Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersöksbössa 45-70 ,444 eller sluggpipan på hagelautomaten?

Featured Replies

Publicerat

Nu har dagen kommit då det är dags att byta ut min 9,3 x 6,2 huskvarna som jag inte är vän med :blush:

jag har tänkt mig att ersätta Huskvarnan med en cigarr skjutande bygel för eftersöken eller en sluggpipa till halvautomat hageln.

men jag är lite villrådig hur jag ska göra jag jagar mest småvilt men får nog aktivera mig lite mer i älgjakten för att inte hamna utanför gemenskapen i jaktlaget och plats i skåpet för en till finns det när huskvarnan försvinner men samtidigt känns det som att man jagar så lite högvilt att klass 1 gevären mest bara står :blush

Min fundering är vilken av kalibrarna 45-70 och 444 som är mest lämplig för eventuella eftersök på älg, hjort och gris samt för en passskytt ? har studerat lite vad dom har för egenskaper och provskjutit Marlins 1895 och 444 gevär och det var kärlek direkt men har ingen erfarenhet av hur dom är i verkligheten.

Vad jag förstår så har 444 en flakare kulbana än 45-70 men är en lite udda kaliber som kan vara svår att få tag i ?

är tacksam för råd

Publicerat

45/70 är väl lättare att hitta kulor och fabriksladdade skott till tror jag. effekten är vettig för din jagkt du beskriver. jag hade inte brytt mig för flackskjutande eller inte, inte för de jakterna. har bara skjutit hjort och rådjur men min 1895a och det jag kan säga om det är bra effekt och liten köttförstöring. jag får kikaren i huvet ibland vilket är tämligen negativt....

Kalle

Publicerat

Varför inte försöka fixa till din 9,3a och bli kompis med den?

Den gör och jobbet och lite till.. :blush:

Publicerat

Den gör och jobbet och lite till.. ;)

det är roligare kanske? :mellow::huh:

Publicerat

Den gör och jobbet och lite till.. :mellow:

Det var väl så jag också tyckte. :huh: Det bästa alternativet tänkte han byta bort. ;)

Publicerat

ja varför inte fixa till 9,3an så den blir din vän :mellow:

annars hadde ja nog skaffat en 45/70 om jag inte hadde laddat själv.

men jag använder själv 9,3an till eftersök samt automaten med sluggpipa

Publicerat

Som ägare av en 9,3:a, husq med rak stock o som testförare på en marlin 45-70 måste jag nog trots allt säga att en Marlin är bra mycket snällare i rekylen,

inte kanske så mycket antal Joule osv, det har jag ingen aning om men den upplevda rekylen, en 9,3:a är rapp och med de tyngre kulorna så blir den tom påtaglig.

/Christian

Publicerat
Det var väl så jag också tyckte. :mellow: Det bästa alternativet tänkte han byta bort. ;)

Jo, vi är ju smålänningar.. Köpa nytt det kostar ju! :huh:

Publicerat
  • Författare

Den gör och jobbet och lite till.. :mellow:

Har försökt bli vän med den men har gett upp det , har fått ett pris förslag på att få den som jag vill ha den samt att fixa till den men det blev för dyrt får en begagnad 1895 eller 444 för dom pengarna och det är gevär jag trivs med :huh:.

Kan fylla i att jag köpte den som första bössa för 2 år sedan för att den var billig och la pengarna på optiken istället, men vi har aldrig varit vänner

Publicerat

Jag har haft alla de varianter du nämner, utom 444. Min rankning är

9,3>45-70,444>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>slugpipa

1895 har dock en hård bakkappa, eller hade i alla fall, och är lätt samt har kort pipa. Därmed bör man ha snabba krut och laddar man fullt drämmer den till ganska rappt... den översteg vida min .375:a i upplevd rekyl. Köpeskotten är extremt mesigt laddade och man bör ladda själv för att utnyttja kaliberns potential. Åtminstone såg det ut så när jag hade min... trevlig patron annars dock :mellow: !

Jag klämde mig ganska rejält när jag matade bygeln vid ett par tillfällen, och därefter var jag inte mycket snabbare med bygeln än med repetern. Smidigheten saknar jag dock...

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipsen !!

Lutar åt 45-70 och ladda själv om jag tolkar råden rätt, tackar för att ni tagit er tid att svara

Publicerat
Tackar för tipsen !!

Lutar åt 45-70 och ladda själv om jag tolkar råden rätt, tackar för att ni tagit er tid att svara

nu finns det "marlinladdade" skott att köpa. de är helt ok har jag hört. till eftersök så duger de fesladdade fint eftersom det inte är några avstånd direkt.

nya marlin har en vettig men inte den bästa bakkappan. Som min kompis peter brukar säga så är guide gun:en så kort att man är rädd att skjuta sig själv i benet... ;)

Publicerat
  • Författare
nya marlin har en vettig men inte den bästa bakkappan. Som min kompis peter brukar säga så är guide gun:en så kort att man är rädd att skjuta sig själv i benet... :o

Ska tänka på det :angry:

Publicerat

En 9,3X57 med Aimpoint vore måhända ett bra alternativ också? Kostnaden torde därtill vara högst moderat..