Publicerat November 15, 201015 yr Hej har ett par aspar som jag ska fälla till rådjuren och älgarna som dom kan äta på till vintern men när ska jag fälla dom???
Publicerat November 15, 201015 yr Här hemma fäller vi aspar i december, det verkar vara kalas för viltet.
Publicerat November 15, 201015 yr Fäll dem när de behövs. Inte alla på en gång och börja inte förrän snön hindrar viltet från att hitta annan föda. Tänk också på att det kommer att spruta upp stubbskott. Kan ibland vara ovälkommet då det framförallt är yngre aspar som är värd åt knäckesjukan, vilken värdväxlar mellan asp och tall.
Publicerat November 15, 201015 yr Knäcke sjukan? Det är väl i det nämsta en myt. Kommer ihåg hur lärarna på skogsbruksskolan varnade för denna farsot men dom kunde aldrig visa på den . Har ju tittat efter denna sjuka de senaste tjugo åren utan att få se den mer än en gång. Själv så tycker jag att det är bra att det blir uppslag det är ju foder det med. Att fälla asparna när dom behövs är väl det bästa rådet. Rådet att ringbarka asparna runt midsommar för att få mer energi i knoppar och bark har jag aldrig sett någon nytta med.
Publicerat November 15, 201015 yr Knäcke sjukan? Det är väl i det nämsta en myt. Kommer ihåg hur lärarna på skogsbruksskolan varnade för denna farsot men dom kunde aldrig visa på den . Har ju tittat efter denna sjuka de senaste tjugo åren utan att få se den mer än en gång. Själv så tycker jag att det är bra att det blir uppslag det är ju foder det med. Att fälla asparna när dom behövs är väl det bästa rådet. Rådet att ringbarka asparna runt midsommar för att få mer energi i knoppar och bark har jag aldrig sett någon nytta med. Knäckesjukan existerar i allra högsta grad. Jag tycker jag ser den nästan överallt. Ringbarkade några aspar en gång efter en blöt kväll på skogshögskolans kårhus med motivet att bestrida knäckesjukan. Hade vunnit en yxa som årets jaktkung och den skulle givetvis användas. Tveksamt om det gjorde någon nytta, men jag statuerade ett gott exempel alldeles intill infarten.
Publicerat November 15, 201015 yr Aspknopparna är mer värda ju senare på vårvintern man fäller. Ett tips är att fulfälla utan fällskär så att kontakten bibehålls till roten. På så vis fortsätts knopparna att utvecklas trots att aspen ligger ner, ja förutsatt att dom inte blir uppätna då
Publicerat November 15, 201015 yr vad är knäckesjukan ?? MKJ´s tips att "fulfälla" dom är ett bra tips
Publicerat November 15, 201015 yr Aspknopparna är mer värda ju senare på vårvintern man fäller. Ett tips är att fulfälla utan fällskär så att kontakten bibehålls till roten. På så vis fortsätts knopparna att utvecklas trots att aspen ligger ner, ja förutsatt att dom inte blir uppätna då Klarar sig asparna om man "fulfäller" mitt i vintern? Jag brukar "fulfälla" aspsly i gränszonen mellan skog och vall på våren. Jag har inte vågat lägga ner dom på vintern av rädsla att dom dör direkt då. Kan någon säga att dom knoppar ändå, så ska jag mata "mina" rådjur med asp hela vintern. Mvh/
Publicerat November 15, 201015 yr Klarar sig asparna om man "fulfäller" mitt i vintern? Jag brukar "fulfälla" aspsly i gränszonen mellan skog och vall på våren.Jag har inte vågat lägga ner dom på vintern av rädsla att dom dör direkt då. Kan någon säga att dom knoppar ändå, så ska jag mata "mina" rådjur med asp hela vintern. Mvh/ Finns säkert en gräns då dom riskerar att dö, men det brukar funka skapligt. Knopparna börjar ju egentligen inte svälla förens typ Mars, men det är oftast då nöden är som störst. Man måste ha kvar en intakt zon där näring/vatten kan transportera sig mellan bark och ved.
Publicerat November 15, 201015 yr vad är knäckesjukan ??MKJ´s tips att "fulfälla" dom är ett bra tips Knäckesjuka är egentligen en rostsvamp som värdväxlar mellan asp och tall för att kunna fullfölja sin livscykel. Problemet är att det kan orsaka en knäck på tallens toppskott och därigenom vara orsak till dålig stamform.
Publicerat November 15, 201015 yr Knäckesjuka är egentligen en rostsvamp som värdväxlar mellan asp och tall för att kunna fullfölja sin livscykel. Problemet är att det kan orsaka en knäck på tallens toppskott och därigenom vara orsak till dålig stamform. aha tack så mycket