Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

222 vs 223 till toppfågel

Featured Replies

Publicerat

1. Hur är det med köttförstöringen? Det är det jag oroar mig för.

Läst att 223 skulle förstöra mer, men lokala handlarn säger tvärt om. Han sa att 223 skjuter tyngre kulor utan problem och därav var dessa stabilare... hur ligger det till?

2. Precision. Antar att det är typ samma?

Publicerat

Same same

men en 223 med stigning nog för att klara en 62 grains TSX kula blir det inte så mycket sprängt,

å andra sidan välj en 45 grains V-max o livet blir så härligt explosiv.

Aha- läste rubriken igen, same, same, same,

allt är vapenberoende o kulvalsberoende.

/Christian

Publicerat

223 är som en 222 fast med det lilla extra. :)

Jag använder min 223 till toppfågel och det funkar fint. Men det är som Christian N säger att valet av kula är viktigt.

Själv brukar jag ha Lapuas fabriksladdade 55gr FMJ.

Publicerat

Jag har aldrig testat 223 men skulle vara riktigt intressant att göra det

Som sagt med samma kulor som 222 är det ingen skillnad men har man en 223a som kan skjuta 77gr Scenar skulle det vara en mycket intressant kaliber att testa till både toppfågel och banskytte då det erbjuder riktigt skaplig ballistik.

Publicerat

Lite trådkapning. Inte för att jag själv någonsin kommer att ägna mig åt omfattande toppfågeljakt, men om man vill ha ett specialvapen för detta så inbillar jag mig att klass 3 vore lämpligt. Nu verkar det ovanligt och då undrar jag så smått vad jag missar? :)

Publicerat
Lite trådkapning. Inte för att jag själv någonsin kommer att ägna mig åt omfattande toppfågeljakt, men om man vill ha ett specialvapen för detta så inbillar jag mig att klass 3 vore lämpligt. Nu verkar det ovanligt och då undrar jag så smått vad jag missar? :)

det är för långa avstånd för att klass tre ska vara lämpligt.

Publicerat
det är för långa avstånd för att klass tre ska vara lämpligt.

Jaså så enkelt. Tack!

Publicerat
  • Författare

Jag har så sjukt svårt att bestämma mig. Velar mellan att hitta en gammal vixen, alternativt kanske en nyare T3 eller rem700 i 223...

Svårt som tusan.

Publicerat
  • Författare

Varning för nybörjarfrågor

stigning nog för att klara en 62 grains TSX kula
223a som kan skjuta 77gr Scenar

Som nybörjare blir det svårt med detta. Finns det något bra ställe att läsa om detta?

grains = vikt?

Stigning = räfflorna i pipan? ;) eller?

ser ju att det finns 77gr scenar kulor, men hur vet man om sin 223 klarar dessa?

är de tunga? måsta man ladda hemma och tokmaxa patronen?

Publicerat
Varning för nybörjarfrågor

Som nybörjare blir det svårt med detta. Finns det något bra ställe att läsa om detta?

grains = vikt?

Stigning = räfflorna i pipan? ;) eller?

ser ju att det finns 77gr scenar kulor, men hur vet man om sin 223 klarar dessa?

är de tunga? måsta man ladda hemma och tokmaxa patronen?

Stigning är antal tum (inches) som kulan färdas i pipan innan den har snurrat ett helt varv, anges som 1: något,

för en 223 att vara intressant krävs en stigning i pipan på 1:7 eller 1:8 vilket medför att den då klarar av att stabilisera de lite tyngre kulorna i .224 segmentet, dvs 69/77 grains Sierra Match King och 77 grains Scenar.

Stigningen på pipan hittar man i spec:n för vapnet eller så har man beställt en sådan pipa från smeden.

Grain =vikt på så vis att 1 gram =15.4323583529 grain

Lapua laddar inte sin 77 grains Scenar i någon matchammo, förmodligen för att det är få vapen som klarar kulvikten väl, men det finns 69 grains Scenar fabriksladdat,

Vill man ha fabriksladdad 77 grains ammo är det Federal o Remington som båda erbjuder en 77 grains SMK som fabriks.

Att hitta något enskilt bra ställe att läsa på är svårt att rekommendera men 6 mm br.com ger efter en genomläsning goda grundläggande kunskaper.

/CHristian

Publicerat
Jag har så sjukt svårt att bestämma mig. Velar mellan att hitta en gammal vixen, alternativt kanske en nyare T3 eller rem700 i 223...

Svårt som tusan.

Hmm du behöver nog inte fler råd från vapenkunniga, det finns väl för och emot med alla vapen, utan välj ett av följande sätt att bestämma dig istället:

1) Du värdesätter pengar mycket. Leta efter ett billigt alternativ.

2) Du är känslomänniska. Hitta ett vapen som du tycker om att hålla i.

Inte så vetenskapligt, men du kommer att bli nöjd. ;)

Publicerat

om det är ren toppjakt skulle jag helt klart välja något som kan klara av en tyngre kula.

Publicerat
  • Författare

läste på nått ställe att om man har en stigning för tunga kulor så skjuter bössan sämre med lättare. stämmer det?

Publicerat
läste på nått ställe att om man har en stigning för tunga kulor så skjuter bössan sämre med lättare. stämmer det?

Ja men sällan man kan märka någon skillnad i en standard bössa