Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Misslyckat eftrsök

Featured Replies

Publicerat

Behöver lite hjälp att reflektera över ett eftersök?

Jag går som hundförare med min wachtel i norra Skåne. Med mig har jag en helt nybakad jägare som visat bra skjutskicklighet och omdöme. Hunden närmar sig och framför går en ganska skaplig galt. Grisen kommer upp på en höjd strax bortom krönet på ca 40 meter. Inget sly och ren bredsida samt galten kommer lugnt och fint. Drillingen är osäkrad och jag siktar in mig. Då skjuter kompisen, jag ser skottet sitter rätt i sida men högt. Grisen går omkull strax bakom krönet på backen och jag ser klövarna som "viftar". Då jag inte är helt säker på träffen säger jag att grisen inte är död utan behöver ett skott till. Jag tar två steg fram för att åtgärda detta då grisen reser sig (låg ned ca 1-2 sek) och kastar sig in i granplanteringen vid sidan. I slutet av kullen kommer galten ut igen och skytten avger ytterligare ett skott men missar troligtvis detta då grisen var på 100+ meter.

Hunden kommer ikapp och slutar skälla samt drar iväg i blodspåret. Han återkommer dock efter 200 meter och är märkbart skärrad. Jag gör en ordentlig skottplats undersökning och finner:

relativt lite blod

inte mörkt eller ljust blod, utan mer normalt

något enstaka hårstrå, långt och grovt

enstaka bitar muskelvävnad

inget lungfragment eller benbitar eller annat intressant.

Grisen är skjuten med 6,5x55.

Tar hunden i kopplet och spårar fram till där hunden vände och finner att grisen vänt sig och gjort front mot hunden för att sedan fortsätta i samma riktning som tidigare.

Jag misstänker en mycket hög träff och att grisen har lagt sig i en mycket tät bit granskog i färdriktningen. Bryter såten och kallar samman jaktlaget. Vi tar en fika och ställer om runt grantätningen med instruktionerna att inte skjuta på något nytt, det räcker med ett eftersök åt gången.

Spårar ca 1 km med hund i lina och blod hela vägen men på slutet mycket sparsamt en droppe var 10e meter eller så. Hittar även blod ganska högt upp på ett par buskar i början. När vi kommer till granplanteringen går jag och skytten in med hunden i lina. Hunden spårar bra men gör en tappt just när spåret viker av och börjar gå bakåt, ringar och hittar igen. Då brakar det till 10 meter från oss och ut springer en gris.

En av skyttarna ser grisen på ca 80 - 100 meters håll men skjuter inte då grisen verkar vara oskadd och inte "haltar" samt med hänvisning på vad för instruktioner jag har givit om friska djur. Enligt passkytten var detta en mindre, grå gris

Undersöker spåret efter grisen som kom ut och finner inget blod vid ca 150 meters spårning. Jag finner att vi måste ha en ställande hund i detta läget och därför rings en annan person med en ställande hund in som bor just i närheten. Hunden släpps på inspåret i tätningen men bryr sig inte nämnvärt om blodspåret utan tar upp 3 rådjur efter varandra strax utanför granet i ett kärr. Eftersöket avbryts därefter på grund av mörker.

Dagen efter spårar jag grisen som gick ut ur granplanteringen en LÅNG sträcka med hund i lina utan att hitta vare sig blod eller något annat. :D

Vad kan jag göra nu?

Kan detta anses som jag har gjort tillräckligt?

Klarar sig grisen med en skada av detta slag?

Vad kunde jag ha gjort annorlunda i denna situationen i syfte att förbättra oddsen att lyckas?

Hur går jag vidare? ;)

Jag har oerhört dåligt samvete att en gris blir påskjuten och inte hittad där jag är jaktledare, fast det inte var jag som sköt. B)

Jag har pratat ordentligt med skytten om det inträffade och påtalat vikten av övning samt att känna till anatomin av de djur man ämnar skjuta på. Grannen är informerad och var med under den sista delen av eftersöket då den ställande hunden släpptes ganska nära hans gräns.

Publicerat

I mina ögon låter det som en träff ovanför ryggraden typ taggutskott.

Och jag själv hade inte påbörjat eftersöket förrän jag haft en bra ställande hund på plats.

Har haft ett par eftersök med liknande träffar och de har bara gått undan.

Hittade ni något i legan i planteringen där grisen gick upp?

Publicerat
I mina ögon låter det som en träff ovanför ryggraden typ taggutskott.

Och jag själv hade inte påbörjat eftersöket förrän jag haft en bra ställande hund på plats.

Har haft ett par eftersök med liknande träffar och de har bara gått undan.

+1

Sen är det givetivs bra och rätt att inte skjuta på mer djur om man inte är säker på att det är skadat men..

Med gris ser man sällan det.

En träff i taggutskotten ser man inte alls om man inte ser blodet.

En gris som springer med benen typ i otackt kan va ett tecken eller ev hängande svans men det är skitsvårt om typ ett ben inte är av så de haltar.

Publicerat
  • Författare

Tack för reflektionerna!

Jo mina tankar går i samma banor och jag måste ta en funderare på hur jag ska agera om något liknande händer igen!

Det är inte lätt att få allt till att stämma, men viktigt att fundera på saker som kan bli bättre!

Publicerat

En sak som jag tycker man kan göra om man nu inte har en ställande hund på plats är att iallafall spåra en 100m.

Ligger de inom den sträckan brukar de va döda..

Men undantag finns...

Har de gått längre än det så lever de med större säkerhet för varje steg man tar.

Och spåra ifatt en gris är omöjligt.

Lika omöjligt som det är att skjuta en gris i sårlegan.

Kan de så flyr de eller går till anfall, många gånger mer vanligt med flykt än anfall.