Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kuriren har glömt det "fria ordet"

Featured Replies

Publicerat

Norrbottenskuriren har nosat rätt på notan till kavahedens skjutbanor.

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5647005

Tydligen så har budgeten spräckts rejält och de budgeterade 4 miljonerna har dragit iväg till styvt 7 miljoner vilket fått kurirens blodhundar att vädra blod. Den ursprungliga budgeten 20 år tillbaka var 11 miljoner men dom pengarna gick till hoppbackarna här i gällivare av vilket det inte finns nästan något kvar. Jag försökte kommentera inläggen men de blev inte registrerade. Skytterörelsen i Sverige är ju inte direkt bortskämda av statliga eller kommunala medel och även om projektet har blivit långt dyrare än jag kan förstå så är det förhållandevis lite pengar om man jämför med övriga kommunala åtaganden. Gällivare ridförening får runt halvmiljonen i bidrag varje år för drift av sin verksamhet och dessutom 2,2 miljoner från 2007 till 2010 men det är inget att säga någonting om. Tyvärr så har kuriren åtagit sig att vara åsiktspolis på ett sätt som gör mig rädd. Man säger sig värna om det fria ordet samtidigt som man filtrerar bort åsikter som inte följer kurirens egna. Vilken vacker demokrati som våra dagstidningar förespråkar där det fria ordet är något som dagstidningarna ska hålla i och styra. Det är ju inte bara jag som råkar ut för den här typen av "åsiktsreglering" Man läser nästan dagligen om folk som som fått sina inlägg raderade för att dem inte följer rätt linje. Tycker att det här är ganska allvarligt och något som inte hör hemma i en svensk demokrati och framförallt inte av dem som ska värna det fria ordet.

Publicerat

så går det när man låter amatörer sköta upphandlingarna.........

Publicerat
  • Författare

Upphandlingarna har skötts av kommunens eget folk. Han är anställd av kommunen som projektledare och har jobbat länge med det. Hans kompetens överlåter jag åt andra att bedöma men amatör är man bara så länge man inte har betalt för att utföra en arbetsuppgift men med det som yrke är man professionell. Tråden handlar heller inte om det utan om hur våra tidningar sköter yttrandefriheten som dom så hårt ska värna.

Publicerat

jag låter dig kalla honom proffs om du vill det... :D

Yttrandefrihet va de ju vi tala om... B)

Hur som haver tror jag nog att vi får leva med att tidningar o forum plockar inlägg som strider mot deras agenda.

Det intressanta är tycker jag är när rapporteringen av en och samma händelse skiljer sig markant mellan ex olika tidningar. Eller när vissa medier mörkar en del information just på grund av deras rådande agenda.

Då blir jag lite rädd. När sanningen inte kommer fram eller man leker med ord (se inledningen)

Publicerat
  • Författare
jag låter dig kalla honom proffs om du vill det... :D

Yttrandefrihet va de ju vi tala om... B)

Du verkar känna till vår projektledare bättre än jag och jag säger inget så har jag inget sagt. Jag antar att jag kommer att bli varse var pengarna tagit vägen innan det här är klart och det kan inte vara till någon nackdel då även jag som varit delaktig i projektet inte kan förstå vad som dragit iväg så in i helvete. Det kan inte vara byggnader eller utrustning utan måste vara knutet till ritningskonsult eller markjobb. Men artikeln i kuriren är inte helt korrekt heller och man svartmålar projektet och ifrågasätter banorna.

Men om man kastar sig över någon som juornalist så måste vederbörande ha rätt att komma till tals även om det strider mot ens egen åsikt. Vad man sysslar med på tidningarna är inget annat än ren mobbning och jag får en bild av Jan Guillos "ondskan" framför mig. Den totala jantelagen är nog också ett bra uttryck. Istället för att vara glada att Gällivare får en anläggning att vara stolt över så gör man allt för att dra ner den i skiten. Nu får vi en älgbana och skeetbana istället för den som gruvbrytningen tog och som drivits i 40 år av MKJoF. Jag har varit den drivande för 50 meters korthållsbanan som jag tror kommer att betyda en hel del för en ungdomssatsning där studiefrämjandet förhoppningsvis vill vara delaktiga. Annars var grundplanen från 80 talet två älgbanor. Hundklubben dundret får flytta sin trapbana och det byggs en fin sportingbana som redan väckt nordiskt intresse vilket borde ses som positivt för gällivare. Jag var med och beslutade om att låta hundklubben ta över allt lerduveskytte och tillika låta MKJoF ta hand om kulskyttet för att det ska bli så smidigt som möjligt logistikmässigt men även för att jag var ensam att driva skeetbanan och det blev för tungt att stå 3-5 dagar i veckan och bedriva jägarexamensträning och allmänt skeetskytte. En förhoppning är även att näringslivet i och runt gällivare kan vara intresserade av att sponsra en simulator till paviljongen så att meningsfull träning för blivande jägare kan bedrivas under vinterhalvåret. Det hade varit till stor hjälp framförallt till ungdomar och den ökande skaran kvinnor som börjar jaga. Men om det bara är negativa tongångar så grusas nog den förhoppningen. Men så fort någon tar ett initiativ så måste andra spy galla och det verkar vara en genomgående attityd i norra sverige. Blir det här däremot till någonting bra så ger jag mig fan på att det kommer att krypa fram någon ur någon grop och ska ta åt sig äran. Jag har hört massor med åsikter men vi har bara varit två från föreningslivet som varit delaktiga och lagt ner snart två år med möten och sprungit med ritningar till byggjobbarna samt försökt att planera för övriga. Min vapendragare från hundklubben dundret har gjort ett jättejobb och utan han vete tusan hur det sett ut. Ska bli intressant att se vem som ska komma och klaga när allt jobb redan är gjort. Det är bara så jävla lågt av pressen att bete sig som dom nu gjort. Var förtroendet dåligt för dom tidigare så är det inget mot nu.

Publicerat

nä nils jag känner inte liraren. med andra ord är det inte på sådana grunder jag drar mina slutsatser...

Jag har länge trott och ansett att svensk skyttesport skulle stärkas markant om näringslivet visade lite mer stöd för verksamheten. Det skulle avsevärt stärka förhandlingspositionen i olika situationer om det fanns lite företagsloggor på området....

Tyvärr är ju jakt & skytte snarare en verksamhet i Sverige som man knappt vågar tala öppet om.

Det händer ibland att jag roar mig med att läsa vapentidningar i tunnelbanan.. :D

Folk tittar liiite konstigt...

Publicerat

La in ett inlägg får se om det godkänns då man inte höll med dom <_<

Publicerat
  • Författare
La in ett inlägg får se om det godkänns då man inte höll med dom <_<

Antar att du inte heter "hästen" i inlägget. Så då är det bevisat.

Publicerat
Antar att du inte heter "hästen" i inlägget. Så då är det bevisat.

Nej det var inte mitt inlägg som var där, får väl se om det dyker upp men är tveksam <_<

Publicerat
  • Författare

Verkar gå tungt att få ihop något större drev men gällivares proffstyckare kanske inte har nyktrat till ännu. Klockan är ju bara 17 på söndag em. :)

Publicerat

Inget än så jag var tvungen skriva ett nytt inlägg. Fick med nåt med kommunism på slutet. Lär väl knappast komma med det heller B)

Publicerat
  • Författare

Nej inte det heller. Undrar om hela kuriren missat kursen som tog upp journalistetik och folkvett samt skillnaden mellan god och dålig sådan.

Publicerat
Nej inte det heller. Undrar om hela kuriren missat kursen som tog upp journalistetik och folkvett samt skillnaden mellan god och dålig sådan.

Nu är det där. Märkligt, var ändå inte hård i det förra inlägget utan förklarade bara att hade det gällt hockey eller fotboll hade man inte hört nån klagan ;)

Publicerat
Nu är det där. Märkligt, var ändå inte hård i det förra inlägget utan förklarade bara att hade det gällt hockey eller fotboll hade man inte hört nån klagan ;)

...och svar har du fått också Mats!

Publicerat
...och svar har du fått också Mats!

Vad är "Bilderbergism" -_-

Publicerat
Vad är "Bilderbergism" -_-

Det vet i sju**on! Inte ens wikipedia kan ge mig ett svar. ;)

Du får skriva och fråga personen som skrev inlägget.

Publicerat
  • Författare

Du har mail Mats. Bilderbergers är en grupp av stora företagsledare i ett hemligt sällskap med lite suspekt agenda.

Publicerat
Du har mail Mats. Bilderbergers är en grupp av stora företagsledare i ett hemligt sällskap med lite suspekt agenda.

Tack för det Nils! -_-

Publicerat
  • Författare
Tack för det Nils! :rolleyes:

Ingen orsak! Sök på google efter bilderbergers eller bilderberger group så kommer det fram lite. En journalist fick sparken och raserade sin karriär när han började gräva för djup och stack ut hakan. Det är däremot lite otroligt men inte omöjligt om sådant skulle förekomma här i trygga sverige. Vi som är bäst på allt.

Publicerat
Du har mail Mats.

Nope. Prova mats_nordberg@telia.com

Publicerat
Ingen orsak! Sök på google efter bilderbergers eller bilderberger group så kommer det fram lite. En journalist fick sparken och raserade sin karriär när han började gräva för djup och stack ut hakan. Det är däremot lite otroligt men inte omöjligt om sådant skulle förekomma här i trygga sverige. Vi som är bäst på allt.

Ok!

Publicerat

Både kuriren och Nsd fick på nöten då dom hade grova sak fel under lojakten..Dom är tidingar jag aldrig skulle köpa då jag finner dom riktigt korkade och vänstervridna jaktfientliga! Nu även mot skytte!

Publicerat
  • Författare
Både kuriren och Nsd fick på nöten då dom hade grova sak fel under lojakten..Dom är tidingar jag aldrig skulle köpa då jag finner dom riktigt korkade och vänstervridna jaktfientliga! Nu även mot skytte!

Ringer dom till mig och ska sälja en prenumeration så kommer försäljaren att bli den första som råkar ut för en arbetsskada via telefon. Permanent hörselnedsättning. ^_^

Publicerat

Jag har läst artikeln och kan inte riktigt förstå varför ni blir upprörda. Det står väl inget negativt om bygget utan bara om hur kommunen skött sig med sin budget m.m.

Detta tycker jag att man läser i tidningen ganska ofta när det är kommunala projekt där budgeten överskrids.

Det står ju att det blir en jättrebra anläggning.

Nu är jag inte det minsta insatt i detta och är det rena fakta fel i texten så är det ju inte bra men stämmer alla siffror så förstår jag inte riktigt kritiken mot tidningen. Angående tidningens politiska åsikter vet jag inget och jag har själv ingen politisk åsikt.

Jag prenumererar inte på någon tidning då jag tycker det är för dyrt för något jag aldrig läser.

Publicerat

Glömde det med att inlägg inte kommer med eller blir raderade på deras hemsida.

Det är ju inte bra om man skriver något och det tas bort om det inte strider mot lagen eller det som står på deras sida "Respekten för andra debattörer och de personer vi skriver om är en huvudregel på kuriren.nu".

Jag kan väl inte se detta som att Kuriren tycker det är dåligt med en anläggning men att de rapporterar om att projektet skötts dåligt pga grovt överskriden budget.