Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

pappa dog, vad göra med vapnen?

Featured Replies

Publicerat

Hej, har sökt runt på nätet och hittar ingen vettig information.

Vår far har gått bort för en vecka sedan, jag och min bror kommer ärva allt.

I Pappas hus står det nu en maffigt rejält vapenskåp, som ej går att rubba, fullt med en massa jaktvapen.. har dock ej kommit in i skåpet då nyckeln ej ännu är funnen. Kan inget om vapen och det är iaf hagel och älgstudsare och gud vet allt i det skåpet. Varken jag eller min bror eller någon i vår omgivning har licens eller kan något om vapen.

Vi har förhoppningar att hitta nyckeln och vi är fullt medvetna om att vi inte kommer få behålla vapnen då vi saknar licens.

(Ingen av oss har heller några planer på att ta licens i framtiden)

Vad ska vi göra nu? vi vet inte vad vapnen är värda, eller hur man säljer dem.

De ska väl antagligen in till polisstationen, men hur länge kan man vänta med detta?

vi kan väl knappast bara promenera in på polisstationen med famnen fulla av bössor...?

Vi har fullt upp med sorg och begravning och allt som kommer till detta, och har inte riktigt tid att tokleta efter nyckeln till skåpet just nu...

tacksam för hjälp av er som förhoppningsvis kan detta.

Publicerat

Hej, beklagar sorgen först och främst! :D

Sitt lugnt, är vapnen inlåsta i godkänt vapenskåp lär dom inte komma på villovägar iaf. Min erfarenhet är att polisen brukar ge dödsboet en tid av amnesti innan avsalu måste ske, tror vi fått 6 månader i dom fallen det har varit aktuellt. Det lär dröja innan din fars död kommer polisen till kännedom också.

Utan att veta vad vapenskåpet innehåller skulle jag vända mig till en oberoende källa när ni hittar nyckeln. Ett vapens värde är inte lätt att sia om utan fackkunskap och risken att bli lurad är således uppenbar om ni själva tar det till markanden. Ett vanligt hagelgevär kan vara värt allt från 200 till 50000.

Ta vapnen till en större vapenhandlare för värdering, flagga inte att ni önskar handlaren att lösa dom utan att värdet skall sättas för avsalu inom familjen. Efter det kan han får frågan om han vill köpa dom för det värderade priset. Annars är risken densamma som att vända sig till blocket etc. Många handlare gör pengar på dödsbon pga folks belägenhet vilket är trist.

Hoppas det gav nåt, ta det lugnt då polisen inte knackar på dörren i brådrasket. Men det är bra att ni börjat fundera för systemet uppdaterar förr eller senare.

Vill du ha handfasta råd för hur man delar och transporterar vapen är detta en bra plats, bara fråga. :D

Publicerat

Var i landet befinner du/ni er?

Alltid nån som kan tipsa om handlare etc som kan vara aktuella för värdering av vapnen.

Kanske någon kunnig härifrån kan hjälpa till också, vem vet?

Publicerat

Jag beklagar sorgen.

Ett år har ni på er att reda upp det, polisen vill nog helst att vapnen förvaras hos någon som redan har licens.

Publicerat

Beklagar sorgen.

Som sagt, det är närapå omöjligt att få en värdering på ett vapen från handlare, eller från Blocket, eller motsvarande. Det vanligaste är nog att folk tror att en gammal mössa med hanar måste vara värd mycket, för den är ju antik? Men likväl, om det är bråttom är det för att NI har bråttom, jag skulle råda er att ha is i magen och värdera inför inlösen i familjen.

Eller visst, om du postar data och bilder om vapnen i denna tråd kommer du säkert att få hjälp.

Publicerat
  • Författare
Hej, beklagar sorgen först och främst! :D

Sitt lugnt, är vapnen inlåsta i godkänt vapenskåp lär dom inte komma på villovägar iaf. Min erfarenhet är att polisen brukar ge dödsboet en tid av amnesti innan avsalu måste ske, tror vi fått 6 månader i dom fallen det har varit aktuellt. Det lär dröja innan din fars död kommer polisen till kännedom också.

Utan att veta vad vapenskåpet innehåller skulle jag vända mig till en oberoende källa när ni hittar nyckeln. Ett vapens värde är inte lätt att sia om utan fackkunskap och risken att bli lurad är således uppenbar om ni själva tar det till markanden. Ett vanligt hagelgevär kan vara värt allt från 200 till 50000.

Ta vapnen till en större vapenhandlare för värdering, flagga inte att ni önskar handlaren att lösa dom utan att värdet skall sättas för avsalu inom familjen. Efter det kan han får frågan om han vill köpa dom för det värderade priset. Annars är risken densamma som att vända sig till blocket etc. Många handlare gör pengar på dödsbon pga folks belägenhet vilket är trist.

Hoppas det gav nåt, ta det lugnt då polisen inte knackar på dörren i brådrasket. Men det är bra att ni börjat fundera för systemet uppdaterar förr eller senare.

Vill du ha handfasta råd för hur man delar och transporterar vapen är detta en bra plats, bara fråga. :D

Okej, då är det inte fullt så panik som jag först befarade, då ska vi leta nyckeln framöver till att börja med.

Fattar noll ang vapen eller vapenhandlare, och vi bor i norrbotten, en bit ovanför luleå så någon vapenhandlar bör väl finnas häromkring. Det är ju iaf fullproppat med älgjägare här.

Men om vi hittar någon med licens i släkten, kan han kunna förvara vapnen trots att vi står som ägare?

jag är otroligt tacksam för era råd och information.

Publicerat
  • Författare
Var i landet befinner du/ni er?

Alltid nån som kan tipsa om handlare etc som kan vara aktuella för värdering av vapnen.

Kanske någon kunnig härifrån kan hjälpa till också, vem vet?

Vi bor i Norrbotten, en bit ovanför Luleå

Publicerat
  • Författare
Jag beklagar sorgen.

Ett år har ni på er att reda upp det, polisen vill nog helst att vapnen förvaras hos någon som redan har licens.

Ja då kan man iaf andas ut.. någon jägare i släkten bör det ju finnas

Publicerat
  • Författare
Beklagar sorgen.

Som sagt, det är närapå omöjligt att få en värdering på ett vapen från handlare, eller från Blocket, eller motsvarande. Det vanligaste är nog att folk tror att en gammal mössa med hanar måste vara värd mycket, för den är ju antik? Men likväl, om det är bråttom är det för att NI har bråttom, jag skulle råda er att ha is i magen och värdera inför inlösen i familjen.

Eller visst, om du postar data och bilder om vapnen i denna tråd kommer du säkert att få hjälp.

Okej, men data om vapnen...? jag fattar absolut noll om vapen, men känner igen ett hagelgevär iaf.

Kan däremot posta biler på vapnen och lämna över till er expertis.

Vi personligen har ej bråttom att sälja vapnen, inget behov av pengar för dem med andra ord.

Men vi får ha "is i magen" och börja så sakta att leta efter nyckeln efter begravningen eller så...

Publicerat
Vi bor i Norrbotten, en bit ovanför Luleå

Fritid & Vildmarksliv i Piteå kan säkert hjälpa er med en värdering.

Publicerat

Det är inte meningen att göra dig paranoid, men att folk skor sig på andras olycka är alldeles för vanligt.

Här på sidan finns mycket kompetens beträffande vapen och dess värde, men för att kunna värdera ett eventuellt exklusivare vapen utanför tummen&pekfingret måste det ses.

Din pappa jagade säkert i ett jaktlag, kanske känner du någon som du har förtroende för där?

Det kan också finnas icke licenspliktig utrustning som har ett värde i skåpet såsom jaktradio, kikare etc, även vapenskåpet är värt en del pengar om det är godkänt.

Publicerat

Beklagar sorgen :(

Vapnen bör nog inte stå ensamma i ett hus även om de är inlåsta.

Har ni någon i släkten som kan förvara vapnen hemma hos sig så ansöker man hos polisen om förvaringslicens.

Posta bilder här så finns det säkerligen någon som kan identifiera dom och ev även sätta ett ca värde på dom.

Vapnets tillverkare brukar stå någonstans på metalldelarna på vapnet.

//

Publicerat

Beklagar sorgen först o främst! :( Det är alltid lika tråkigt när en när o kära går bort. :(

Du har som tidigare nämts Jakt o Vildmarksliv i Luleå, Bälinge Vapen, Luleå, K-G Johansson i S. Sunderbyn, Jag vet inte om Sundbergs Specialvapen kan hjälpa dig med värdering, Proff Tech, Töre o Jaktcenter i Kalix. Vill du ha hjälp med telefonnr. så kan jag hjälpa dig med det också?

Publicerat

På fritid & vildmarksliv i piteå brukar det även gå att ställa in vapnen för försäljning, dom tar då några procent av inkomsten så det kan oxå vara ett alternativ. Men när ni hittar nyckeln så lägg ut bilder så får ni en mycket bra hjälp här, det finns mycket kompetent folk på den här sidan.

Publicerat

Beklagar sorgen verkligen

Jag bor i Piteå och har rätt bra koll på värden på olika vapen/optik/tillbehör och det jag inte på rak arm kan skulle jag kunna ta reda på. Hör av er om ni vill så kan jag försöka hjälpa er framöver.

Men ta de lungt, sörj först, red ut det andra sedan.

/Danny dbtrapper@hotmail.com

Publicerat
Fritid & Vildmarksliv i Piteå kan säkert hjälpa er med en värdering.

Håller med om det. Skulle inte använda mig av nån nasare i Luleå.