Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Helgen som varit…

Featured Replies

Publicerat

Är väl inget så sett men mycket jakt blev de, o jag har lite skrivklåda.. är nog för lite o göra på jobbet ikväll antar jag.. gick på vid 18..

Haft förmånen att gå som hundförare i 3 dar med ett gäng mycket sympatiska norrbaggar.

Helt klart rediga jägare.

Fredag så hittade wachteln gris i en vass men de/den var svåra o få ut..

Ingen direkt prestation av tiken men ett hundbyte o på med tåget o grisen flyttade på sig.

Blev ståndskall efter en 500m och jag gick på i fel vind vilket jag insåg för sent…

Den grisen har varit med förut o tåget blev vattenburet som förra helgen o gick över Törn igen.. men nu höll pejlarna så jag fick tag på henne rätt snart.

Annars va det 3 älgar o ett gäng rådjur o va de nu va mer Wachteln körde ut under dan.

Lördag började med släpp av Karelaren Tuffe som nu på ”äldre” dar börjat jaga gris med den äran..

In i halva såten så illtjuter han 50m bakom oss. Vi ser han ju o fattar inget.. han kan inte gå o skriker som en gris…

En pinne har gått in parallellt med ena klon på bakfoten, satt som berget o han högg som faen efter mig när jag försökte dra loss den.

Vi bytte taktik o jag höll han nu hårt i halsbandet och Jacob fick ut pinnen som trängt in en cm o va nog en 4-5mm i diameter.

Tror att vi fick ut hela för han sökte som vanligt efteråt, återstår o se om det blir inflammerat.

Att åka till sjukan genererar garanterat att de sprättar upp tassen o sjukskrivning i minst 3 veckor. Känns bättre o hålla nogsam koll o blir det hälta o inflammation så blir det givetvis sjukan direkt.

De fanns förresten inget han tyckte va roligt i den såten även om han verkade leta älg som faen av spåren o döma med de va tydligen inte hemma.

Nästa såt gick karelar ungtiken Tyra o fick tag på nått o... jyp, jyp, jyp.. några hundra meter o gris synlig i pass.

Satt tåget på den grisen o det buktade riktigt fint ett tag o en stänkgris blev skjuten.

Nästa såt skulle vi gått med Tyra också men det sågs nya hjortspår när vi ställde runt så det fick bli Alice som fick leka lite.

En hjort sköts ganska omgående o sen hörde jag att Wachteln hade gris i näsan.

Hon är väl ingen stjärna på gris eller ens i närheten.. men hon blinkar inga grisar i alla fall.

Jag rusar in direkt och hör det knakar en 30m framför tiken som grovskäller i löpan.

Då smäller det några hundra meter bort o Alice knallar… släpper direkt sin gris och drar mot skottet.

Sen när hon är tillbaka, det blir nya tag o drev direkt ut till samma skytt som nu fäller en gris till och den sista saluterar han med 3 skott…

Kort håll o rakt på honom i första skottet andra i sida när grisen ökat farten till de dubbla o 3:dje kastade han efter 40 kilosgrisen. Kikare på och kort håll gör det ju lite knepigare.

Vi går ner till en både lycklig skytt med nästan.. ”dubble” på sina första 2 grisar men ändå så är det ju smolk i bägaren. Blir ju blandade känslor för killen.

Spårar lite med wachteln o låter henne sen gå själv, ser att hon går en 200m o vänder.

Brodern tar ur grisarna och vi inväntar min bil o tåget.

Nu skymmer det snabbt så det blir pannlampa på direkt.

Tar löpan med Jacobs unghund och Blackie i band. Hon tjoar ju o skriker som vanligt på så nya spår.

Med ytterligare hund med så tjuter hon etter värre…

Unghunden är allt för orutinerad men följer ju löpan men inte så långt som vi hoppats så vi plockar på min galning en pejl till för min håller på o ge upp, är så j-lva trött på den.

Ligger en ny på väg hem i Malmö. Den kommer förhoppningsvis i veckan.

Blackie går givetvis ifatt och en 3 timmar efter skymning o alla åkt hem så lyckas jag koppla 5 km därifrån.

Utan en extrapejl på så hade jag faen letat hund ännu…

Jag är rätt övertygad om att den grisen va oskadd, trotts kanonaden..

Idag så fick en j-kla trevlig väst laika tik tag på en sugga med ett par 15-20 kilos kultingar..

Kultingarna klarade sig som väl va o suggan gick genom hela såten och på en norrbagge som lyfte på hatten o släppte förbi henne. Sa ju på radion att hunden mycket troligt kom med suggan.

Vi gjorde sen ett litet försök med kultingarna (grisarna ställer till mycket oreda i den byn..)

o annan hund men det gick inte, de gick visserligen ut men blir ju bara ett par skall o sen gömmer de sig igen.

Drar till annat område och laikan hittar grisar igen där vi va igår och en stänkgris blir på plats o en går ut förbi samma skytt o hunden hänger på en tredje på andra hållet.

Sätter Plottfia på den som kom förbi o hon tjoar ifatt och kör ett par bukter o hade bara min bror stått still på generalpasset i 30 min till så vore den också skjuten… eller i alla fall sedd o saluterad…

Men nä.. han skulle hem o dricka kaffe med frun o bli firad av sina söner.. ingen som ville hämta honom dock så han började gå hemåt… sen kom frun o hämtade honom.. Sicken mes..

Resultatet: 4 grisar o en hjort kan man ju va nöjd med.

Nu är de bara o vänta på nästa helg… eller kanske hinner jag ett par vändor i veckan också.. :wacko:

Publicerat

Har du ingen familj? :P

Publicerat
  • Författare
Har du ingen familj? :lol:

Jojomensan..

Så länge min nyckel passar i ytterdörren så funkar det :P

Publicerat

Vilken kul helg ni verkar ha haft. Synd att jag inte kunde va med, hade varit skitkul.

Publicerat
  • Författare
Vilken kul helg ni verkar ha haft. Synd att jag inte kunde va med, hade varit skitkul.

Jepp! det skulle varit ännu kuligare o tetas med dig :lol:

Men de kommer fler tillfällen :P

Publicerat

Laikan? Daniels tik?

Publicerat
  • Författare
Laikan? Daniels tik?

Jepp!

Ninja heter den väl ?

Den ena mörka är ju trångsökt men den den ljusa är mumma :P:lol:

Publicerat
Jepp!

Ninja heter den väl ?

Den ena mörka är ju trångsökt men den den ljusa är mumma :D:P

Ekebo var är du? Dags att ringa honom. :D

Publicerat
Så länge min nyckel passar i ytterdörren så funkar det :P

*ASG*

Hmm undrar om man skulle våga testa att flytta fram gränsen dit..? :D

Nä... :D

Publicerat
*ASG*

Hmm undrar om man skulle våga testa att flytta fram gränsen dit..? B)

Nä... :lol:

Nej, jag skulle inte heller våga det...och man får inte glömma att nyckeln kanske alltid kommer att passa men det kanske är tomt bakom dörren när man kommer hem... :P:lol::P

Tack för en jaktstory också.

Publicerat
  • Författare

Skämta kan man ju alltid, inget allvarlig i de där med nyckeln.

Men jag har inte så lite dåligt samvete... :lol: har inte haft den känslan på många år.. men i höst har det nog varit väl mycket jakt o andra uppdrag o så e de ju så in i.. kul o jaga, eller kul... känslan/tvånget är svår o beskriva..

Sätt en bössa i mina händer o ett hundskall i fjärran o jag går tills jag stupar... kanske inte så fort men frammåt går det.

Har slutat ta med matsäck... en rejält frukost bacon o ägg och en thermos kaffe o nån liter vatten i bilen så står jag mig till långt efter skymmning..

Blir lixom inte hungrig.. eller har tid o äta... man har ju "provianten" med runt midjan... :P

Ska jag ta på "promenadskorna" o gå en runda på asfalten kring centrum så värker de i fötterna o benen/knäna efter 100m o jag vill hem o är gnällig som faen... vilket jag får pikar om jämt av frun :lol:

Dock så kan man ju räkna det som "jobb" i helgen för det kommer ju in pengar så tanten får det oavkortat.

Likaledes med trafikeftersöken numera.

Man får en slant o det dövar samvetet... o frun o familjen o jag kan göra nått trevligt framöver.

Fast jag hade nog jagat o ränt runt o "jagat hund"... om nätterna oavlönat hur som..... B)

Jag är en idiot helt enkelt...

Just nu känner jag hur sliten jag är o vill helst bara krypa in i frugans famn o mysa hela förmiddagen. jag går ju av vid 8 med det är bara hundarna hemma då så det får väl bli nån hårigare famn o somna i... :PB)

Publicerat
Just nu känner jag hur sliten jag är o vill helst bara krypa in i frugans famn o mysa hela förmiddagen. jag går ju av vid 8 med det är bara hundarna hemma då så det får väl bli nån hårigare famn o somna i... :lol::lol:

Å fan, märker du någon skillnad? :)

Publicerat
  • Författare
Å fan, märker du någon skillnad? :D

jodå.. mindre hår, mjukare och luktar inte lika illa...

Men jag anger inte vem jag syftar på :D:D

Publicerat
jodå.. mindre hår, mjukare och luktar inte lika illa...

Men jag anger inte vem jag syftar på :lol::huh:

Nä, för du vet inte! ;)

Publicerat
  • Författare

Ny helg o nya tag..

Blev 2 kalvar för karelaren Tuffe idag. Tror faen hela laget såg älgarna innan de fälldes.

Va väl en 2-3 grisar o 5 älgar o några rådjur i första såten.

Tyvärr fick Wachteln Alcie en tryckare av en gris o verkar ha lite ont i buken/reven nu ikväll.

Tuppkammen växte nog för mycket, hon hade ju sällskap av "tåget"...

Hon bröt o kom tillbaka, plotten kopplade jag några km söderut..

Hoppas hon inte tar åt sig av smälllen, hon har verkligen kommit igång nu på grisarna, är väl en 5 som trillat för henne i år 3 på rena drev men denna smäll kanske sabbar det..

Återstår o se, hon fick rejält pyngel som unghund o det har suttit i.

Visar sig nog imorgon antar jag.. tycker nästan vi hittat gris i varje såt nu i höst.

Förmodligen i morgon oxå..

Nya tag vid 8 haket i morgon alltså.

Om det nu inte blir nått uppdrag ikväll.

Älgskötselomrdet ska vissa satsa på grisvak ikväll o jag med fler ska vara beredda på o åka ut om det behövs hund någonstans..

Publicerat

Ni verkar ha ett jävla drag just nu. ;)

Och så går en annan stackare här och harvar på gristomma marker. :D

Hoppas det går bra med Alice.

Publicerat
  • Författare

H-vete.. upptäckte precis att det är ett hål i bukskinnet på Alice.

Letar penicilinsalva som en idiot nu..

Men jag har nog faen gett bort den jag hade..

Får bli o försöka rengöra med jodopax.

Tror inte det är så allvarligt men vill inte börja "rota" i onödan.

Återkommer..

Publicerat

En heltäckande väst ala`rustning hade nog hjälpt i stället! :D Hoppas att det inte är något allvarligt!

Publicerat
  • Författare

Har rengjort med jodopax och sondat såret med en gummipip.. brukar ha den o skölja jodopax med.

Verkar bara vara under skinnet, ca 1,5-2 cm frammåt inget på nått annat håll.

Blöder har det knappt gjort.

Det borde jag sett tidigare. Kollade och kände igenom tiken direkt hon kom till mig och även vid slakthuset senare.

Hade inte frun nu kväll sett att hon låg och slickade sig i sidan så hade jag inte märkt något o förmodligen jagat med henne i morgon oxå..

Alice har både ätit och druckit sen hon kom hem så jag är inte speciellt orolig.

Hon rör sig vettigt oxå, går i trappen osv.

Men de blir förmodligen inflamerat de brukar va mer regel än undantag lixom..

Så här ser de ut, sitter i ljusmtrakten där det är klassikt.. kanske lite högre iofs.

post-348-1290276487_thumb.jpg

Nu har jag otalt med en galt o den ska nog få det hett om öronen... Retar mig att jag kopplade plotten.. hon kunde fått jaga musten ur den några timmar till...

Publicerat

Hoppas det går bra med hunden..... Fan att dom skall ha betar med. Kunde räckt med att dom rackarna bits. :D

Publicerat

Hur har västen du testade funkat. Jag har en med samma fabrikat. Är nöjd med "smidighet" och även fått hunden ganska biten då den skyddat mot stickskador.

Men dragkedjan har pajat och tyg biten som sitter över dragkedjan har lossnat. Västen ser dess utom ganska sliten ut har ju bara haft den i 2 månader.

Har du inte väst på wachteln? Vänligen/Mattis

Publicerat
  • Författare
Hur har västen du testade funkat. Jag har en med samma fabrikat. Är nöjd med "smidighet" och även fått hunden ganska biten då den skyddat mot stickskador.

Men dragkedjan har pajat och tyg biten som sitter över dragkedjan har lossnat. Västen ser dess utom ganska sliten ut har ju bara haft den i 2 månader.

Har du inte väst på wachteln? Vänligen/Mattis

Nej jag har ingen väst på wacheln.

Har inte ansett att de behövs.

Gjorde likadant med plotten, ingen väst innan jag märkte att hon behövde den.

Jag tillhör dem som väntar och ser hur hunden jobbar innan jag köper skydd.

Wachteln har hållt vettigt avstånd innan men nu ihop med plottfia så tänkte hon förmodligen att hon skulle brottas me galten eller nått...

Tiken är väldigt lättlärd och klok så jag mistänker att hon lärt sig en del idag.

Blir ingen väst på wachteln än iallafall.

Hon har förresten varti ute o pinkat oxå o det är ju gott så långt.

Publicerat

Kommer nog bli bra med Alice. Hoppas hon kommer igen. Mattis.