Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Krieghoff

Featured Replies

Publicerat

Tja.

Jag har blivit till frågad om jag vill kopa en Krieghoff drilling. Kommer inte ihåg vad den hette men de va något me plus islutet.

Man spände slag stiften me säkringen iaf.

Vad är en sådan bössa värd Ca.

Har ingen anning.

Publicerat

Broby,

du måste ge oss mer info annars är det inte möjligt att ens ange ett riktpris,

kalibrar, utförande, ålder skick är det som krävs för att man skall ha någon form av chans att "veta" ett värde.

/Christian- som gärna hjälper om du hjälper till.

Publicerat

Jag köpte en krieghoff plus för 3 år sedan, på en vapen affär. Då gav jag 29000 kr för enbart gevär, det var utan hakmontage. Det är en kaliber 20/20/7,57. . Minns att jag även tittade på en i kaliber 12/12/7.57 med hakmontage och sikte den skulle dom också ha 29000 kr för. Anledningen till att jag valde kaliber 20 var att den var smidigare/lättare. Jag är inte alls insatt i vad dom är värda mer än vad jag skriver här, men det var ialla fall vad jag betalade.

själv är jag grymt nöjd med min drilling jagar nästan alltid med den :) . Den väger ca 3-3,1 kg utan sikte vilket är lättare än min skb hagel bock.

Så med andra ord så beror priset givetvis på vilket skick den är i och om det är hakmontage, sikte, vilken kaliber mm.

Så skriv det! Så att andra som är mer insatt i priser mm kan ge ett mer precist svar.

( såg att Christian redan skrivit det men så blir det när man är oduglig på att skriva och formulera sig, då tar det tid)

Publicerat
  • Författare

De är en krieghoff plus, Kal 12 7x57. Mer vet jag inte mer.

Publicerat

Det är ett kvalitets vapen iaf

Publicerat

Det finns mer välbalanserade drillingar än Krieghoff plus. Fördelen(den enda?) är spänntangenten som gör att man kan bära den laddad.

Nackdelen med systemet är att man "bara" kan sjkuta 2 skott åt gången sen måste den spännas på nytt. En tiig plusdriling kan dessutom ha en hyggligt trög spänntangent. Detta åtgärdades efter några år. Hur många vet jag inte. Monterar man ett sikte lågt blir det trångt för tummen i samband med uppspänning på dessa tidiga plusdrillingar.

Priset på en ren plusdrilling i standardutförande med ovanstående kaliberkombination ska inte överstiga 20 tusen. Sen finns det varianter med bättre trä, gravyrer, kolvmagasin etc och det får resp köpare värdera utefter sin egen upskattning.