Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka M65 6,5x55 räffelstigning?

Featured Replies

Publicerat

Kompisen som är jaktelev på Adamsberg är sur för han sumpade en räv i natt :D Jag är glad för jag ligger då fortfarande en upp mot honom :wub:

Hur som!

Han har drabbats av grubblerier om sin bössa.. han skjuter 6,5 och har laddat en 100grains Sierra Varminter med 50 gr URP. Han uppger att han har hyggligt skum kulbana, mitt i på 100 samt 12 cm under ???? på 200. Låter helskumt tycker jag, han surrar om att laddningen ska vara hyggligt het.

Någon med QL som kan kolla detta? Han har 58 cm pipa..

Jag pläderar för 85 grains V-max och typ 200 krut så han får lite fart på prylarna, någon som har något hyggligt hett recept där som de vågar dela med sig av? Något som funkar med aktuell räffelstigning vilken det nu är?

Mvh!

Publicerat

Tikkas och Sakos pipor i 6,5 har 1:8 eller 1:9 i stigning. Min Master 6,5 har 1:8 enligt, Tikkas hemsida.

Tittar man i Normas laddtabell så ska 49,5 grains URP ge 986 m/s med en 100 grains kula. Det är max laddning enligt dom.

Antar att Norma testar i 24" pipor, så ev. får han dra bort 10-20 m/s med en 58 cm pipa.

50 grains ska alltså vara en hyfsat frisk laddning :(

Droppet på 200 meter verkar mycket, men är inte orealistiskt. Kikarmontagets höjd (kärnlinje) påverkar en del. Sen gäller det att han verkligen är inskjuten mitt i på 100 meter. Ligger medelträffläget bara någon mm lågt på 100m, vilket ju kan vara svårt att avgöra, så blir droppet ännu mer på det dubbla avståndet.

Jag tycker nog ändå att en 100 grains kula är rätt väg att gå. Den har högre B.C. och ligger inte många m/s under en 85 grains kula.

Sen ska han ju skjuta in med +4 cm på 100 meter istället, då bör det bli mitt i på 170-200m.

mvh Danne

Publicerat
Kompisen som är jaktelev på Adamsberg är sur för han sumpade en räv i natt :P Jag är glad för jag ligger då fortfarande en upp mot honom B)

Hur som!

Han har drabbats av grubblerier om sin bössa.. han skjuter 6,5 och har laddat en 100grains Sierra Varminter med 50 gr URP. Han uppger att han har hyggligt skum kulbana, mitt i på 100 samt 12 cm under ???? på 200. Låter helskumt tycker jag, han surrar om att laddningen ska vara hyggligt het.

Jag pläderar för 85 grains V-max och typ 200 krut så han får lite fart på prylarna, någon som har något hyggligt hett recept där som de vågar dela med sig av? Något som funkar med aktuell räffelstigning vilken det nu är?

Mvh!

menar du allvar med 200 krut :D , det kommer inte att ge mer fart alls utan är mer lämpligt för reducerade laddningar 202 är det snabbaste man kan ha till 85 gr men ett trögare krut ger mer fart.

båda kulorna funkar i alla 6,5x55 stigningar till och med 1:10

Publicerat
Kompisen som är jaktelev på Adamsberg är sur för han sumpade en räv i natt :huh: Jag är glad för jag ligger då fortfarande en upp mot honom ;)

Hur som!

Mvh!

Tycker 12cm under låter konstigt. Det är ungefär jämförbart med vad jag har på mina 9,1 grams Rhino i 6,5....

Kan han inte kolla V0?

Jag kör MRP till Rhinon (Laddad till klass 1. Lite för het för att rekomendera andra)

Till 7gr Scenar kör jag med 204. Mest för att jag började med 204 och är nöjd med den. På de tyngre kulorna hade jag precisionsproblem med 204 och bytte därför. V0 935m/s Den skjuter jag in på 200m och har 3-4cm överslag på 100.

// Henrik

Publicerat
  • Författare

Blir inte riktigt klok på detta, kulan skjuter inte bra men jag anar att han sjabblat vid laddningen faktiskt. Han ska trycka ihop ngr pilar här kanske redan ikväll så får jag se hur f-n han gör.. Hans beskrivning av kalibreringsmomentet låter...skumt?

Hur som, även jag tycker att den faller på tok för mycket på 200 m! Sett överslaget han har på 100, borde rimligen gå mitt i på 200. Tror det ligger en hel kennel begraven här..

Han har iaf beställt både A-max och V-max nu dock lite tyngre än vad jag rekommenderat. Tror det är klokt..

Tack för input oavsett!!

/ Rikard

Publicerat

med den laddningen han har bör den inskjuten på 100m ligga ca 9 cm lågt på 200m

Publicerat
  • Författare

9 cm.. Och så 3-4 cm högt på 100 så torde det bli hyggligt hanterbart på 200. Tror inte han ska stirra sig blind på dessa siffror, bommar man på 200 så tror jag sällan att ett underslag är förklaringen..

Men tack iaf!

/ Rikard

Publicerat
9 cm.. Och så 3-4 cm högt på 100 så torde det bli hyggligt hanterbart på 200. Tror inte han ska stirra sig blind på dessa siffror, bommar man på 200 så tror jag sällan att ett underslag är förklaringen..

Men tack iaf!

/ Rikard

Vänta nu går den 9cm lågt inskjuten mitt i på 100 så skjuter den mitt i på 200 med 4,5cm överslag på 100 om jag inte tänker helt fel <_<

Publicerat

Men tack iaf!

/ Rikard

ibland bommar man fast allt stämmer också.hur tränad skytt är han.

Publicerat
  • Författare

Lite svårt för mej att veta med säkerhet men hyggligt duktig utan tvekan.. Tror han sköt 45 räv under en period då han var placerad på Ekensberg Katrineholm. Sen har han varit på Björkvik och där vart det en hel del avskjutning i hägnen och såvitt jag fattat så har det gått bra.

Mvh!