Publicerat November 14, 201015 yr ska köpa ny bössa i vinter och har varit inne på en t3 men sprang över en sako 75 och den såg jäkligt fin ut. Dessutom ligger den i samma klass som t3:an. Är sako ett bättre kvalitetsvapen än t3, tycker stocken på te:an känns skramlig och plastig
Publicerat November 14, 201015 yr ska köpa ny bössa i vinter och har varit inne på en t3 men sprang över en sako 75 och den såg jäkligt fin ut. Dessutom ligger den i samma klass som t3:an. Är sako ett bättre kvalitetsvapen än t3, tycker stocken på te:an känns skramlig och plastig Min helt personliga åsikt, som jag har medhåll av vissa i och mothåll av vissa i är att Sako 75:an är en av de klart trevligaste vapnen som tillverkats på 2000-talet. Vad är det för modell du har kikat på? Ska du ha den när du går med hund osv så är Finnlight att föredra, med sin syntetstock och sitt smäckra utförande. Är det därimot en Hunter eller Delux, alltså vapnen med trästock så kan dom uppfattas som lite klumpiga, vilket i och för sig inte gör mig personligen så mycket. Så jag skulle vilja säga så här. För hundförarbruk/allroundbruk Sako 75 Finnlight. För stationär jakt Sako 75 Hunter. Tikka T3 finns inte med på kartan tack vare att det är mest plast och känns helt enkelt inte äkta MVH/Jocke
Publicerat November 14, 201015 yr Jag håller inte med föregående talare Jag kör själv med Tikka t3 ss hunter och är supernöjd.. Har en vän i jaktlaget som kör med sako och den bössan gör inte annat än krånglar. Men det är min åsikt
Publicerat November 14, 201015 yr Författare Min helt personliga åsikt, som jag har medhåll av vissa i och mothåll av vissa i är att Sako 75:an är en av de klart trevligaste vapnen som tillverkats på 2000-talet.Vad är det för modell du har kikat på? Ska du ha den när du går med hund osv så är Finnlight att föredra, med sin syntetstock och sitt smäckra utförande. Är det därimot en Hunter eller Delux, alltså vapnen med trästock så kan dom uppfattas som lite klumpiga, vilket i och för sig inte gör mig personligen så mycket. Så jag skulle vilja säga så här. För hundförarbruk/allroundbruk Sako 75 Finnlight. För stationär jakt Sako 75 Hunter. Tikka T3 finns inte med på kartan tack vare att det är mest plast och känns helt enkelt inte äkta MVH/Jocke det är en sako 75 ss alltså plaststock och rostfri pipa och jag går mest som hundförare men ibland blir det lite längre håll därför vill jag ha en normallång pipa. Hur e precisionen i sakon?
Publicerat November 14, 201015 yr det är en sako 75 ss alltså plaststock och rostfri pipa och jag går mest som hundförare men ibland blir det lite längre håll därför vill jag ha en normallång pipa. Hur e precisionen i sakon? Plaststockarna skjuter givetvis inte lika bra på snorlånga håll men hål i hål på 300 meter är inga problem med den bössan. Begränsningarna brukar enbart ligga på skytten med dessa finska bössor
Publicerat November 14, 201015 yr Färgad av mitt val..... Sako 75 finnlight 7 mm rem mag. Aldrig några problem. Älgar faller på 350m. Orre, Tjäder 200+. Skön oöm bössa som jag är riktigt nöjd med. (Det enda som jag har haft lite problem med är att få helmanteln att samskjuta med oryxen. Men jag har endast använt normas kulor och krut och inte haft tid att testa fler alt) T3 har jag inte mer erfarenhet av än sett dom på bilder och den ser lite fräck ut.....
Publicerat November 14, 201015 yr Är det nån skillnad i vikt kontra bössorna vi nämde Inte märkbart. En T3 Battue är lättviktaren i skaran men den har en liten tendens att hoppa pga den korta pipan... Inget man märker av i en jaktsituation men på skjutbanan kan den jävlas lite
Publicerat November 14, 201015 yr ska köpa ny bössa i vinter och har varit inne på en t3 men sprang över en sako 75 och den såg jäkligt fin ut. Dessutom ligger den i samma klass som t3:an. Är sako ett bättre kvalitetsvapen än t3, tycker stocken på te:an känns skramlig och plastig Har du kommit över en sako 75 till rätt pris och den faller dig i smaken köp den!!! själv har jag en t3a battue inget krångel med dem heller.. mitt val av bössa föll sig så däför den känns smidigare (går 90% med hund) men sakon är en grymt fin bössa.. letar en själv i 270 winchester till smyg och vakjakten.. mvh A
Publicerat November 14, 201015 yr Författare Har du kommit över en sako 75 till rätt pris och den faller dig i smaken köp den!!!själv har jag en t3a battue inget krångel med dem heller.. mitt val av bössa föll sig så däför den känns smidigare (går 90% med hund) men sakon är en grymt fin bössa.. letar en själv i 270 winchester till smyg och vakjakten.. mvh A jag har en 270 win som jag haft som älgpang men jag vill ha en vanligare kaliber då det är ont om klass 1 ammo till den om man inte laddar själv
Publicerat November 14, 201015 yr Jag håller inte med föregående talareJag kör själv med Tikka t3 ss hunter och är supernöjd.. Har en vän i jaktlaget som kör med sako och den bössan gör inte annat än krånglar. Men det är min åsikt Inte för att på något vis verka dryg så skulle jag vilja ha lite exempel på vad som hänt med din kompis 75:a då jag hört om ytterst få som har krånglat. Givetvis kan din vän haft höjden av otur också. Mvh/joacim
Publicerat November 14, 201015 yr Är det nån skillnad i vikt kontra bössorna vi nämde Hög vikt brukar oftast ge tätare träffbild.... Så för att gå mot själva idén med finnlighten(som jag valde för den oöma konstruktionen i första hand) så tog jag en plastpåse och stoppade i kolven. Sen fyllde den med målarfog(silicon) ca 300gr. Jag fick en något behagligare rekyl samt en lite mer stabil bössa. Den högre vikten har jag inga problem med att bära.