisa om det blir några fler hundar. Tar nog ett bra tag innan frugan är färdigbearbetad i frågan ;)

Det är bara att bearbeta henne och ev. får Du väl smörja henne med ett och annat också. ;)

Publicerat

Såg härligt ut!

Gissa om dagarna e långa innan man får komma till fjälls o jaga in Bretonen, 11mån gammal!

Men så e de en hel del jobb kvar på vägen!