Publicerat November 17, 201015 yr Hej För en vecka sedan blev jag medbjuden på min första älgjakt. Har tagit jägarexamen i år och det enda vilt jag skjutit var en råbock under pyrschen i Augusti tillsammans med en polare. Nu skulle vi jaga främst rådjur, men jaktlaget jag skulle med (i Norrköpingstrakten) hade 1 vuxen å en kalv tilldelat på älglicensen. Nu hade de inte sett någon Ko med kalv, dock gallkor och en stor tjur, på sina marker i år. Vi var bara fyra stycken som skulle ut på lördagsmorgonen och inget drev eller hund (bara tillgängligt eftersöksekipage) hade vi så planen blev att sätta oss på 4 pass relativt "nära" varandra och vi skulle vara ute tidigt. Sagt å gjort, klockan 06.00 satt jag på pass på okänd mark å käkade frukost. Det var becksvart och dimma så väldigt osäker på hur terrängen där jag satt såg ut även om jag fått en bra genomgång kvällen innan. När dimman lättar å ljuset började avslöja omgivningen svor jag för mig själv. De första 80-100 meterna från mitt pass hade bonden plöjt upp föregående vecka så det var bara leråker. Efter det började ett ca 250 meter långt vildvuxet gärde. Som på beställning kom det ut 4 rådjur å ställde sig å betade i skogskanten där. 350 meter var dock alldeles för långt håll så jag fick sitta å betrakta djuren i kikaren, inte alls en dum naturupplevelse men lite frustrerande. Han som bjudit in mig började dock framåt 08.30 hugget bli väl frusen/stel så han meddelade att han tänkte röra sig enligt tidigare uppgjord plan för att se om han kunde stöta något. Han hinner bara gå i 30 sekunder så meddelar han att han stött en råget. Ytterligare 3 minuter går så kommer på radion "jag har stött en älg". Några minuter senare reagerar alla rådjur på "mitt" gärde samtidigt å sticker iväg in i skogen. Ut på andra sidan, ca 125-150 meter från mig kommer då älgen i full fart. Då jag ser att det är ett hondjur men är osäker på "modell" (jag anser direkt att det är en kviga men vill vara säker) släpper jag ut den ca 50-60 meter på gärdet. Hon springer med perfekt bredsida mot mig hela tiden. Sen släpper jag iväg en busvissling, älgen tvärnitar å skottet går. Träffen sitter genom båda lungor samt tar nederdelen av hjärtat och hon faller rakt ner. Hållet var långt för mig men satt med bra stöd och älgen gav ett betydligt större mål i kikaren än vad jag trott på förhand så därför kändes det som ett ganska "enkelt" skott. Kan säga att det är på skakig röst jag rapporterar in att jag skjutit på en älg och är något nervös när jag går fram för att avfånga osv. Under tiden jag går fram till älgen lyckas jag stöta ett av rådjuren upp på en av mina jaktkamrater som även han får lägga ner sitt första klövvilt i form av en liten råget. Skaplig morgon på 4 nissar i skogen utan drevkedja å hund. Blev en del diskussion huruvida det var en kviga eller Ko som inte haft kalv i år (inga spenar som var använda iaf i år). Vägde runt 150-175 kg och jag är fortfarande lite osäker. Tror själv på kviga men åsikterna går isär...hur som helst lovlig avskjutning som jaktledaren var mycket nöjd med. Allt som allt börjar det här shapa ihop till en helt ok första jaktsäsong, får se om jag hinner med dov å kanske gris under december/januari oxå hehe... /J
Publicerat November 17, 201015 yr Grattis J till din första älg, det måste ha varit spännande som tusan. Förresten angående frågan om gallko/kviga borde ni ha kunnat konstatera det genom att ta en titt på tänderna, personligen förefaller det vara en stor kviga men jag är dålig på detta. /Christian
Publicerat November 17, 201015 yr Vilken bra start du har fått på jakten.. Och du har gjort de bra trots att du säkert var nervös. Och inte tömde magasinet på en skenande älg..
Publicerat November 17, 201015 yr Grattis, jättekul och bra att du kunde förvalta skottchansen så väl första gången.
Publicerat November 17, 201015 yr Författare Vilken bra start du har fått på jakten.. Och du har gjort de bra trots att du säkert var nervös. Och inte tömde magasinet på en skenande älg.. Var bra stämning samt klara regler att "galloperande djur" skjuter vi inte på i det här jaktlaget. Aldrig trott att förmågan att busvissla högt som f*n utan fingrar i munnen skulle komma till en så bra användning. Men nu är man nöjd att man som 9åring lärde in det . Konstigt nog kände jag mig inte nervös förrän efter skottet. Hann väl inte tänka efter så mycket. Men 20 minuter efter skottet frös jag som en blöt hund när adrenalinet lämnade kroppen. Så den där "älgfrossan" andra jägare pratat om har jag lätt att förstå nu... Måste medge att även om jag kände att skottet satt bra så var det otroligt skönt att den föll på plats. Hade haft en skapligt hög puls om det blivit eftersök...