Publicerat November 14, 201015 yr Hur länge marinerar ni era älgstekar, gjorde en i eftermiddags och tyckte den blev lite torr, vissa sidor säger 1-3 dagar och andra 2-3 timmar Tack på förhand
Publicerat November 14, 201015 yr Inte alls om det inte är tjälknul vi pratar om... Fast då lakar man ju den... Jag har sett folk marinera med de konstigaste saker som i stället torkar ut köttet. (eftersom vilt är torrt så är det en sämre idé) Salt och alkohol är ett stort nej, likaså citrusfrukter. Alla köpemarinader innehåller en massa salt och bör således ej användas för marinering utan bara som glace. Häng köttet ordentligt så slipper ni detta problemet.
Publicerat November 14, 201015 yr Det här svaret blir lite "godagyxskaft" men eftersom det kommer från mig så blir det lätt så... Man marinerar väl inte i första hand för att få köttet saftigare? Jag har fått för mig att man gör det för att det ska bli mer smak...är dock inte någon utbildad kock om man säger som så. För att få saftigare kött så är smörklickar på köttet ett fint tips. Så gjorde "vi" med den rådjurssteken "vi" gjorde här hemma senast - har jag fått mig berättat. Min far brukar ha fläsk-/baconskivor på rådjurssteken och det blir också jättegott. Dessutom har man lite buljong och så öser man steken med den mumsblandningen under tillagningen. Vildsvinssteken jag var med och tillagade idag hade vi ett par påsar "rub"-kryddor i stekpåsen och det blev mycket gott.