Publicerat November 14, 201015 yr Funderar på att byta bort min Merkel kombi mot en ny Sako 85 hunter i kaliber 6,5x55. På sikt (efter årets toppfågeljakt) kommer även min ruger i kaliber 223rem att avpolletteras. Varför? 1. Jag använder aldrig hagelpipan i kombin och en repeterstutsare med magasin ger snabbare andra skott om sådant behövs. 2. Ett gevär i kaliber 6,5x55 skulle lätt ersätta både min kombi i 308win och 223an. 3. 6,5x55 har ett bättre utbud av ammunition än 223 och förhoppningsvis kommer en 6,5a att inbjuda till bättre skytte på längre håll (+200 meter). Rugern kräver lite mer kärlek tex byte till ett bättre trycke om man ska få ut mer av den. 4. Kombin har en kolv med svinrygg som gör en modest patron som 308win ganska barsk vid liggande skytte. Inte optimalt. Tanken är att den nya 6,5an blir mitt första hands vapen. Jag är dessutom en sucker för det lite klassiska utseendet därför blir det hunter modellen med öppna riktmedel. Tycker också att den nya designen på hunterkolven är ganska läcker. Det hela toppas med en Zeiss conquest 4,5-14x44. Är jag galen eller låter detta vettigt???
Publicerat November 14, 201015 yr 85an e visserligen riktigt fin men hade jag varit du hade jag nog sett till att skjuta fler hagelskott så du slipper avyttra merkeln. skaffa mer jakt!!!
Publicerat November 14, 201015 yr Författare 85an e visserligen riktigt fin men hade jag varit du hade jag nog sett till att skjuta fler hagelskott så du slipper avyttra merkeln.skaffa mer jakt!!! Ja så kan man ju se på saken.
Publicerat November 15, 201015 yr Författare Förlikar mig mer och mer med taken och det lutar åt att det blir lite vapen byten här framöver. Frågan är hur väl skjuter 85an i hunter modell? Sako och tikka lär ju prestera fina träffbilder. Funderar på att plastbädda Sakon om det blir av för att vara på den säkra sidan. Ett krav är att bössan måste ha precision nog för toppfågel annars blir den inte kvar länge i mitt vapenskåp. Jag vill ha mesta möjliga jakt med ett och samma vapen.
Publicerat November 15, 201015 yr Var inte orolig om Sako skjuter bra eller inte... De skjuter djävulsk bra!
Publicerat November 15, 201015 yr Låter som ett klokt beslut. En 6,5 är kanon helt enkelt och gör de andra tämligen överflödiga.
Publicerat November 15, 201015 yr tror inte det spelar så stor roll om du väljer tikka eller sako,,,bägge i felfritt skick presterar nog fullgott för toppfågel.