Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snabbfästen Leupold

Featured Replies

Publicerat

Hej

Skall byta ut kikarfästen och ringar på min CG 3000 under våren. Har fått för mig att köpa snabbfästen med tillhörande ringar från Leupold (tror dom heter QRW eller QR) där man alltså kan lossa kikaren genom att vrida en skruv och sätta dit den igen utan att träffläget förändras. Tänkte då passa på att skaffa ett Aimpoint 9000L med en uppsättning ringar så att jag snabbt kan skifta mellan det och Leupolden beroende på hur passet/jakten ser ut.

Alltså en billigare variant på hak / vridmontage..

Någon som har en liknande lösning på sin bössa ? Tror ni att det kommmer att funka ? ???

Mvh Kalle

Publicerat

Jag har detta på en Sauer 202 och på en Sako75. Fungerar finfint! Problemet är att man samlar på sig så mycket kikarsikten...

Publicerat
  • Författare
Jag har detta på en Sauer 202 och på en Sako75. Fungerar finfint! Problemet är att man samlar på sig så mycket kikarsikten...

Hehe... Den som har flest leksaker när han dör vinner!  ;D

Publicerat

Jag har leupold QR på mina tre studsare och jag kan inte säga att det har påverkat någonting vid av och på montering vad det gäller träffläget. Jag brukar dessutom terrorisera fästena med att jag plockar av och på kikaren vid inskjutning för att se om det fungerar, men det har ingen som helst betydlelse. Jag tycker att de fungerar kanon!

Publicerat

QRW-fästen passar till alla baser av weavertyp.

QR-fästen passar till Leupolds egna baser.

Bägge fästena lossas med en liten vinge på höger sida.

Själv har jag QRW på min 9,3:a men dom bör nog kombineras med baser av stål, då stål/alu oftast inte är någon lyckad kombination.

Bägge anses helt skottfasta.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Utmärkt!

Nu är grejerna beställda från torsbo (LeupoldQR), blir spännande att se hur det funkar.

Kalle

• 2 weeks later...
Publicerat
Utmärkt!

Nu är grejerna beställda från torsbo (LeupoldQR), blir spännande att se hur det funkar.

Kalle

Du kommer inte att bli besviken....kanongrejjer.  ;D 

Vill bara lägga in en varning.....var skitnoga när du monterar ringarna. :-

Mvh

Vildhog

Publicerat

Monteringen är mycket viktig.

Publicerat
  • Författare
Monteringen är mycket viktig.

Ok, har inte fått grejerna än, är det svårt att få ringarna att sitta rakt eller på vilket sätt kan det vara bökigt?

Mvh Kalle

Publicerat
Ok, har inte fått grejerna än, är det svårt att få ringarna att sitta rakt eller på vilket sätt kan det vara bökigt?

Mvh Kalle

Det är precis samma som gäller vid ett vanligt montage....att du inte får några spänningar vid montaget.

Har du fått det lite snett kan du få problem att få dit siktet igen efter att ha tagit loss det....och om du ändå skulle få dit det med spänningar i siktet är det nästan 100% säkert att du har ett förändrat träffläge...så var väldigt noga när du monterar....Och viktigast av allt...provskjut...lossa siktet då och då så du är säker på att inte träffläget ändrar sig mellan gångerna.

Jag har 3 sikten som jag växlar mellan och det funkar klockrent.....men lite nojjig är man väl :D så jag provskjuter mina sikten varje gång jag är på banan. Än så länge har det inte ändrat sig.

Lycka till!

Vildhog

Publicerat
  • Författare

Attans också!

Hämtade ut grejerna på posten nu ikväll, och kunde naturligtvis inte hålla mig utan gav mig på att pilla dit grejerna.

Gick bra till en början allt funkade smidigt tills allt var ihopsatt...då visar det sig att jag köpt för låga ringar, ögonhöjden är optimal men det går inte att vrida förstoringsvredet, fattas typ 1,5 mm.

Sedan blev det nog som ni sa om spänningar i montaget, för det är svårt att få tillbaka kikaren på plats när man tagit loss den.

Får skaffa lite högre ringar och börja om från början... :)

Publicerat
Attans också!

Hämtade ut grejerna på posten nu ikväll, och kunde naturligtvis inte hålla mig utan gav mig på att pilla dit grejerna.

Gick bra till en början allt funkade smidigt tills allt var ihopsatt...då visar det sig att jag köpt för låga ringar, ögonhöjden är optimal men det går inte att vrida förstoringsvredet, fattas typ 1,5 mm.

Sedan blev det nog som ni sa om spänningar i montaget, för det är svårt att få tillbaka kikaren på plats när man tagit loss den.

Får skaffa lite högre ringar och börja om från början... :)

Learning by doing ;D

Det där blir nog bra bara du tar dig tid.

Du har ju iaf förstått vad du gjort för fel....det brukar underlätta. ;D ;D

Lycka till och fråga gärna om det är nåt mer du undrar över ;)

Vänligen

Vildhog

Publicerat
  • Författare

Hej

Var inne hos vapenhandlaren idag och han berättade hur han brukar montera fästen, tänkte delge lite av vad han sa då det kanske kan vara av nytta för er också.

Först och främst skall man absolut inte ha någon olja mellan lådan och basen (vilket Leupold anger i sin manual), det måste vara kliniskt rent och torrt. Sedan kontrollerar man att skruvarna inte går för långt ner i lådan varpå dessa fästs med Loctite och kontrolleras med momentnyckel. Sedan slår man ett eller två slag mot baserna för att simulera första rekylen, efter detta brukar man kunna dra ungefär ett kvarts varv till.

Sedan passar man in kikaren i ringarna och drar moment nyckel även där.

Var väl inte riktigt så jag hade gjort...men man blir inte vapentekniker på en natt.. ;)

Mvh Kalle

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu är det grejerna testskjutna och funkar perfekt, ingen träfflägesförändring alls. Det som var lustigt var att inskjutningen stämde i princip perfekt från fösta skottet på tavlan. Baser, ringar och kikare var alltså helt nymonterat, plus att jag plocka isär bössan kvällen innan för rengöring. Fick endast justera ned ett klick då den sköt första serien 4,5 cm över på första serien på 69 m.

Kalle

• 1 month later...
Publicerat

Jag fick problem med min bössa som hade leupold qr den spred skotten . det visade sig att gängan på skruven hade gett sig.

Jag kontaktade försäljaren (torsbo) och de sa att det var ett "vanligt fel" nu på sistone. det verkar som de har fått en leverans av för blöta skruvar.Men det kom nya skruvar på posten nästa dag gratis sen så funkar det jätte bra.

Andreas