Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp mig med info om denna kikare

Featured Replies

Publicerat

Tjena.

Jag skulle vilja ha lite info om denna kikare. Vet inte så mycket om detta så jag tänkte att ni experter kunde hjälpa mig :P

Det är en made in Germany, . Gjord av B. Nickel(Supra) Marburg/L. a 7-12X56 double post reticle,

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Det ända jag vet är att B. Nickel var huvuddesigner åt zeiss och att han slutade där för att göra egna sikten.

Supra siktena lär varit bland de bästa antagligen DET bästa på marknaden när de tillverkades och ska vara ett kanon sikte även idag.

www.nickel-ag.com ingår i Gerhardt Group.

Publicerat

Här har du tillverkarens websida. http://www.nickel-ag.com/en/

Nya sikten verkar ju ligga på ett pris runt 2000EUR och säljs inte via återförsäljare, utan endast från tillverkaren.

Publicerat

Kimmo,

det är en ståltubad sak eller hur? Marburg varianterna är fina sikten såsom angivet ovan,

med linser i gott skick och en i tiden inte allt för avlägsen rengörning/service är detta ofta ofattbart billig optik för den prestanda man får ut,

den variant som du skriver om "double post reticle" förefaller vara en modell för löpskytte, men det är enbart min gissning.

Betala inte för mycket för den om tuben är sliten i linserna, annars är det bara att köra på.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tackar för info mina vänner.

Det är lite bytesaffärer med en amerikanare så därför undra jag. Ska ha lite mer bilder o info om skicket på den. Varkar ju vara prisvärd om det är bra skick vad jag förstår.

Publicerat

Double post är ett viltmålsriktmedel, dvs 2 st stolpar bredvid varandra. Inte speciellt bra till jakt.Om det inte passar dig kan jag intresserad av siktet.

MVH//FREDRIK

Publicerat
  • Författare

Okey.

Hade nog tänkt att kränga av den sedan. Hör av mig om det blir något.

Publicerat
Okey.

Hade nog tänkt att kränga av den sedan. Hör av mig om det blir något.

Låter fint, skicka gärna PM om det blir något!

Publicerat
  • Författare

Hej. det här var svaret jag fick av honom.:

Thank you Kimmo,

Yes it is in pretty good condition with only ring marks being wrong with it. The glass in it is top notch clear. Not sure what Im going to do with it. I really don't have a use for it and it has been sitting in my safe for over a year now.

Ska se om jag kan få foton siktet från olika vinklar så sätter jag ut bilderna här så får ni hjälpa mig bedömma.

mvh Kimmo

Publicerat
  • Författare

Här har jag fått lite bilder. Kopierar in texten också han skrev. Vad tror ni om den?? Är den värd något.?

/Kimmo

kikare1.jpg

kikare.jpg

kikare2.jpg

Sorry I didn't get back with you sooner, I took me a power nap.

Yes I have pictures. That does make sense about the knife thing. If I remember correctly the scope is 15 1/4" long and not sure on the weight. Let me know what you think.

I'm sorry for the picture quality, but all I have is a little cheap camera. The reticle pictures is showing at building at 10X zoom at close to 200 yards I believe. The scope doesn't look blurry as it seems in the picture, just my picture taking skills lol

Publicerat

Riktmedlet ser skumt ut, stolparna brukar vara lika långa har jagför mig. Ska kolla med en kille i klubben, har för mig han har ett sånt.

Publicerat

Stolparna kan väl ställas oberoende av varandra?

Publicerat
  • Författare

Hej.

du ställer framförhållningen m stolparna, på det visset

håller du mitt i prick hela tiden. Ett viltmäls kikare. Det har jag fått fram. mer vet jag inte. Kanske ni kan få fram mer hoppas jag. :blush: Tack för att ni försöker.

Publicerat
Stolparna kan väl ställas oberoende av varandra?

Jo, det stämmer. Tyckte det så skumt ut att stolparna hade olika höjd, men det kanske är ett foto tekniskt spratt??