Publicerat November 16, 201015 yr Ingen som använder sig av lillebror till 17Hmr? Främst nyfiken på prestanda/effekt. /Mike
Publicerat November 16, 201015 yr Hmm, trodde inte prestandan var så bra. Man blir sjukt avis på ammo-priserna over there...
Publicerat November 16, 201015 yr Denna länk och längst ner på sidan, talar ganska utförligt om effekten av mac2:an Sen finns det lite mer skrivet om effekten här det som främst noteras är att det inte är några genomslag alls på ground squirrels, dvs små gnagare. Det förefaller som om de som expansionstestar kulorna på ett verklighetsnära sätt får goda resultat, i några meningar omnämnds uttalanden som "jag sköt genom en staketsttolpe, kulan expanderade inte alls, de flesta av oss vet att kulor expanderar inte alls bra i trä, de antingen glider genom eller deformeras helt av träet, men det främsta kännetecknet förefaller vara en liten djupverkan, vilket kan vara det som är eftersträvansvärt. /Christian
Publicerat November 16, 201015 yr Författare Intressanta länkar! Verkar som att vi kommer kunna testa en Mach2 i helgen jag tror stenhårt på den. /Mike
Publicerat November 16, 201015 yr Intressanta länkar!Verkar som att vi kommer kunna testa en Mach2 i helgen jag tror stenhårt på den. /Mike vill hemskt gärna ha en redovisning om vad du anser om den
Publicerat November 16, 201015 yr Författare vill hemskt gärna ha en redovisning om vad du anser om den Absolut! Bara jag får fram grejorna. /Mike
Publicerat November 16, 201015 yr Som sagt, kollade lite och vart rejält överaskad! Hade väntat mej en 17 kula som gick hastighetsmässigt som en HV LR men fan heller.. Stressad liten rackare som gjorde 600 m/s ca! Givet det så tror jag effekten är jämförbar med storebror.. risken är att knallen är precis lika illa Mvh!
Publicerat November 17, 201015 yr Författare Som sagt, kollade lite och vart rejält överaskad! Hade väntat mej en 17 kula som gick hastighetsmässigt som en HV LR men fan heller.. Stressad liten rackare som gjorde 600 m/s ca! Givet det så tror jag effekten är jämförbar med storebror.. risken är att knallen är precis lika illa Mvh! Möjligt,dock är jag rätt säker på att anslagsljudet blir betydligt mindre vilket nästan låter mer. Bössa är fixad till helgen så det blir test /Mike
Publicerat November 19, 201015 yr Intressant läsning , har funderat på en 17hmr pipa till min Sako Quad men har inte bestämmt mig ännu. Är knallen på 17hmr mkt högre en tex 22wm ? Ska bli intressant att läsa vad ni tycker efter testen , kanske blir en Mach2 istället /Svenne
Publicerat November 19, 201015 yr Möjligt,dock är jag rätt säker på att anslagsljudet blir betydligt mindre vilket nästan låter mer.Bössa är fixad till helgen så det blir test /Mike Tjoa till om du vill ha en observatör! Intressant läsning , har funderat på en 17hmr pipa till min Sako Quad men har inte bestämmt mig ännu. Är knallen på 17hmr mkt högre en tex 22wm ? Ska bli intressant att läsa vad ni tycker efter testen , kanske blir en Mach2 istället Inte mycket högre än WMR men något. Provade dämpad WMR här om kvällen och den small lika illa den.. Fan vad det ska vara svårt att dämpa dessa små gynnare! Men utifrån vad jag läst så verkar Mach2 vara minst lika rapp som storebror faktiskt, nästan så jag ångrar att jag inte ens övervägde den då jag skaffade storebror. Mvh!
Publicerat November 19, 201015 yr Efter lite sido samtal med MM så är tanken den att den lilla reduktionen i fart/krutgasvolym skall medföra att dämparen fungerar mer effektivt samt och att, detta är det viktiga att anslagsljudet som är minst 1/2:a ljudbilden minskar påtagligt. Med lite tur så får vi se vad MM kommer fram till när han provat ut prylarna. /Christian
Publicerat November 19, 201015 yr Detta är lite förvirrande.. Det jag upplever som ett problem är det skarpa ljud som blir av knallen från patronen, ljudet av träffen är givetvis högtst påtagligt men avgjort hanterbart. Anar vad skillnaden är, jag har mest skjutit fågel i topp alt på mark i öppen terräng medan Mikes erfarenheter är kanin bland hus och skit. Anar att det kan förstärka ljudet högst påtagligt.. I detta sammanhang finns inget dessvärre som slår vanlig hederlig 22 lr med subsonic plugg, såå synd att kulan ska vara så jävla tung! Mvh!
Publicerat November 20, 201015 yr Nu har det provats, jag har varit med och observerat. Mike som tog initiativet till testet får berätta om det närhelst han känner sig motiverad och önskar. Allt jag kan säga är att jag är imponerad. /Christian
Publicerat November 20, 201015 yr Nu har det provats,jag har varit med och observerat. Mike som tog initiativet till testet får berätta om det närhelst han känner sig motiverad och önskar. Allt jag kan säga är att jag är imponerad. /Christian Har du hört dämpad 22:a? Om du jämför med tex odämpad 22:a? Mvh!
Publicerat November 20, 201015 yr Har du hört dämpad 22:a? Om du jämför med tex odämpad 22:a?Mvh! Har du hört dämpad 22:a? -Nej jag är ju en vanlig dödlig, så det har jag inte gjort. Om du jämför med tex odämpad 22:a? -Svårt att kvantifiera, sen vill jag nog att Mike får redovisa lite här, hans tankebarn och projekt. Men jag tror att du kommer att uppskatta svaren. /Christian
Publicerat November 20, 201015 yr Räckte med att Mike gick igång efter att ha skjutit in tingesten, har förhoppningsvis bokat en pipa redan Nu är då frågeställningen, vilken dämpare är vassast? Min som är gjort för 17-kalibern eller den Tommy kör med? Mvh!
Publicerat November 21, 201015 yr Författare Japp 17Mach2 is the shit! Inskjutning i fredags av en Sako Quad,avstånd 50m. Remingtons mach2 ammo tillverkas inte av dom själv vilket är fallet med deras 17hmr ammo utan av Eley vilket faktiskt syns Remington(Eley)skotten skjuter så sinnesjukt bra att jag aldrig varit med om maken,det är verkligen bara ett hål i tavlan på 50m! På bilden syns Remingtonskottens träffbild till vänster och Hornadys mach2 till höger. 22 kaniner sköts sedan under natten på skyddsjakt,avstånd från 5m-50m. Mynningsknall väsentligt lägre med mach2 vs 17Hmr och samma dämp. Anslagsljud ej märkbart. Vid grupper av djur störs inte dom andra av skott vilket ökar effektiviten och ammoförbrukningen Färre genomskott med Mach2(åtminstone synliga) Den enda skillnaden är att Mach2 ger lite sämre effekt i målet och därmed kan djuren röra sig lite efter skott vilket dom aldrig gör med 17Hmr. Är man nogrann med val av träffpunkt(rak bredsida genom bägge frambenen eller rakt framifrån) märks ingen skillnad mellan kalibrarna. Detta uppvägs dock med råge av att de diskreta puffarna icke drar till sig någon uppmärksamhet alls. 17Mach2 är verklig tokoptimal för skytte i känsliga områden. /Mike
Publicerat November 21, 201015 yr Mach 2 är en bra och mycket mer anpassad kaliber till korta håll och för att dämpa, än 17 MHR, även med hänsyn tagen till snön kan det konstateras att ljudet är så pass mycket mer dämpat att man inte kan höra det som skottlossning och att ett skott bara ignoreras av personer som hör det. Precionsmässigt var det klart att MC2 sköt lika bra eller bättre än HMR och oaktat om det är vapenberoende eller kaliberberoende var det intressant att se hur väl o enkelt som Mike placerade skotten. Effektmässigt i viltet var det inte samma extrema död som en 17 HMR meddelar och det hände att en del kaniner rörde på sig med ett eller ett par små sparkningar med benen, dock var det bra mycket bättre effekt än med en 22 LR vilket noterades, detta oaktat ammo/avstånd osv på 22 LR. Nåja, det var otroligt trevligt att få vara med och beakta detta försök, till dem som står i valet mellan dessa kalibrar kanske våra små resultat är av någon nytta. /Christian
Publicerat November 27, 201015 yr Imponerande träffbilder! Och effekten verkar vara tillfredställande . Bestämde mig för en mach2 pipa till Quaden . Nu blir väl 22Lr pipan liggande i skåpet. Undrar bara vad ni hade för kikare på bössan? Funderar även på byte av kikaren som sitter på idag. /Svenne
Publicerat November 28, 201015 yr Författare Satte på min reservkikare ,en Burris Fullfield II 3-9x40. /Mike
Publicerat November 28, 201015 yr Tycker att typ en 4-12, 4-16 tub med 42 mm front är ganska så mest "rätt" på en Mach 2/ motsvarande kaliber, då har man förstoring för att täcka in alla avstånd från point blank till maxavstånd även på mål som inte är så stora. Nu tror jag iofs att Mike klarade sig aldeles utmärkt med den tub som var på pangen men om man vill optimera dvs. /Christian