Publicerat November 15, 201015 yr Ska upp tidigt o jaga änder så de får bli lite bilder först.. storryn kommer i morgon..
Publicerat November 16, 201015 yr Ser ut som det gick bra i alla fall Bra jobbat som vanligt, och skitjakt pårej imörrn
Publicerat November 16, 201015 yr Författare Fick samtalet från polisen vid 18, satt i bilen o körde dottern till fotbollen så jag bad o få ringa upp. Ensam älg påkörd 12 km från byn. Precis intill nästa by söderut. Jacob hämtade mig för det är ju ett jobb för en älghund av rang. Älgen hade enl föraren troligen träffats i frampartiet, rutan spräckt, bucklig dörr och backspegeln for väck. Hittade platsen direkt som, va utmärkt med en IKEA påse. Hittade vindrutetorkaren på ena sidan vägen och backspegeln på den andra. Spåren pekade rakt in mot samhället. För o komma ut måste älgen gå norrut och då om den nu ligger i första skogspartiet så bör den gå i pass synligt från asfalten så vi bestämmer oss för att Jacob spårar och jag går i förpass. När jag så ser panlampan från jacob så blänker det till ute mot sjön, de va en räv som gick upp 25 m framför Tuffe. Han gillar dessa röpälsar… Han sätter sig o vill bli släppt direkt.. Vi tog om där han sett älgspår och fortsatte, älgen o räven har gått i exakt samma spår ända fram till asfalten igen, jag såg den fram dit. Vi rundade diket och inga älgspår såg vi på nått hundratal meter.. Hmm… spårar han fortfarande räven? Jacob tycker att han hör nått framför oss men vi är osäkra. Vi hittar ett par klövtramp i rätt storlek när vi kommer upp på en liten grusväg intill en sommarstuga. Tuffe visar igen att han vill bli släppt och sätter sig. Kopplar loss och vi går direkt ut mot asfalten för att försöka säkra om det nu gå öster ut. Ser på pejlen att han följer sjön/sumpen på fast mark ända fram till Lyckebyån. Där går han över ån och det blir ståndskall på andra sidan. Bara o gå mot bilen för att köra runt, han kommer inte släppa i första taget. Det är himla skönt o veta att hunden man har inte strular. Vi går runt i bättre vind, den snurrar iofs en del o nästan vindstilla ibland. Vi ser till o komma mellan ån och ståndet för o minska risken att det går loss ut mot stora vägen. Använder mobilens ficklampa sista biten, är inne på 50-70 m men det verkar som det är tätt där älgen står. Verkar som älgen låg ner för hunden är lite gles o ojämn i skallet,. Då går det loss och går en 150 m längs ån och står igen. Jacob ser ett öga som blänker men Tuffe är lite i vägen. Älgen sätter fart och fastnar i en taggtråd och ligger en kort stund men Jacob som nu hoppat över taggtråden försöker springa fram men hinner inte innan älgen är på benen igen och går över ån en andra gång o vi är på fel sida igen. Tuffe simmar över och förnyat ståndskall ytterligare en 150-200m bort längs ån. Ligger en åker intill ån, precis i kanten på andra sidan är ståndet. Vi har nu helt klart för oss att det är rätt älg och den är skadad. Men vi har inte sett något som tyder på det innan. En frisk/friskare älg hade skenat flera kilometer med vår uppvaktning… Vi kommer fram till åkanten men där växer hög vass, svårt som faen o se älgen. Men därvar en gång så blinkar ögat till mellan stammarna, ser också Tuffes reflex i halsbandet. Verkar som älgen ligger ner igen. Både Jacob och jag siktar och när jag ser ett öga igen och att Tuffe står 3 m till höger om blänket så frågar jag Jacob. -Är Tuffe säker? Egentligen mest för det är hans hund.. vore det min hade det smällt i det läget. I mina ögon va hunden säker men på gränsen till för nära… Men Jacob tycker jag säger att ”Tuffe är säker” Pang! Jacob hade också siktat in sig men var kulan tog hade vi ingen aning om… Men den tog nog för Tuffe tystnar och börjar lugga älgen. Så vi antar på goda grunder att de när död. Jacob kalla in Tuffe som simmar tillbaka över ån och vi går tillbaka till bilen och åker runt igen. Faen man skulle ha en kanot på taket… Vi lärde oss att vi nog måste ha speciella ord som inte kan misstolkas. Älgen va en fin kon med lite skrubbsår och ena höften va ur led eller av. Jacob hade träffat rakt i hjärnan så den dog ju på stället. På väg runt så sa jag… -tänk om där ligger en svart o vit ko… eller en katt… -säg inte så, jag får ju ont i magen, sa jacob. Varken han eller jag såg ju mer än ögonblänket.. Å andra sidan så såg vi ju älgen innan så risken att han sköt tamboskap va ju obefintlig. Som vi brukar säga.. Tuffe är säker. Vi släppte vid svart kryss, första ståndskallet vid svart ring, flyttade sig lite inna vi kom dit till blå pil där vi gick på första gången och så sköt Jacob vid svart pil. Tuffe hade färdats en 4 km från olycksplatsen. Jag hade filmkameran på men det blev mest ljud o svart bild... Inte mycket o lägga ut med vår grötiga smålänska.. Blev förresten 13 änder i morse o utan Alice så hade vi nog inte fått hem hälften.. Jag lyckades väl bara få ner 2… fick eldavbrott precis i värsta draget också..en gammal patron som tydligen sprack och lämnade en bit av hylsan kvar i loppet så det gick inte repetera in en ny med pumpen.. Hmm.. gäller att ligga i hårt idag.. handla, putsa fönster, stor rengöra badrummet mot svartmögel och så se till att middagen är klar när frun kommer hem i eftermiddag.. Kanske vågar jag då nämna att jag planerat in en grisjakt på Torsdag.. förutom de i helgen då..
Publicerat November 16, 201015 yr Snyggt jobbat. Du får berätta vad de nya kodorden för Tuffe's säkerhet blir.
Publicerat November 16, 201015 yr Bra jobbat som vanligt. Börjar nästan bli tjatig. Du kan ju hälsa Jacob att han verkar ha en jävla bra hund. Har han gått några prov med Tuffe?
Publicerat November 16, 201015 yr Författare [quote name='Musköt' date='Nov 16 2010, 10:56 ' post='473692' Har han gått några prov med Tuffe? Nej o de lär inte bli några heller.. Det sorliga är att Tuffe har epelepsi... inte ofta men det händer nån gång om året.
Publicerat November 16, 201015 yr [quote name='Musköt' date='Nov 16 2010, 10:56 ' post='473692' Har han gått några prov med Tuffe? Nej o de lär inte bli några heller.. Det sorliga är att Tuffe har epelepsi... inte ofta men det händer nån gång om året. Ja så var det ja. Det visste jag ju, men jag är ju gammal.
Publicerat November 16, 201015 yr Grattis till ett lyckat avslut Kan dock inte låta bli att kommentera följande "På väg runt så sa jag… -tänk om där ligger en svart o vit ko… eller en katt… -säg inte så, jag får ju ont i magen, sa jacob. Varken han eller jag såg ju mer än ögonblänket.." :D Ja vad gör man när tankarna kommer... Det gäller vara ha bra jaktkamrater med lite sinne för humor
Publicerat November 16, 201015 yr Författare Ähh.. inte för det blev nån bild men jag kan ju bjuda på ljudet från Tuffe å så idioten som inte ens kan prata rätt.... V-MA2j47c-Q
Publicerat November 16, 201015 yr ? Men grabbar det ser nu väl på datumet på filmen att NS bara återanvänder gamla eftersök, Tja med det skämtet ur vägen så måste jag säga grattis o bra arbetet som så ofta, lycka till med städningen nu så att du minskar risken för nya lås i dörren när du kommer hem. /Christian
Publicerat November 16, 201015 yr Författare Jo.. jag vet varken hur man får väck datumet eller för den delen ..får det rätt...
Publicerat November 16, 201015 yr Jo.. jag vet varken hur man får väck datumet eller för den delen ..får det rätt... Det gör inget, vi vet att du är expert på eftersök och att koppla vatten/el, det är bra mycket viktigare. /Christian
Publicerat November 16, 201015 yr ? Men grabbar det ser nu väl på datumet på filmen att NS bara återanvänder gamla eftersök, Ja tidigare var det ju en del på forumet som gjorde så...
Publicerat November 16, 201015 yr Jättebra insats! Lite roligt så här i efterhand med missförståndet, i synnerhet när man fick höra det "live". Gillar verkligen dina berättelser och att du delar med dig i så väl med- som motgång. Med tanke på min egen status här hemma pga många timmar i Tornet så vore det kanske bra att ta en dust mot svartmöglet i vår dusch...har du något bra tips på bra medel?
Publicerat November 16, 201015 yr Författare Med tanke på min egen status här hemma pga många timmar i Tornet så vore det kanske bra att ta en dust mot svartmöglet i vår dusch...har du något bra tips på bra medel? skeethagel i kaliber 12 och kort håll så blir du av med möglet en tid...
Publicerat November 16, 201015 yr skeethagel i kaliber 12 och kort håll så blir du av med möglet en tid... Ja, det kanske vore ngt...fast min hagelsprakare är så ruggigt trångborrad så jag får nog ladda om med salt istället.
Publicerat November 17, 201015 yr Författare Skämt o sidor.. Jag skrubbade med klorin och sen har jag köpt nått "mögelfritt" hos färghandlaren som man sprutar på. Dödar det som är på ytan iallafall och ska inte sköjas av utan blir ett skyddande lager. Kan användas till alla ytor och material i förebyggande syfte. Tyvärr har jag lite svartmögel i siliconfogen och de verkar som det sitter djupt. Ska jag få väck det så blir det nog till o skära bort fogen o läga dit ny.
Publicerat November 17, 201015 yr Riktigt bra jobb av er alla, känslan då en hund fått tag i det skadade viltet och man är så säker det går på att hunden inte släpper är bland det tryggaste man kan uppleva vid eftersök! /ekebo