Publicerat November 20, 201015 yr jag har en grupp dovhjort (10st) som har tydligen bestämt sig för att aldrig lämna min foderespridare med ärtor. plus att dom äter hutlöst med grönsaker och annat godis som jag lägger ut veckovis. detta har gjort att vildsvinen inte ens kommer och tittar längre och dom gånger dom varit där har det inte funnits något kvar.. så nu skruvade jag ihop formplyfabotten, 22mm råspontssidor,ram av 2"2 och vanligplyfa på gavlarna och ett tak av tung 1cm tjock gummiduk som förhoppningsvis ska kunna bökas upp av bara grisar ,denna ska fyllas med frukt och bröd i morgon och så spettas fast i marken ordentligt..hur länge tror ni det tar innan grisarna lär sig öppna och kommer den att hålla??????
Publicerat November 20, 201015 yr Författare jag lägger upp bild om någon kör ner trynet i lådan, men det är svårt med minnes kortet som blir fullt en gång per dygn pga 2000dovbilder =( jag får nog kosta på ett större minne
Publicerat November 20, 201015 yr Ärligt talat tror inte jag att något håller för grisarna på tid o längd, samma sak för hungriga dov, en eller ett par Eltrådar kanske för att hålla doven borta o släppa in grisen? /CHristian
Publicerat November 20, 201015 yr Eltrådar tror jag inte på! Det är det värsta grisarna vet. Jag hade nog gjort kraftigare lådor med gångjärn, eller vanliga lådor med lock och med en tung sten ovanpå! Som du har nu genomskådar hjortarna snart!
Publicerat December 31, 201015 yr Författare det har tagit tills nu innan grisarna hittat tillbaka till åteln ,men inget annat djur har hittat in i lådan innan grisarna på över en månad så lådan funkade bra ,men dom lyfter inte duken som jag hoppats utan dom mosar ner locket och står i lådan istället. men men jag slipper mata kråkorna iallafall, så nu till veckan blir det att skjuta in det nya året, sen blir det en spännande vår att spana efter pyjamasgrisar som jag hoppas få i mitt åtelgäng Gott Nytt år på er!!!!!!!!
Publicerat December 31, 201015 yr Tja! Kul med dov, önskar jag hade liknande problem. Har du mark till det kan du ju smälla upp en annan åtel med annat foder. I annat fall är det bara att fodra på. Jag ställer en låda och en TUNG stenbumling på. Det krävs en gris för att tippa denna... Funkar bra för mig. Kan bara nämna, finns där MKT snö i markerna kanske inte grisarna vill röra sig. Jag har på ett ställe gått från upp till 50 grisar på åteln till 0 nu när där är så mkt snö. De verkar hålla sig i det täta granet och rör sig föga + att suggorna ska ha små.
Publicerat Februari 1, 201115 yr Författare dom har tagit sig friheten att både stå och sitta i krubban
Publicerat Februari 7, 201115 yr Skjuta en dov eller två i anslutning till åteln?? Vi skjuter dov på våra gris åtlar då dom äter upp för mycke ärtor
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare Skjuta en dov eller två i anslutning till åteln?? det skulle inte vara svårt att skjuta annat vilt på åteln,men om man gör det är inte steget långt till att skjuta både dov och kronhjort även i mörker med lampa och jag håller mig nog till gris på åteln och hjortarna kan väl äta lite någon åsanisse jakt vill jag inte göra
Publicerat Februari 9, 201115 yr det skulle inte vara svårt att skjuta annat vilt på åteln,men om man gör det är inte steget långt till att skjuta både dov och kronhjort även i mörker med lampa och jag håller mig nog till gris på åteln och hjortarna kan väl äta lite någon åsanisse jakt vill jag inte göra De var inte de ja mena! vi skjuter såklart dov på tillåten tid under dygnet.Dom är ofta där hela dan och äter. Är vell ingen normal jägare som skjuter dov på natten med lampa heller
Publicerat Februari 10, 201115 yr Författare " Är vell ingen normal jägare som skjuter dov på natten med lampa heller " .det är väl inte så många får vi hoppas... men detta får mig att undra hur långt från åteln är det ok att skjuta en dov eller kronhjort ??? är det mer ok när den går förbi utan att bry sig om majs och ärtor eller om den klart och tydligt är på väg till ärtorna men faller innan den hunnit fram?? eller ska man inte vaka så man ser gris åteln överhuvudtaget????
Publicerat Februari 11, 201115 yr På mina åtlar använder jag mig av ett vanligt bildäck (utan fälg förstås) och så läggar jag i maten och lägger en skiva på. På somrarna när grävlingarna går på dem så brukar jag bara lägga en sten på den=)
Publicerat Februari 11, 201115 yr På mina åtlar använder jag mig av ett vanligt bildäck (utan fälg förstås) och så läggar jag i maten och lägger en skiva på. På somrarna när grävlingarna går på dem så brukar jag bara lägga en sten på den=) Jo de är rätt smart! Men har man en spridare blir de lite knöligare... Vi skjuter doven på grisåtlarna, de är ju ingen utfodrings platts för dom...