Publicerat November 18, 201015 yr Hej Jag undrar om det är någon som byggt sig en kolv med en speciell typ av inbyggt skjutstöd. Jag tänker mig något som liknar en monopod men som sitter fast (fällbart) på kolven och som man vid stående skytte drar ner till midjan. Alternativt om någon har en riktigt billg (trasig?) kolv till en HVA 1900 som man kan experimentera lite med innan man gör något "på riktigt"... MVH // Henrik PS Då detta är ett forum tillgängligt för allmänheten anser jag att om detta skulle vara en ny idé så är den härmed publicerad och kan därför ej patenteras...
Publicerat November 18, 201015 yr idén är inte ny iom steyr scout och elite har bipods i kolven http://www.steyrarms.com/products/hunting-rifles/scout/
Publicerat November 18, 201015 yr Z-aim har ju sitt enbenta stöd för skytte, men det är liggskytte, nej jag har inte sett en sådan idé med midjestöd från framstocksmonterat fäste. /Christian
Publicerat November 18, 201015 yr denna finns, dock är den fäst i bältet istället för bössan men det blir samma slutresultat. http://z-aim.com/produktfiler/Test-%20JoF.pdf Fanns tydligen att fästa på bössan också /Petter
Publicerat November 18, 201015 yr Z-aim har ju sitt enbenta stöd för skytte, men det är liggskytte,nej jag har inte sett en sådan idé med midjestöd från framstocksmonterat fäste. /Christian Z-aim borde gå att försänka in i kolven iofs kan den bli lite kort att sätta i midjan men en förlängare borde funka om man kan få till så det inte glappar hmm får spåna lite till
Publicerat November 18, 201015 yr Författare Z-aim borde gå att försänka in i kolven iofs kan den bli lite kort att sätta i midjan men en förlängare borde funka om man kan få till så det inte glappar hmm får spåna lite till Nu är du ganska nära det jag funderat på. Tror det blir att skaffa något gammalt skräp att experimentera lite med. Funderar på hur långt "bak" man kan ha infästningen för stödet. Och om det skall gå till ett fast läge (Typ vanliga Bipods man fäster på kolven) eller om det skall vara fastlåst bara i infällt läge. Har experimenterat med en lös pinne. Och om man håller den långt fram på förstocken behövs ingen "kopp" i midjebältet. Den fastnar på rätt ställe i min bylsiga jacka. På mer tätåtsittande plagg tänker jag sy fast en "ficka" Funderar på att slakta en teleskoperande gångstav. Om du får några snilleblixtar får du gärna dela med dig... // Henrik
Publicerat November 18, 201015 yr har nån idé men är väl inte karl nog attt beskriva den men tänk dej ett ben från en harris bipod som du fäster i nån plattjärn med gångjärn och nån typ av låsning som sköts med knapp på sidan av kolven låsning är typ ett kugghjul med en fjäderbelastad sprint är du med på hur jag menar ??
Publicerat November 19, 201015 yr Författare har nån idé men är väl inte karl nog attt beskriva den men tänk dej ett ben från en harris bipod som du fäster i nån plattjärn med gångjärn och nån typ av låsning som sköts med knapp på sidan av kolven låsning är typ ett kugghjul med en fjäderbelastad sprint är du med på hur jag menar ?? Tänker du ha både Bipod och "mono"? Jag har tänkt mig att bara ha mono eftersom jag inte vill lägga på allt för mycket vikt och när jag skjuter liggande så är inte bipoden så mycket bättre än Kudhar säcken. Men det där med kugghjulet var en intressant idé. // Henrik
Publicerat November 19, 201015 yr nej bara mono tog just harris bipod benet iom att jag satt å pillade på den medans jag funderade lite kugghjulet är enda lösningen jag kan komma på som varken bygger mycket eller skapar onödig vikt plus att man kan låsa benet i många olika vinklar