Publicerat November 21, 201015 yr Jag har laddat Sierra ProHunter 220 Gr till 30-06 ett tag. Det är en billig obondad klassisk blyspetskula och visst har jag varit medveten om att den är mjuk men att den skulle vara så ohyggligt känslig för ben trodde jag inte. Att ta en så tung kula har varit just med tanke på få bra genomträngning trots att den är mjuk. Nu sköt jag en tjur i höst med den kulan, snett bakifrån genom näst sista revbenet. Det var alltså bara ett revben och sedan lungor ivägen. Det gick inte att hitta någonmting av kulan, den verkade ha gått helt i upplösning, jag hade förväntat genomskott eller att hitta den på andra sidan. Nu har jag inte många skott kvar laddade med den kulan och jag kommer att gå över till någonting lite hårdare.
Publicerat November 21, 201015 yr Å älga fanns det bara rövhöl å framben kvar av... Väldigt mjuk mao.
Publicerat November 21, 201015 yr Författare Å älga fanns det bara rövhöl å framben kvar av... Nej faktiskt inte, skar man bort ett hekto mellan ett par revben så var det inte mer. Så sett var det helt perfekt, å älgen stendog rätt fort
Publicerat November 21, 201015 yr Författare Det var ju förresten samma explosiva effekt på råbocken jag sköt i augusti också, det var Sierra ProHunter det med, 6,5mm 120Gr, det var också en ren lungträff med bara revben i vägen.