Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vart f*n är tjädern

Featured Replies

Publicerat

Var ute under sen sommarn hösten och kolla efter tjäder på jaktområdet.

Vissa ställen 5 endel 2 st.

Men så fort jag var ute med vovven så såg jag tjäder rådjur älg mm.

Nu när jag är på jakt efter tjädern varken syns dom eller hörs.

Vart är dom nu så här års?

Va ute idag och lite lätt ilsken fick eftersöks hunden följa med.

Släppte hunden han funkar faktiskt ganska bra som stöthund, men det fanns inte liv i skogen.

Har provat gått efter myrkanter, gammelskog, gammelskog med våtmark och löv inslag, berg och dal.

Men jag hittar inte fågel.

Idag var det fint väder och kyligt hoppades på att någon skulle ha träat men icke.

Snälla någon har fågel j*vel* gått i ide och kommer fram i december eller. Hjälp

Publicerat

De flyttar mellan olika områden under olika årstider. Under tidig höst betar de blåbärsris osv, så fort frost och snö lägger sig och löven faller flyttar de till områden där de hittar annan mat såsom knoppar. Kullarna splittras och tuppar och hönor väljer olika områden att vistas i.

Är man ute mycket i markerna lär man sig var de finns under olika tider på året.

Publicerat

mårdhunden..mårdhunden.. vänj er med att bli av med allt som heter småvilt. ;(

hoppas nu att den hålls efter ordentligt där uppe i känsliga markerna.

mvh ca

Publicerat
Var ute under sen sommarn hösten och kolla efter tjäder på jaktområdet.

Vissa ställen 5 endel 2 st.

Men så fort jag var ute med vovven så såg jag tjäder rådjur älg mm.

Nu när jag är på jakt efter tjädern varken syns dom eller hörs.

Vart är dom nu så här års?

Va ute idag och lite lätt ilsken fick eftersöks hunden följa med.

Släppte hunden han funkar faktiskt ganska bra som stöthund, men det fanns inte liv i skogen.

Har provat gått efter myrkanter, gammelskog, gammelskog med våtmark och löv inslag, berg och dal.

Men jag hittar inte fågel.

Idag var det fint väder och kyligt hoppades på att någon skulle ha träat men icke.

Snälla någon har fågel j*vel* gått i ide och kommer fram i december eller. Hjälp

Har hört att tupparna har ett betesområde på ca 5 mil, hur det stämmer vet jag dock inte. Men det jag kan säga är att jag har samma erfarenheter som du vad gäller tjädern. Jagar mestadels på hösten med trädskällare på ett ca 4500 ha område där det brukar finnas rikligt med tjäder. Sistsvängen jag gjorde hade jag bara 1 kontakt....och såg inte ett enda spår. Men har talat med "gubbarna" i byn och de säger att det har varit så i alla tider. Har själv jagat där 10 år och har bara sett 1 topptupp vintertid där. Bara några få tjädrar skjutna där under vintern under alla år, de är som bortblåsta. Har därför sökt mig till andra marker där tupparna verkar befinna sig då och då iaf :wub:
Publicerat

gäller och hitta betesplatserna....helt plötsligt hittar man en myrplätt där det sprutar tuppar och varenda tall är betad...

prova nya slingor gå inte och trampa i samma linje år efter år. gå 500 m åt sidan. behövs inte mycket för att gå förbi och kalla marken fågeltom

Publicerat

Precis som sagt flyttar ofta tjädern mellan olika områden efter årstiden. När fåglarna gärna flockar sig blir det stora områden som blir i princip fågeltomma medan andra alltid håller fågel vintertid så gäller bara att hitta pärlorna vilket skapar den hemlighetsmakeri som råder runt toppjakt jag skulle inte gärna skriva här vart det finns bra vinterland :lol:

Publicerat
  • Författare

Tackar så hemskt mycke för hjälpen, med flytt områden rovdjur betes vanor mm.

Såg faktiskt en tjäder idag som toppa i en gran men tyvärr va det på fel jaktområde.

Annars hade det pangat -_-

Men tack igen för tipsen. Nu ska jag och vovven iväg på ett rådjur eftersök.

På skjuten för ca 7 timmar sen.

Publicerat
Precis som sagt flyttar ofta tjädern mellan olika områden efter årstiden. När fåglarna gärna flockar sig blir det stora områden som blir i princip fågeltomma medan andra alltid håller fågel vintertid så gäller bara att hitta pärlorna vilket skapar den hemlighetsmakeri som råder runt toppjakt jag skulle inte gärna skriva här vart det finns bra vinterland :lol:
Varför inte skriva det? Är ändå för långt för mig att åka dit du jagar... ;):D
Publicerat
Varför inte skriva det? Är ändå för långt för mig att åka dit du jagar... :mad::blush:

ha ha är aldrig för långt för bra tjäderjakt ;) Även jag har försökt mjölka ur folk bra områden men det är bara att glömma men nu efter massor av mil och chansningar så har jag hittat relativt bra marker som jag inte heller avslöjar ha ha :P

Publicerat
ha ha är aldrig för långt för bra tjäderjakt :huh: Även jag har försökt mjölka ur folk bra områden men det är bara att glömma men nu efter massor av mil och chansningar så har jag hittat relativt bra marker som jag inte heller avslöjar ha ha ;)

skojar du ? :blush:

Löddeköpinge -> storuman 1337 km :mellow: o det är enkel resa.

/Eas

Publicerat
ha ha är aldrig för långt för bra tjäderjakt -_- Även jag har försökt mjölka ur folk bra områden men det är bara att glömma men nu efter massor av mil och chansningar så har jag hittat relativt bra marker som jag inte heller avslöjar ha ha :D

Jag skämtade bara lite :) . Skulle ändå aldrig fråga någon om toppområden, för jag själv skulle aldrig nämna det till nån. Har egna guldställen men känns som på senare år att orken att transportera sig dit inte alltid finns. Men då får man ju lida för det åxå när man sällan ser fågel på övriga marker -_-

• 1 month later...
Publicerat

När man rör sig endel på sina hemma mark har jag med flera märkt stora förändringar detta år...Orrarna har totalt varit bort flugna sedan november månad.. Vi har haft hyffsat med fågel och iaf 2-3 flcokar på 50+ på olika ställen och ca 10 talat fåglar skjutet på ca 5000h..Alltså inte direkt utjagat på något sätt..

Men nu är det totalt väck,inte en fjäder och vissa menar just orrarna har haft denna vinter svår.Frost på hänget samt och ätit kottar när man kollar deras mage.. WTF Hört flera som menar på dom flyttat mot finska gränsen nu där det ej är samma,fåglar som självdött har funnits här även..

vi har ej haft plusgrader sedan början av november eller slutet på oktober enligt SMHI.se

Publicerat

var o for på skogen idag, såg allt lite fågel men de finns rätt gott om de.

såg 2 tuppas som slogs om nått sen när hun kom ut o for mot dom så släppte de o dom for åt varsitt håll, o de var i en hygges kant,

sen såg ja en Tjäder tupp som gick undan i ung tall skog