Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Is/snö i pipan

Featured Replies

Publicerat

Finns det några studier på hur mycket snö/is det kan finnas i bösspipan innan det blir farligt?

(Eller är det bara en massa tro och tyckanden?)

Att det inte är bra vet jag....

Men räcker det med en vattendroppe som frysit för att man ska avbryta jakten och åka hem?

Publicerat

Det finns studier där man har försökt få pipsprängning och fatalt misslyckats med detta, trots att man har svetsat igen loppet.

Trots detta händer pipsprängningar likförbannat... :rolleyes:

Får man en droppe i pipan som fryser (hur nu det skulle gå till) så tror inte jag att det är någon fara, men detta är så enkelt att motverka med en bit tape över mynningen. (som man givetvis skjuter igenom om man skall till)

Man skall alltid vara försiktig så man inte får någonting i loppet dock!

Publicerat

En sak som jag använder är vanlig sårtejp/kirurgtejp. Går fint att skjuta med tejpen på och man slipper oroa sig för snö i pipan.

Publicerat
  • Författare
Får man en droppe i pipan som fryser (hur nu det skulle gå till) så tror inte jag att det är någon fara, men detta är så enkelt att motverka med en bit tape över mynningen. (som man givetvis skjuter igenom om man skall till)

Man skall alltid vara försiktig så man inte får någonting i loppet dock!

Man kan gå ur en varm bil och gå ut i snöig skog. Kall snö i en varm pipa blir snabbt till is. Sen kan vädret snabbt bli kallare under en jaktdag.

Har mynningsbroms på min bössa så tape funkar dåligt. Dock brukar jag klippa av en tumme från en handske som jag trär över mynningen. Problemet är att den iblan skrapas av i något snår + att man bör ta bort den innan man kan skjuta. Så hastigt uppkommna lägen går förmodligen förlorade. Men det problemet är minimalt då jag går med hund och räknar med att hunden skäller en stund innan skott blir aktuellt.

Men några flingor med snö/ liten isdroppe bör alltså inte betyda problem mer än att ev träffbilden förändras en aning......

Publicerat

Frågan blir då, om det är relativt riskfritt tryckmässigt, vad som händer med träffläget med lite snö i pipan?

Publicerat

Jag vet om internethistorier,

där personer har fått ringade pipor av att ha vatten/snö i pipan o avlossat skott,

en ringad pipa är en pipa där innermåttet helt plötsligt är väsenligt för stort och kulans resa i pipan störs.

Egna erfarenhet av detta har jag inte.

Snö borde blåsas ut på samma sätt som tejpen förvinner från mynningen men is, tja det är nog inte så bra.

/Christian

Publicerat

en kuding över pipan gör susen :o

Publicerat
en kuding över pipan gör susen :o

Ja eller om man har en klen diameter på pipan så fungerar även ett avklippt finger från en latexhandske,

vill man att det skall vara taktiskt så finns det tydligen gröna tutor att köpa.

/Christian

Publicerat
Ja eller om man har en klen diameter på pipan så fungerar även ett avklippt finger från en latexhandske,

vill man att det skall vara taktiskt så finns det tydligen gröna tutor att köpa.

/Christian

Latexhandske, blir inte det lite okänsligt :o

Publicerat

tejp på kulpipan och en donkom på bocken brukar jag köra <_<

fungerar fint senast igår testade jag tejp på pip ändan och 10 senare small det som i el alamein och 3 älgar var omkull.

Publicerat
  • Författare

Verkar som någon jakttidning skulle ta upp problemet och testskjuta med snö/is i pipan. Olika mycket snö/is och olika vapenmärken och kaliber.

Samt undersöka hur mycket olika "skydd" påverkar träffpunkten.

Publicerat
  • Författare
en kuding över pipan gör susen :)

Ska inte dom hindra ev skott att nå fram till målet? :)

• 3 weeks later...
Publicerat

vill minnas att jag läst att man kan dra en kondom över mynningen, tror till och med de var i nya jägarskolan, någon som kan bekräfta???

Publicerat
en kuding över pipan gör susen <_<
vill minnas att jag läst att man kan dra en kondom över mynningen, tror till och med de var i nya jägarskolan, någon som kan bekräfta???

Bekräftat!

Publicerat

Det finns "kondomer" i rätt storlek för kulvapen. Annars funkar tejp lika bra tycker jag.

Publicerat

Kodisar är rätt trista överlag och på bössan i synnerhet.

Jag brukar sy en som passar pipan eller slakta en hanske och fästa den med ett resorband i rembygelfästet

Publicerat

Fingertoppar på diskhandskar är ett bra alternativ. ^_^ Eltejp är ett annat alternativ. :D

Under min tid på Husqvarna så har jag sett så många fall av pipsrängning så dom kan jag inte räkna på mina bägge händer. Gör allt för att skydda dina kulpipa el. hagelpipor så att det inte händer dig något liknande.

Publicerat

Brodern fick inte pipsprängning men väl en rejäl bula på hagelpipan för många år sen.

Snö/is i pipan.

Jag kör med lite silvertejp.

Inte större bit än det fäster på pipmynningen.

Funkar med eltejp, maskeringstejp/frystejp osv..

Publicerat

Har alltid en rulle maskeringstejp i fickan. Funkar perfekt.

Publicerat

Klisterlapp från skjutbanan kör jag med, funkar skitbra. Bara att pilla dit en ny efter skott. Får man inte den nya klisterlappen att fästa efter skott så kan man fästa en bit av en plastpåse runt pipan med gummisnodd eller tejp. Till hagel/kombi fungerar maskeringstejp bra tycker jag.

Publicerat

jag använder ett buttler creek flippuppskydd på dämparen. funkar kanon bra och man slipper fylla dämparen med vatten och snö. Dock så vet jaag av erfarenhet att dom inte sitte kvar om man glömmer öppna dom innan skott.....

Så tycker man inte att dom är jättebilliga så rekomenderas att man flippar upp dom innan skarpt läge.

mvh Rikard

Publicerat

Kör med eltejp till båda, funkar bra det.