Publicerat November 19, 201015 yr Har en jämt tik som släpper alldeles för tidigt,10 min max.Förutom sist när vi jagade en skadeskjuten kalv.Då höll hon på i 6 tim .Ståndskall nästan hela tiden. Har det lossnat tror ni??
Publicerat November 19, 201015 yr Har en jämt tik som släpper alldeles för tidigt,10 min max.Förutom sist när vi jagade en skadeskjuten kalv.Då höll hon på i 6 tim .Ståndskall nästan hela tiden. Har det lossnat tror ni?? enklast är ju att testa igen på en oskadad älg
Publicerat November 19, 201015 yr Fick ni skjuta kalven under ståndskall? Vi hade samma problem med en hund i laget, släppte och gick tillbaka till föraren efter 10-15 min. En dag lyckades hon med konsstycket att skälla på ko med kalv i 25 minuter innan det kom ut till mig, som då sköt på alldeles för långt håll men det gick bra, dagen efter skällde hon i 3 timmar på en tjur innan stöt skedde då det var fel mark. Hon tog åt tjuren och skällde ytterligare fem timmar, gissa om vi hade en lycklig hundförare. Ibland behövs det inte mer, hunden var drygt 2 år vid den händelsen.
Publicerat November 19, 201015 yr Författare Fick ni skjuta kalven under ståndskall? Vi hade samma problem med en hund i laget, släppte och gick tillbaka till föraren efter 10-15 min. En dag lyckades hon med konsstycket att skälla på ko med kalv i 25 minuter innan det kom ut till mig, som då sköt på alldeles för långt håll men det gick bra, dagen efter skällde hon i 3 timmar på en tjur innan stöt skedde då det var fel mark. Hon tog åt tjuren och skällde ytterligare fem timmar, gissa om vi hade en lycklig hundförare. Ibland behövs det inte mer, hunden var drygt 2 år vid den händelsen. Fick bryta för mörkret skull.Fick hämta hunden dan därpå,varvid älgen sköts av grannlagets hund.Hon är snart 3 år och jag hoppas så mycket av denna hund.Ska ut imorgon och jaga,blir väldigt intressant och se vad som händer då.
Publicerat November 19, 201015 yr Hon är snart 3 år och jag hoppas så mycket av denna hund.Ska ut imorgon och jaga,blir väldigt intressant och se vad som händer då. Det är rätt normalt för en unghund som det inte skjutits för. Det brukar krävas någon älg i backen under ståndarbetet innan polletten trillar ner ibland. Ofta står älgen kvar i närheten, även om den kan ha flyttat sig några hundra meter. Smyg närmare och låt hunden söka sig tillbaka till älgarna. Låt det ta sin tid, ibland kan hunden vara tillsynes helt ointresserad en bra stund innan den knallar tillbaka och fortsätter skälla. Det är bara att nöta på, tids nog får du en straffspark och fälls det älg på stånd så kommer du nog märka en ordentlig förändring i ståndtiderna..
Publicerat November 19, 201015 yr Det är rätt normalt för en unghund som det inte skjutits för. Det brukar krävas någon älg i backen under ståndarbetet innan polletten trillar ner ibland. Ofta står älgen kvar i närheten, även om den kan ha flyttat sig några hundra meter. Smyg närmare och låt hunden söka sig tillbaka till älgarna. Låt det ta sin tid, ibland kan hunden vara tillsynes helt ointresserad en bra stund innan den knallar tillbaka och fortsätter skälla. Det är bara att nöta på, tids nog får du en straffspark och fälls det älg på stånd så kommer du nog märka en ordentlig förändring i ståndtiderna.. Jag kan bara hålla med föregående, tror oxå det ska falla en älg undan henne, jämthundstikar kan vara nog så barnsliga ibland, jag har en sån hemma
Publicerat November 19, 201015 yr Författare Jag kan bara hålla med föregående, tror oxå det ska falla en älg undan henne, jämthundstikar kan vara nog så barnsliga ibland, jag har en sån hemma Tack för svaren.Jag återkommer med rapporter.
Publicerat November 19, 201015 yr Jag tror inte du behöver vara orolig, får ni bara skjuta något för henne så blir hon nog bara bättre. Har själv en hane på 2 1/2 år som var barnslig och hade dåligt sök. Men vi fick skjuta en älg direkt efter upptaget en dag. Sedan nästa släpp blev det ståndskall 45 min innan en klantig husse stötte iväg det, men som tur var gick det på en passare som fick skjuta och älgen blev stående så att hunden fick skälla lite innan den gick i backen. Efter detta har det blivit ett bättre sök och han har ställt flera älgar och inte gett upp trots flera misslyckade ansmygningar. Jag har fått locka in honom efter 4-6 timmars jakt på fel områden flera gånger. Det är bara att hoppas att du har lite tur. skitjakt på dig. Mvh Stig
Publicerat November 20, 201015 yr Författare Jag tror inte du behöver vara orolig, får ni bara skjuta något för henne så blir hon nog bara bättre.Har själv en hane på 2 1/2 år som var barnslig och hade dåligt sök. Men vi fick skjuta en älg direkt efter upptaget en dag. Sedan nästa släpp blev det ståndskall 45 min innan en klantig husse stötte iväg det, men som tur var gick det på en passare som fick skjuta och älgen blev stående så att hunden fick skälla lite innan den gick i backen. Efter detta har det blivit ett bättre sök och han har ställt flera älgar och inte gett upp trots flera misslyckade ansmygningar. Jag har fått locka in honom efter 4-6 timmars jakt på fel områden flera gånger. Det är bara att hoppas att du har lite tur. skitjakt på dig. Mvh Stig Var ute idag och släppte på ko och kalv,samma visa ,bra påstick och drev ca 500-600 meter.Sedan kom hon tillbaka och visa inget större intresse för spåret.Vad gör man åt detta???
Publicerat November 20, 201015 yr Var ute idag och släppte på ko och kalv,samma visa ,bra påstick och drev ca 500-600 meter.Sedan kom hon tillbaka och visa inget större intresse för spåret.Vad gör man åt detta??? Det är bara att fortsätta att vara i skogen och hoppas.... Hade själv en hane som gjorde likadant. Jag sålde han vidare för 1 år sedan, till en som kunde acceptera att han inte var en ståndhund utan var glad åt att han hittade älg som kunde springa ut på passare, han var då 7 år. Han gjorde exakt som din tik gör i skogen, under tiden som jag ägde honom. Han var dock 100% på eftersök och ställde påskjutet i timmar också så en utmärkt eftersökshund vara han. Men stånd på friska älgar blev det bara 1 kanske 2 gånger/år och allt mellan 15-40 min. Det är bara att jobba med mtr man har och anpassa jakten efter de förutsättningar som hunden har, eller skaffa nytt..... Funkar hon på eftersök så kanske du skulle bli eftersöksjägare med den hunden, och "jaga" åretrunt! Men det roliga med hundar är att rätt vad det är så börjar en hund funka som man vill om allt ramlar på plats, även om det kan ta 5-6 år....
Publicerat November 20, 201015 yr Var ute idag och släppte på ko och kalv,samma visa ,bra påstick och drev ca 500-600 meter.Sedan kom hon tillbaka och visa inget större intresse för spåret.Vad gör man åt detta??? Hunden är smart. Har älgarna dragit med lite fart så är det ju tämligen meningslöst att gå tillbaka och börja om i samma spår. Leta på nya älgar, tids nog hittar tiken ett mer samarbetsvilligt ekipage som står tillräckligt länge för att ge skottläge. Då borde polletten trilla ner.
Publicerat November 20, 201015 yr Var ute idag och släppte på ko och kalv,samma visa ,bra påstick och drev ca 500-600 meter.Sedan kom hon tillbaka och visa inget större intresse för spåret.Vad gör man åt detta??? Älgarna kanske redan var störda så att de stod "på tå" och drog väldigt fort. Det är bara att leta vidare och hoppas att ni hittar ostörda älgar, då är chansen större att de står eller går undan sakta så att hunden hinner med.
Publicerat November 21, 201015 yr Författare Älgarna kanske redan var störda så att de stod "på tå" och drog väldigt fort. Det är bara att leta vidare och hoppas att ni hittar ostörda älgar, då är chansen större att de står eller går undan sakta så att hunden hinner med. Det stämmer att de redan var störda.
Publicerat November 22, 201015 yr Tessta o spåra älg med hunde, visa att du vill att hon ska följa spår länge jag läste detta i nån tidning för nåra år sen när nån hade problem med älg hund. Ett som jag har fåttlära mej an dom gamla hemma är att man ska gå på där hunde släppte älgarna så om hunden driver dom 400 meter så gå dit där hon släppte o mana på henne igen, till slut fattar hon att du vill hon ska följa o skälla på älg länge. Sen kan det ju va så att hon inte är så ihärdig om älgarna springer jag kan tänka mej att hon skalar i löpan ? det ända botet i så fall är o spåra mer få hunn. Om hon nu skäller i löpan så är det väldigt svårt för hunn o få älgarna o stanna o hon är nog så smart att hon inser att dom inte kommer stanna o där har du nått o jobba med, detta problem har man oftast om man har börjat jaga med hunden förtidigt och är jätte svårt o få ur dom. Men mitt råd är o inte släppa henne på nån månad utan bara spåra älg med henne för då kan det hettsiga försvinna
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Tessta o spåra älg med hunde, visa att du vill att hon ska följa spår länge jag läste detta i nån tidning för nåra år sen när nån hade problem med älg hund. Ett som jag har fåttlära mej an dom gamla hemma är att man ska gå på där hunde släppte älgarna så om hunden driver dom 400 meter så gå dit där hon släppte o mana på henne igen, till slut fattar hon att du vill hon ska följa o skälla på älg länge. Sen kan det ju va så att hon inte är så ihärdig om älgarna springer jag kan tänka mej att hon skalar i löpan ? det ända botet i så fall är o spåra mer få hunn. Om hon nu skäller i löpan så är det väldigt svårt för hunn o få älgarna o stanna o hon är nog så smart att hon inser att dom inte kommer stanna o där har du nått o jobba med, detta problem har man oftast om man har börjat jaga med hunden förtidigt och är jätte svårt o få ur dom. Men mitt råd är o inte släppa henne på nån månad utan bara spåra älg med henne för då kan det hettsiga försvinna Tack för alla tips ,jag ska kämpa på.