Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skillnad på jaktradio 31 mhz och 155 mhz

Featured Replies

Publicerat

Har undrat en tid och känner att jag inte fått bra svar.

Verkar vara lite tycke och smak, men jag tror det döljer sig en bättre förklaring

under ytan.

Vad är skillnaden på dessa varianter och när är den ena bättre än den andra.

Ös på med info om du vill.

Publicerat

Verkar vara lite tycke och smak, men jag tror det döljer sig en bättre förklaring

under ytan.

Ja skillnaden är ju olika frekvensband den ena använder sig av 31 mhz och den andra 155 mhz och kan ju med fördel säga att 155 är mycket bättre och mycket längre räckvidd än 31mhz... Men är ju så att alla i jaktlaget måste ju ha samma antingen 31 eller 155 för att man ska kunna prata med varandra -_-

Finns säkert någon som kan förklara bättre hur detta bättre!

Själv är jag tvungen ha en radio av varje då jag är med i två jaktlag och dom kör olika och lika arg varje gång med denna 31mhz radio som man knappt hör passgrannen... Med lite tur hör man dem som sitter närmast en...

Publicerat

under ytan.

Här finns en hel del matnyttig info: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50&t=36006

Jag själv kör med 155 och den fungerar ypperligt. Det du måste tänka på är ju vilken frekvens det/de jaktlaget/en använder sig av. Du måste ju ha samma som dom...

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Här finns en hel del matnyttig info: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50&t=36006

Jag själv kör med 155 och den fungerar ypperligt. Det du måste tänka på är ju vilken frekvens det/de jaktlaget/en använder sig av. Du måste ju ha samma som dom...

Intressant läsning.

Det verkar som 155 MHz har längre räckvidd men 33 MHz fungerar bättre omkring berg.

Finns det någon som har en hygglig förklaring till en vetgirig? :-)

Det talas om förprogrammerade kanaler till t.ex 155 MHz. Hur fungerar det, är det alltid standard eller väljer man själv?

Publicerat

Bättre täckning med lägre frekvens beroende på längre radio vågor som kan följa med i naturens höjd variationer, finns ju en anledning till att långvåg används för prata på långa avstånd! Finns ju en station i Falkenbergstrakten som kunde sända meddelande till USA.

Publicerat
  • Författare

Bättre täckning med lägre frekvens beroende på längre radio vågor som kan följa med i naturens höjd variationer, finns ju en anledning till att långvåg används för prata på långa avstånd! Finns ju en station i Falkenbergstrakten som kunde sända meddelande till USA.

Tack för svaret Galne.

• 1 month later...
Publicerat

Kanalerna för 155 MHz är i nuläget 7st :

1. 155,425
  2. 155,475
  3. 155,500
  4. 155,525
  5. 156,000
  6. 155,400
  7. 155,450

För att göra radioapparaterna "bakåt"-kompatibla har man behållit den udda ordningsföljden vilken följer av att Post och Telestyrelsen släppt några frekevenser i stöten utan inbördes ordning.