Publicerat November 21, 201015 yr Var ute med laget och jagade småvilt. Jagade först med en drever som hade riktigt fin jakt runt backen som jag stod på. Hör att det kommer närmare och ser en liten bock som trippar 100m bort. Börjar att sikta in mig på den och väntar till den ska komma lite närmare. Hör hur det fräser till i snön, och ett smaldjur kommer på 15m håll. Naturligtsvis kastar hon, men då var redan svingen med kombin på väg, och ett dåligt skott var ett faktum Ser hur hon skuttar iväg upp i skogen. Har man inte jobb skaffar man sig jobb Spårar lite själv ca 80m och efter halva den sträckan börjar det bli blodstänk. Vi kopplade drevern, och jag fick gå till bilen och hämta wachtel`n. Går fram med henne till skottplatsen och börjar spåra. Vi följer spåret ca200m innan jag bestämmer mig för att släppa. Hela tiden har jag blodstänk. Ser på gps:en att hon drar iväg 260m, och sedan snurrar runt vid en liten skogsbacke. Efter ca4min släpper hon och kommer tillbaka . Hela tiden som hon var borta var hon tyst. Inte ett skall. Sätter henne på spåret igen och säger sök. Samma visa igen bort till backen och sen tillbaka. Efter det gick hon över till frisök och verkade mest vilja hitta nåt att jaga. Började att sakta gå mot backen som hon sprang runt hela tiden, då kommer hon som en raket och förbi mig mot backen. Ser att hon springer fram till en sten och nosar till sen fortsatte hon på en sök runda. Kommer tillbaka och drar förbi stenen igen Går fram till den och tittar och ta mig tusan om inte smaldjuret låg där Vet inte om hunden dragit omkull och gjort slut eller om djuret låg dött där. Hon har aldrig varit överdrivet bytes medveten. Men när jag var i närheten så var hon relativt hård på djuret. Men det bästa var att vi lyckades att hitta djuret, det hade gått nästan 500m från skott platsen. Hagelskott kan vara ganska besvärliga när det blir eftersök har jag märkt.
Publicerat November 21, 201015 yr Det är bara så skönt att veta att djuret inte går och lider och går en långsam död till mötes, Grattis.