Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Licens på revolver för eftersök

Featured Replies

Publicerat

Vet att det finns några som har fått detta. Vad krävs? Ha jakten som yrke?

Publicerat

Om du kollar de olika areorna här så finns en area där representanter för förbundet svarar. Ola kan säkert ge dig ett svar där.

Om det nu finns något entydigt svar. Mitt eget tipps är att det nog är bra om du känner rätt personer sedan innan...

Publicerat

Menar du en 22:a då..?

Jag skulle tro att det är i princip komplett omöjligt att få en licens på enhandsvapen med eftersök som motivering.

Publicerat

Vet bara att det är extremt svårt, och har blivit svårare. Varierar kraftigt från distrikt till distrikt verkar det som. Men om du som ditt nick antyder är från Göteborg tror jag att du måste bedriva jakt under yrkesliknande former för en 22:a single action och förmodligen kört för en grovkalibrig. Jag tappade just min licens på min single action trots ett mycket stort antal skjutna djur varje år.

Publicerat

Prova inte med trafikeftersök iallafall för fick i förra veckan reda på att i naturvårdsverkets föreskrifter för trafikeftersök får man inte använda enhandsvapen. Undrar vilken tjänsteman som klurat ut att det var en bra ide? Stollar.

Publicerat
Vet bara att det är extremt svårt, och har blivit svårare. Varierar kraftigt från distrikt till distrikt verkar det som. Men om du som ditt nick antyder är från Göteborg tror jag att du måste bedriva jakt under yrkesliknande former för en 22:a single action och förmodligen kört för en grovkalibrig. Jag tappade just min licens på min single action trots ett mycket stort antal skjutna djur varje år.

Grövre än kaliber 22 för jakt kommer de ALDRIG släppa till, finns inte en chans. Och extremt tveksamt om man ska motivera med "eftersök"... Skulle det ens vara lämpligt vid eftersök?

Om man gör ett eftersök, beväpnat med en 22lr revolver, och djuret är tillräckligt friskt så kommer det ju inte finnas en chans att skjuta ett skott.

Publicerat

Det finns en del som fått licens på 375or för eftersök på vildsvin. Främst kommunjägare, trafikeftersök och yrkesjägare... Så nog går det men man måste ha en jäkligt bra motivation!

Publicerat
Det finns en del som fått licens på 375or för eftersök på vildsvin. Främst kommunjägare, trafikeftersök och yrkesjägare... Så nog går det men man måste ha en jäkligt bra motivation!

Det lär vara 100 år sedan, annars tror jag det när jag ser det :o

Publicerat

De (rättare sagt den) jag har pratat med som har fått licens har just det som argument "Yrkesmässig användning vid eftersök på vildsvin (vid jakt).

Hur många i det här landet har eftersök som jobb? Bula (som vad jag vet föredrar bössa) och en del yrkesjägare men det blir inte många gossar, inte.

Publicerat

När jag jobbade som jägare så sökte jag på tillägg till min 357:a för avlivning vid trafikolyckor och eftersök.

Jag har alltså redan en revolver med målskjutningslicens men fick avslag med motivering att det inte är ett lämpligt avlivningsvapen inte ens till vildsvin, där rekommenderar dom slug/Brenneke i ett enpipet hagelvapen.

Däremot gick det bra att få ett tillägg på 22:an för avlivning i fälla och gryt.

/Rune :o

De (rättare sagt den) jag har pratat med som har fått licens har just det som argument "Yrkesmässig användning vid eftersök på vildsvin (vid jakt).

Hur många i det här landet har eftersök som jobb? Bula (som vad jag vet föredrar bössa) och en del yrkesjägare men det blir inte många gossar, inte.

Publicerat

Den enda jag vet som har licens på en .357 som eftersöksvapen jobbar som yrkesjägare i ett hägn och fick denna licens för ett bra tag sedan.

Han skulle nog inte ha en chans att få detta i dag och kan inte en yrkesjägare i ett hägn med alla deras specialregler få det så lär inte kreti och pleti få det heller.

Visst sjutton finns det yrkesjägare/eftersöksjägare som skulle ha nytta/fördel av en revolver i avlivningssyfte men att vi vanliga jägare skulle behöva det ser jag lite märkligt på.

Jag har personligen aldrig avlivat ett djur där jag hade haft en fördel med en revolver.

Möjligen vid levandefällfångst men det gick lika bra med en .22LR subsonic från ett gevär.

Det enda djuret som det skulle funka på är som ett substitut till stickkniv på vildsvin men jag skulle tippa på att det går lika bra med studsaren i 99% av fallen.

Men vad vet jag... Känner inget behov av enhandsvapen i jaktliga syften och resonerar kanske därefter också... :o

Publicerat
Det lär vara 100 år sedan, annars tror jag det när jag ser det :o

Förre jägaren på Häckeberga hade en 357:a för eftersök vad jag hört , osäker på kalibern men en revolver var det iaf

Publicerat

Tja,

visst är det intressant detta med avlivningsvapen, notera ordvalet.

Tom i det annars så vapen och då särskilt handeldvapen konservativa England har deras motsvarighet till djurskyddsinspektörer inte tilldelats några fina 22 LR gevär eller andra våldsamheter tex i form av slugsvapen,

de har små snub 38/32 special S&W revolvrar, alltid inlåst i ett kassaskåp i tjänstebilen o samtidigt i en "strong box", det vi kallar på svenska en plåtlåda.

Det är dessa som sköter avlivning av trafikskadat vilt, avlivning av hästar som gått omkull osv.

Jag kan se ett flertal goda användningsområden för bruk av revolver vid eftersök men det är få av dem som iofs inte kan lösas med gevär, exempelvis ser det långt mer brutalt ut på bild med ett stort vapen än att man som exempelvis då britterna gör det, täcker vapnet på lämpligt sätt så det knappt syns/kan noteras.

jag tror iofs vidare och exempelvis inte på revolver eller annat handeldvapen som lösning vid eftersök på vildsvin i extrema tätningar eller motsvarande,

kan man inte gå in med ett kort o smidigt sedvanligt vapen, ja då är det bara hundarna som kan o bör gå in, ibland är det vid eftersök på just dessa djur men kanske även andra som går o gömmer sig i värsta bräsket som så att en stickkniv har sina goda sidor.

Men det har jag ingen erfarenhet av.

/Christian

Publicerat

Eftersom de nya trafikeftersöksreglerna anger att enhandsvapen inte är tillåtet vid trafikeftersök kan vi med största säkerhet slå den tanken ur hågen.

Då återstär nämligen bara jakteftersök o det lär inte vara nog skäl.

Har själv licens på 22lr singel action men den är inget jag bär på eftersöken.

Kan jag inte skjuta så är det kniv som gäller...

Publicerat

Hej.

Vad Polisen ,(läs RPS), inte har förstått är att det är lika stora krav på att avliva mindre skadat vilt på ett humant sätt som ett "klass 1-vilt". En räv eller grävling har precis samma "rätt" att bli avlivad utan omständigt omladdande under jord av enkelskottare som en skadad storoxe eller en björn, och med räv och grävling så slutar ALLTID längre eftersök under jord.

Den abnormt restriktiva hållningen till flerskotts ,(SA), revolvrar tyder på någon sorts prestationsångest över att kunna visa handlingskraft emot den organiserade brottsligheten inför politikerna.

Jag tycker nog dels att jägarorganisationerna agerar alltför svagt, (dvs inte alls in denna fråga), men jag tycker också att tex Veterinärerna borde kunna ha en åsikt.

Jag undrar om det finns statistik på hur många rån mm som begås med en licensierad 22´a? Torde vara ganska snabbt genomläst...

MVH

FinneoTysk

Publicerat
Hej.

Vad Polisen ,(läs RPS), inte har förstått är att det är lika stora krav på att avliva mindre skadat vilt på ett humant sätt som ett "klass 1-vilt". En räv eller grävling har precis samma "rätt" att bli avlivad utan omständigt omladdande under jord av enkelskottare som en skadad storoxe eller en björn, och med räv och grävling så slutar ALLTID längre eftersök under jord.

Den abnormt restriktiva hållningen till flerskotts ,(SA), revolvrar tyder på någon sorts prestationsångest över att kunna visa handlingskraft emot den organiserade brottsligheten inför politikerna.

Jag tycker nog dels att jägarorganisationerna agerar alltför svagt, (dvs inte alls in denna fråga), men jag tycker också att tex Veterinärerna borde kunna ha en åsikt.

Jag undrar om det finns statistik på hur många rån mm som begås med en licensierad 22´a? Torde vara ganska snabbt genomläst...

MVH

FinneoTysk

RPS har nollvision på civilt ägda vapen. Visserligen, och lyckligtvis, fullständigt ogenomförbart - men likväl är det sådet ser ut.

Vänd på det hela - jag som redan har licens på handeldvapen för målskytte. Man skulle kunna tro att det är ensmal sak attlägga till jakt/avlivning på licensen men icke. Det var blankt nej, jag skulle minsann uppfylla kriterierna ändå, för att få det tillägget...

• 1 month later...
Publicerat

Senast jag hörde var att 3 st har 357:a som är tillåten som avlivning, jag känner den ena och det är ett väldans stånkande från myndigheten om den där ibland, doxk fyller den sin funktion och jag skulle inte ha något emot att ha en heller :wub: pangar ganska ofta och rätt mycket :unsure:

Spårar man och kommer på djuret så kanske inte lydnaden räcker till för att få ett bra skott, men ett skott med en revolver i en trång situation skulle vara både enkel och snabb för det skadade viltet.

Jag förstår myndigheten också som inte vill ha en massa pangar ute, men jag tror vi är rätt hårt kollade och en särskild prövning borde underlätta och inte stänga dörren helt, har funderat på att söka men i storstads regionerna känns det hopplöst.