Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu vet jag vad dom är ute efter.

Featured Replies

Publicerat

Har blivit kallad till ett möte där LRF och svenska+ skånska jägareförbundet skall närvara, markägare och jakträttsinehavare lika så. Jag kikade in på Jaktjurnalens sida tidigare och det var då jag såg det jag misstänkte.. Storjakt på vildsvinen. En storjakt hade genomförts vid Tyringe vid Hässleholm, tror förra helgen. Nu vil dom säkert att det skall dras igenom hela älgskötselområdets marker på 25.000 Ha. Det hade blivit väldigt klent resultat vid Tyringe, bara en handfull grisar på hundra jägare och drevfolk. Jag ställer mig säkert på tvären för detta känns det som. Vakjakt is the shit. Vad fan skall man stressa upp grisarna med en massa gapande drevkarlar och hundar då grisarna själmant som självmords kandidater kommer rätt upp till en på åtlarna??

Publicerat
Vad fan skall man stressa upp grisarna med en massa gapande drevkarlar och hundar då grisarna själmant som självmords kandidater kommer rätt upp till en på åtlarna??

För att det är kul med drevjakt?

Publicerat
  • Författare
För att det är kul med drevjakt?
Skulle vara för det, möjligen ;)
Publicerat

Plus att en stor vakjakt som uppmärksammas i media etc, är ett tydligt bevis på att man gör något konkret för att skjtua fler grisar.

Publicerat

Det skall tydligen vara en storjakt till helgen i ett annat närområde i Skåne,

angående frågan om resultat jmfr med insatsen så kan den iofs ses som klen, det kan så vara.

Men en annan fråga, du ser inga positiva delar med ett ökat samarbete och en mer aktiv jakt på detta vilt?

Nere på kontinenten klarar man av dessa former av jakt med stor framgång och glädje för alla, du tror inte att det är frågan om en kunskapsfråga/erfarenhetsfråga för att det skall bli effektivt?

Vidare är det inte så att om man släpper tänket på "mina" grisar och ser till nyttan av en mer allmän avskjutning så kanske det är något som är bra detta?

Jag skriver ovanstående för att för de flesta skånska jorbrukare/ägare är gränsen nådd och jakten är inte längre etisk, eller i varje fall är inte inställningen till grisen det,

sen att man, som enskild, själv kan vara nöjd med tillvaron och man skjuter gott med gris är en annan sak anser jag, men som sagt jag kan vara färgad/manipulerad till att tycka så.

Som slutkommentar, om man inte vill vara med så slipper man, är det inte så?

/Christian

Publicerat

Att gå samman på så stora område är det efektivaste sättet att decimera vildsvinstammen och det är väl syftet..

/Håkan H

Publicerat

Vi är en 3-4 jaktlag som gör detta 2-4ggr varje år. Riktigt trevligt. Man lär även känna folket som jagar runt om. Kanon om hundarna ställer på "fel" sida eller vid eftersök.

Publicerat

Som sagt, på kontinenten är det en populär och effektiv metod för att hålla ordning på grisarna.

Varför inte prova på ett par gånger till så kanske resultatet blir bättre. Ingen är proffs första gången det görs.

Publicerat
Det skall tydligen vara en storjakt till helgen i ett annat närområde i Skåne,

angående frågan om resultat jmfr med insatsen så kan den iofs ses som klen, det kan så vara.

Men en annan fråga, du ser inga positiva delar med ett ökat samarbete och en mer aktiv jakt på detta vilt?

Nere på kontinenten klarar man av dessa former av jakt med stor framgång och glädje för alla, du tror inte att det är frågan om en kunskapsfråga/erfarenhetsfråga för att det skall bli effektivt?

Vidare är det inte så att om man släpper tänket på "mina" grisar och ser till nyttan av en mer allmän avskjutning så kanske det är något som är bra detta?

Jag skriver ovanstående för att för de flesta skånska jorbrukare/ägare är gränsen nådd och jakten är inte längre etisk, eller i varje fall är inte inställningen till grisen det,

sen att man, som enskild, själv kan vara nöjd med tillvaron och man skjuter gott med gris är en annan sak anser jag, men som sagt jag kan vara färgad/manipulerad till att tycka så.

Som slutkommentar, om man inte vill vara med så slipper man, är det inte så?

/Christian

kunde inte sagt det bättre själv. +1

Publicerat

Dock kan den jaktliga effektiviteten diskuteras.

Kanske har med erfarenhet och kunskap att göra.

Men jag var på en jakt i helgen med 95 jägare och 14 hundar. (Lite osäker på om alla verkligen användes)

Noll skjutna grisar blev resultatet...

Jag såg inte skymten av någon gris. Men hade jag haft bajonett hade jag nog kunnat ta både rådjur och hare. ;-)

Dock planerar den marken att göra ett nytt försök i Januari. För gris finns det. Och några bönder är minst sagt besvikna på jägarna för att det inte skjuts mer!

MVH // Henrik

Publicerat
Dock kan den jaktliga effektiviteten diskuteras.

Kanske har med erfarenhet och kunskap att göra.

Men jag var på en jakt i helgen med 95 jägare och 14 hundar. (Lite osäker på om alla verkligen användes)

Noll skjutna grisar blev resultatet...

Jag såg inte skymten av någon gris. Men hade jag haft bajonett hade jag nog kunnat ta både rådjur och hare. ;-)

Dock planerar den marken att göra ett nytt försök i Januari. För gris finns det. Och några bönder är minst sagt besvikna på jägarna för att det inte skjuts mer!

MVH // Henrik

Ishult?

Publicerat

Jag kan också tänka mig att själva viltvårdstanken gynnas av att man samordnar jakter. Alla deltar och folk träffar varandra och kan knyta band och börja samarbeta.

har hört om flera situationer där en jakträttshavare sitter på en liten markbit mitt i ett stort område och välter många djur som passerar på 20 hektar samtidigt som stora summor och måga arbetstimmar läggs av de andra runtekring för att hålla en vettig nivå på tänket i viltvård. Nu får de en möjllighet att träffas och få förståelse för varnadra kanske, iaf träffas... ;)

Sen tycker jag det är ett perfekt tillfälle för att lära var grisarna finns i marker som nyss börjat jaga gris. man kanske får sitta på andra marker med vilket kan vara kul.

ser bara fördelar att delta om du frågar mig.

Kalle

Publicerat

Storjakter i all ära, jag tror ingen kan komma o tala om att man skjuter fler grisar på detta viset gämför med mantimmar i vakkojan.

Storjakter är bra på många sett, man får jaga med grannen och ev upptäcka att han/hon inte är så korkad som du trott.

Det finns många andra fördelar med detta men med tanke på att jag skriver sakta som få så om jag skulle lista alla skulle ni få läsa detta till sommaren ;)

Kontentan av mitt svammel blir:

Storjakter är bra men det är nog inte det optimala om man ska se till avskjutningen men har många andra fördelar.

//

Publicerat

För att hantera vildsvinsstammen måste den förvaltas över markgränser. Min syn på drevjakter är att de ofta är bra även om de inte är effektiva, eftersom man "skyfflar runt" vildsvinen. Därmed får man en jämnare fördelning, där vildsvinen sprider sig till nya områden och inte bara hålls där de hittat en optimal miljö.

Publicerat

Det stora problemet är nog att det är för många som fortfarande är rädda för att störa grisarna. Det ska bara jagas 2-3 gånger per säsong.

Flest grisar skjuter man om man jagar. ;)

Publicerat

Vi ska ha storjakt på vårt älgskötselområde efter räv och svin 4 dec, ska bli intressant och se hur de ska gå ;)

Publicerat

En god tanke vore ju att bjuda in hundförare, drevfolk och duktiga jägare från våra sydliga grannar och ta lärdom därifrån. I tyskland och polen har ju aldrig grisarna blivit helt utrotade så dom har lika god historik vad gäller gris som vi har för rå och älg.

Det spelar ingen roll hur många timmar jägarna i Sverige lägger på vildsvinsjakten... vildsvinen kommer ändå öka i antal och spridas till områden som idag inte har vildsvin.

Alla olika jaktformer måste nog prövas och användas på vildsvinen för att vi över huvud taget ska kunna vara orsak till en begränsning av antalet levande vildsvin. Studier vid Björkvik i Södermanland visar på en tillväxt på omkring 13% per år trots jakt... det innebär att under sex år kan stammen öka till det dubbla i området så länge födan räcker till.

Publicerat
  • Författare

Roligt att läsa allas synpunkter på stora drevjakter. Inte säkert man kommer fram till mötet på torsdag ändå med detta vädret <_<

Publicerat

Det finns 2 sidor av myntet som jag ser det.

ena sidan stor jakter e bra för oss jägare/bönder för om det går bra så har man fällt ett antal grisar, träffat nya jägare i andra jaktlag o haft det jäkligt trevligt samt att det finns mindre grisar på böndernas fält..

andra sidan är att grisarna och allt annat vilt blir stört /stressat av en jäkla massa folk o hundar, samt riskerna med drevjakt för hundarna o drevfolk om man inte får en stenhård diciplin på alla skyttar.. det har ju hänt att både drevfolk och hundar har blivit vådaskjutna, o det e ju ingen dröm precis.

det krävs ju en organisation ut över det vanliga då det inte bara är det egna jaktlaget utan många små och stora som skall samarbeta.

men en välorganiserad drevjakt är rolig som faan :rolleyes:

bara mina tankar..

/Eas

Publicerat
men en välorganiserad drevjakt är rolig som faan :rolleyes:

+1 Verkligen! Håller helt med dig. :lol:

Publicerat

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...svinen-1.15312/

Vi jägare ser det som en trevlig resurs... andras kan se vildsvinen som en plåga... vi behöver nog jaga mer vildsvin så det inte går helt över styr. Passa på att bjuda markägare och andra drabbade på en fin stek eller så då och då om ni får en full frys.