Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

222 - märke?

Featured Replies

Publicerat

Jag har "nästan" bestämt mig för att köpa en 222. Tycker dock att alla pratar om Sako. är det mäst bössa för pengarna?

Hur står sig t.ex en Anschutz mot en vixen?

MVH David

Publicerat

Du kan hitta äldre Tikkor m55 för halva priset men med likvärdig kvalliteè.

Publicerat

Har en Anschutz i kal 22 Hornet, skulle tro att bössan är den samma oavsett vilken kaliber.. Gillar den, skjuter bra och trevlig på alla sätt men trots det så är Sakon jag har i kal .222 smidigare och mysigare på något sätt. Nu har jag iofs kortat pipan men även om jag fimpade pipan på Horneten så skulle nog Sakon vara trevligare ändå.

Men utan tvekan så lär en Anschutz som är fräsh skjuta precis lika bra som Sako.

Och som sagt, finns en del trevliga Tikkor med men jag har för mej att de är mer "fullvuxna".. Vixen är liksom byggd för kalibern dvs mindre och smidigare vapen.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

För att sammanfatta er;

De skjuter lika bra oavsett om de heter Sako. Tikka eller Anschutz? Lite personligt vad man gillar bäst?

Publicerat

Jag har dålig koll på Anschutz men har något minne att den har låsklackarna bak samt att pipan är stiftad i lådan.

Sako och Tikka är väl däremot kända märken som nästan alltid skjuter bra så personligen skulle jag välja dessa före Anschutz söker man en smidig 222a är Sako mycket trevliga då dem har ett kaliber anpassat lås.

Publicerat

Har en vixen i 222 och det finns inget negativt om den, mycket bra precision och fint trycke, det är ett vapen som kan mäta sig med dagens "nya" varmint räcers

Publicerat

Japp Anschutz har låsklackarna bak vilket ju inte är optimalt på något vis, men dom som jag har varit i närheten av har skjutit mycket bra, så på nåt vis så fungerar det ändå.

Annars så är väl både tikkan och sako utomordentliga vapen, så på något vis känns det som ett säkrare val.

Dock skulle jag själv valt en Anschutz bara för att jag gillar dom mera än finnarna av någon okänd anledning :lol:

Publicerat

Jag är ingen materialjägare och har inte så mycket att jämföra med MEN jag har 2 st. Vixen och de är de bästa(trevligaste) bössor jag haft. Om jag åker till banan för att skjuta av mig lite eller bara öva avfyring så är Vixen det självklara valet.

Mvh/

Publicerat

jeg verkar vara den ända som inte gillar vixen till 100% jag tycker det finns fler bra bössor i 222.

Publicerat

Har Anschutz någonsin gjort en dålig bössa?

Min Anschutz väger nog ett hekto mer än en vixen, och är lite snyggare :D

Men det viktiga är ju att den skjuter helt otroligt, allt jag har matat den med (utom varmint granades som krävde 1/8 stigning och jag har 1/12..) har skjutit bra och rätt laddat så är det hål i hål på 100m, så där finns inget att förbättra.

Du blir nog nöjd avsätt vilken av dom du väljer

Publicerat
Jag har "nästan" bestämt mig för att köpa en 222. Tycker dock att alla pratar om Sako. är det mäst bössa för pengarna?

Hur står sig t.ex en Anschutz mot en vixen?

MVH David

Vixen är en trevlig och nätt bössa som är en av få Sako bössor som jag skulle kunna tänka mig själv. Av övriga fabrikat så ska man ha klart för sig att det är vanligt att bygga 222:an på en normal kortlåda d v s samma som till en 308W. Givetvis ger det en överdimensionerad bössa i kal 222 men är man ute efter en klass 2 som är lite större och kraftigare kan det vara ett bra val.

Är man ute efter en nätt 222a så måste man snoka runt ordentligt om man inte väljer Vixen och troligen är det mot de tyska tillverkarna man får rikta sina blickar. Anschutz gör fina bössor men även Krico har gjort fina bössor. Brno har väl gjort nån 222a som heter Fox men jag har aldrig sett nån i verkligheten så jag vet inte hur de är...

Publicerat

Jag ägde en Remington 600 Mohawk i .222r förut o de e den enda bössa jag ångrar att jag sålt.

Sköt som en dröm (innan kikaren balla ur) med jaktmatch o var de smidigaste bössa jag ägt.

Men de hörde kanske inte hit ;)

Publicerat
Jag ägde en Remington 600 Mohawk i .222r förut o de e den enda bössa jag ångrar att jag sålt.

Sköt som en dröm (innan kikaren balla ur) med jaktmatch o var de smidigaste bössa jag ägt.

Men de hörde kanske inte hit ;)

Även min 600 Mohawk .222 sköt sinnessjukt bra,ångrar att jag sålde min också ibland.

Men som sagt det kanske platsar i denna Vixenhysteri :)

/Mike

Publicerat
  • Författare

klart diskussioner av andra märken än vixen och Anschutz är intressanta. Jag är ute efter bästa bössan till rimlig peng och när man räknar in allt (bössa + bra kikarsikte + ljuddämpare +plastbäddning + benstöd o.s.v...) så inser man att det kommer dra iväg. Därav vill jag inte lägga allt för mycket på bössan, men jag vill ju inte ha en skitbössa för då är det onödigt att kosta på den allt övrigt.

MVH David

Publicerat
klart diskussioner av andra märken än vixen och Anschutz är intressanta. Jag är ute efter bästa bössan till rimlig peng och när man räknar in allt (bössa + bra kikarsikte + ljuddämpare +plastbäddning + benstöd o.s.v...) så inser man att det kommer dra iväg. Därav vill jag inte lägga allt för mycket på bössan, men jag vill ju inte ha en skitbössa för då är det onödigt att kosta på den allt övrigt.

MVH David

Jag tror att du måste välja väg ifråga om hur konstelationen ska se ut.

Därför bör du bestämma dig för om du ska ha en lätt o smidig bössa som väger max 3kg med allt som är optimerat för att smyga runt med eller om du ska ha nåt du sitter i torn/gömsle och kan skjuta på +300m. Givetvis kan man försöka göra en kompromiss men min erfarenhet är att det inte blir så bra.

Så tänk nu igenom hur du jagar och bygg bössa efter det. När du vet hur du vill ha det så skriv gärna om dina tankar i denna tråden så delger vi andra här gärna med råd och erfarenheter.

Publicerat
  • Författare
Jag tror att du måste välja väg ifråga om hur konstelationen ska se ut.

Därför bör du bestämma dig för om du ska ha en lätt o smidig bössa som väger max 3kg med allt som är optimerat för att smyga runt med eller om du ska ha nåt du sitter i torn/gömsle och kan skjuta på +300m. Givetvis kan man försöka göra en kompromiss men min erfarenhet är att det inte blir så bra.

Så tänk nu igenom hur du jagar och bygg bössa efter det. När du vet hur du vill ha det så skriv gärna om dina tankar i denna tråden så delger vi andra här gärna med råd och erfarenheter.

Ok. Du tänker att den blir för tung om man plockar på den för mycket?

Det blir nog att använda den främst till toppjakt (tror max 200m) och lite tidigare på hösten, och då ofta kortare skjutavstånd (kanske montera av ljuddämpare och benstöd då..)

Men i år tänkte jag börja med att köpa bössa + sikte och därefter köpa till det jag känner att jag har behov av.

Publicerat
  • Författare

hur står sig Mannlicher i jämförelse?

Publicerat
Ok. Du tänker att den blir för tung om man plockar på den för mycket?

Det blir nog att använda den främst till toppjakt (tror max 200m) och lite tidigare på hösten, och då ofta kortare skjutavstånd (kanske montera av ljuddämpare och benstöd då..)

Men i år tänkte jag börja med att köpa bössa + sikte och därefter köpa till det jag känner att jag har behov av.

Ska du ha den till toppjakt <200m kanske du ska prioritera låg vikt o smidighet framför maximal precision o skymmningsjakt. Då är mitt råd att du letar efter en Vixen och sätter på ett 4,5-14x40 Conquest med lämpligt riktmedel. Du kan sätta dämpare på o benstöd men själv skulle jag inte göra det utan använda hörselskydd och löst skjutstöd (skjutpinnar eller liknande).

Publicerat

Jag vet inte hur en Anschutz står sig mot en Sako då jag inte testat den. Men kan varmt rekomendera en Vixen!

Jag är uppväxt med just Vixen då det alltid varit farsans favoritvapen som han har fält otaliga rådjur med. Skaffade en själv för drygt 5år sen och jag använder den till allt från rådjur till gäss och änder och den är optimal på längre avstånd.

Lillebrorsan skaffade en också för några år sen och han sköt nacken på en bronsbock på drygt 160m förra året och det är helt klart godkänt! :P

Mvh Anders

Publicerat

Jag har en Brno fox som jag skaffade för någon månad sen och jag är helnöjd med bössan, härligaste studsaren jag haft hittills.

Lite dålig i slutstycksgången då det glappar men man lär sig att använda det, riktigt fin precision i bössan också. Ett plus på bössan som jag tycker är snäll trycket, vet att det råder delade meningar om det men underbart när man sitter på tex banan å skjuter träffbilder. Vanliga trycket är väldigt hårt på min om jag inte använder snäll trycket men det går att fixa till om man vill. Sen så är den ju grymt smidig men inte vispig på något sätt, dock har jag gjort om min lite nu så den är inte lika smidig längre men. En fd kompis köpte en tikka m55 å den va också riktigt underbar och sköt bra, men inte lika smidig som foxen. ingen erfarenhet av vixen men vad jag förstått så är den lika smidig som foxen. Så vill du ha en liten å smidig bössa som presterar grymt bra köp en Brno fox eller Sako vixen, annars satsa på en Tikka eller Anschutz, tror du inte kommer bli besviken på precisionen vilken av dem du än väljer :rolleyes:

// Kvarmans

Publicerat

Långt ifrån lika hemma som vissa av er på kal.222. Men jag har just köpt min vixen. Jämförde med remingtons .223 och Carl Gustaf .222. Tycker helt klart att vixen var bäst! Detta är helt klart en smaksak och man ska prova sig fram.