Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Forth project, singel shot 20 guage shotgun

Featured Replies

Publicerat

Jag är igentligen trött på singelshots men jag tog på mig jobbet samma vecka som vi börja blånera.  ::)

9057420.01fb31.jpg

9057421.a666a3.jpg

9057422.c9510d.jpg

Publicerat
  • Författare
9076748.90c904.jpg
Publicerat
  • Författare

9095643.31f6f1.jpg

9095644.83e5aa.jpg

9095645.7758d0.jpg

9095646.c58433.jpg

9095647.c61356.jpg

9095648.d6376f.jpg

9095649.7a3920.jpg

9095650.73f76f.jpg

Publicerat
  • Författare

9113582.af9222.jpg

9113581.364aa0.jpg

Publicerat
  • Författare

9131828.bc0a29.jpg

9131829.e73cd4.jpg

Publicerat
  • Författare

har lyckats ställa in kameran fel samt inte fåt in rätt ljus. :x

9194659.acb674.jpg

9194662.b251b2.jpg

9194661.7deabc.jpg

9194664.944436.jpg

9194665.b1259f.jpg

Publicerat

den ser riktigt fin ut ;D

• 1 year later...
Publicerat

Det är ju precis en sådan bössa som jag har...

:o

Det finns tydligen fler sådana runt om i landet..

Publicerat

;D ;D... ser verkligen jätte fin ut!....

MVh Mamre!..

Publicerat

Verkligen snyggt!

Är det flamblånering?

Publicerat

Japp, samma som min har som original..

HR582.jpg

HR581.jpg

HR584.jpg

HR585.jpg

Publicerat

Verkligen fin!

Publicerat

Tack..

Det är en trevlig bössa, en liten och enkel konstruktion...

Publicerat

vad är det som sitter på kikaren?

Publicerat

Det är en spirit level, ett slags "vattenpass" som gör så att man alltid håller vapnet vinkelrätt när man skjuter.

Publicerat

funkar det att jaga med enskottare?

Publicerat
Tack..

Det är en trevlig bössa, en liten och enkel konstruktion...

hur är precisionen på bössan.

Publicerat

hej,

finns den i 30-30? för jag har fastnat för kalibern som ligger i klass ett 1

mvh, samme

Publicerat
funkar det att jaga med enskottare?

Det funkar utmärkt med den begränsningen att man bara har ett skott att använda, man får med andra ord lägga skotten ordentligt eftersom man inte kan repetera vapnet så fort.

Dock..

Bössan har ejektor och jag brukar hålla en extra patron mellan tänderna tills jag ser att målet har fallit, OM det skulle behövas så bryter man snabbt vapnet och stoppar in den fräscha patronen, sluter vapnet och spänner hanen.

hur är precisionen på bössan. 

Det varierar mycket mellan exemplar till exemplar då det trots allt handlar om ett riktigt budgetvapen (i USA), baserat på ett enkelpipigt hagelvapen och därtill utrustad med tvådelad stock (vilket vanligtvis inte brukar befrämja precisionen, jmfr bygelvapen), vidare så är bössan take-down vilket ger ett naturligt lite större spel mellan de vitala delarna.

Nu har jag därtill kaliber 22 Hornet, en fin kaliber som dock kan vara en smula nyckfull av sig självt - oavsett vapen.

Ett bra vapen som får lite omsorg, exempelvis bäddning av förstocken och korrekt injustering av pipan hos en smed, skjuter tre skott inom en femkrona på 100 meter, fem skott hamnar ungefär inom en snusdosa. Detta är alltså inte hål-i-hål precision men det duger för alla tänkbara vanliga jaktsituationer för klass III-vapen, möjligvis utan toppfågeljakt. Vanligtvis så har man ju dessa vapen till räv, hare, grävling och större fåglar (ex gäss) på avstånd ut till max 100 meter och då är de helt perfekta.

Ett vapen som köps och brukas direkt ifrån kartong KAN dock skjuta rätt dåligt, jag har testat ex som skjuter fem skott inom en måltavla (14x14 cm) med näppe - på 80 meter.

finns den i 30-30? för jag har fastnat för kalibern som ligger i klass ett 1

Nu ligger vanligtvis 30-30 i klass II men den kan handladdas till klass I - liksom att det finns ett fåtal så hårt fabriksladdade patroner. Hursomhelst, Handi Rifle finns med två olika subframes (mekanismer), nämligen SSB-1 och SSB-2, den ena är samma som för hagelvapnen och tål inte alltför mycket medan den andra är kraftfullare och tål hårdare tryck. Ska man skjuta patroner med högre tryck, typ till klass I, så hade jag definitivt valt den kraftfullare subframen.

Min egen Hornet tål utan tvekan 43.000 CUP (eftersom detta är max för 22 Hornet enligt SAAMI), kanske till och med bortåt 50.000 CUP då Hornet tidigare reglerades mot max 47.000 CUP och eftersom det är ett vapen tillverkat i USA så har de säkert tagit till lite extra marginal till hållfastheten för att motverka penninghungriga advokater vid händelse av en sprängning.

Nu är jag inte så hemma på .30-30 men vad jag har hört så brukar dessa vara lågtryckta eftersom de har en bakgrund som svartkrutspatron och därtill skapad för bygelvapen, jag har hört siffor runt 38.000 CUP nämnas och då borde en .30-30 pipa kunna användas på en .22 Hornet subframe utan problem.