Publicerat November 23, 201015 yr Ska försöka förklara så ni förstår mina funderingar. Har ett bra ställe där jag tänkte vaka lite räv på kvällar och nätter. Stället är bra för att jag kan parkera 100m därifrån och ljuset från samhället brukar lysa upp snön. Åkrarna är ca 1,5km X 3km med en del mindre holmar Nu till min fundering, jag kommer sitta i riktning mot en större väg (E-4an) Avståndet till vägen från där jag sitter är ca 1,5km Att det är stor risk för rikoschett råder det ingen tvivel om men hur stor är chansen att den går ända ner till vägen. Skjuter med 10,1 gr Lapua mega, i en 6,5a Minskar risken om man byter till tex Nossler-BLT. /Waxin
Publicerat November 23, 201015 yr Du behöver V/A-max min vän, eller som per eget förslag en BT kula. En försiktig fråga skjuter du från torn? Finns det några hinder i form av vass/häckar/ris i den "farliga" riktningen. D-max på en 6,5 kula är över 4 km riskzonen efter nedslag vid riskberäkningar för militära skjutningar är 1500 meter och det är vid islag där kulan kan förväntas gå sönder. 2.4.5 Riskområde vid skjutning mot frusen mark Vid långvarig kyla kan tjäle bildas i kulfånget. Lämpliga åtgärder för att hindra tjälbildning kan vara att salta/isolera/luckra upp kulfångsfyllningen. Bedöms dessa åtgärder inte vara tillräckliga, får skjutning endast genomföras om skjutbanans riskområde avlyses som vid fältskjutning. Då skall riskfall II användas. Se punkt 4.1.3 Säk B Utan att gå in allt för långt i beräkningen är 1500 meter väl inom riskzonen med aktuell kula om man räknar enligt Säk B, sen är det ju som så att jakt knappast är samma sak som SäkB och tävlingar men det är alltid något som jag i varje fall sneglar på när man, vi talar om saker av detta slag. Finns det en skogsridå eller skog som skärmar av, förändrar det avsevärt riskbedömningen. Dina tankar mot spröd kula är goda och helt klart motiverade. /Christian
Publicerat November 23, 201015 yr Ju mjukare kula ju mindre risk för studsande kulor. Personligen tror jag inte att det ska vara något problem, skjuter du ner mot marken så tror jag inte att kulan far iväg låånga stäckor. //
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Skjuter från en höjd av ca2m Kulnerslaget sker efter max 150m, då detta är mitt max avstånd. Nej inga hinder ivägen, bara frusen åkermark
Publicerat November 23, 201015 yr Den omedelbara känslan säger ju nej....Är det öppet mot E4 efter åkrarna eller finns det någon form av pilstoppare ? Lutning på marken från tornet sett ? Känns som en fråga av mer etisk betydelse än riskbedömning (som inte alls får underskattas)
Publicerat November 23, 201015 yr Tycker du ska fundera mer på vinkel mot marken än kula. Så länge du laborerar med olika kulor så kan du inte känna dig säker. Alltså högre upp eller kortare skjutavstånd. En annan sak slår mig dock. Hur hårt trafikerad är vägen de tider du tänkt jaga? Kan du hålla skottet om du hör en bil?
Publicerat November 23, 201015 yr jag provade dra en hålspets sierra 110 gr i 308an utmed marken för att se hur det gick med den. du vill säkert inte ha en sådan kula men den är den ende som jag själv provat som pajar helt varje gång. annars tror jag att Christians förslag kan vara bättre.
Publicerat November 23, 201015 yr Kom att tänka på en historia som min pappa ALLTID tar upp då man pratar skytterisker (jag tror han sett det på Discovery). En kvinna sladdar av motorvägen någonstans i USA och då man tar ut henne ur bilen visar det sig att hon är skjuten genom den delvis nedvevade rutan. Det tar åratal innan man kommer fram till en lösning då det visar sig att den troliga förklaringen är en man som skjutit prick på flaskor som flöt på en damm. Ett bomskott hade troligen studsat på vattenytan och flugit åtskilliga kilometer innan det träffade den stackars kvinnan. Det fanns väl ett liknande fall utanför Södertälje för 10-15 år sedan men utan rikoschett om jag minns rätt. Osannolika saker händer faktiskt. Bara inte så ofta.
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Ska försöka svara på några av frågorna. Nej det går inte att komma högre upp. Man hör inte alltid bilarna från vägen, beror på vinden Skulle helt enkelt kunna välja en holme på andra sidan så jag skjuter längs med vägen men då kommer rävarna i de flesta fallen komma bakifrån .
Publicerat November 23, 201015 yr Rent spontant skulle jag inte välja att ha E-4:an i skjutriktningen. Om skit kan hända så händer det, samt att vägen kan vara rätt duktigt traffikerad även vid tider som passar sig för rävjakt. Sedan är nog chansen att du ser bilen störrre än att du hör den på 1,5 km, att betänka är ju att bilen också gör 110 eller så och dyker upp snabbt. Undra hur många som sitter på pass och verkligen har reflekterat över att det finns en väg 1,5 km bort i skjutriktningen. Tror det finns både ett och två tveksamma pass om man verkligen börjar fundera. Men det har du ju gjort och de skall du ha eloge för. Nu har vi ramlat ifrån ämnet gällande vad för åtgärder som skall tas, kulbyte, högre skjuthöjd osv. Jag skulle gå på det Christian N skriver gällande reglerna från SÄK B. Där finns mycket läsnyttigt och säkerligen för många en "aha" framkallande upplevelse.
Publicerat November 23, 201015 yr Jag skulle aldrig skjuta ett sådant skott utan varmintkula i rejäl fart. Vet inte om 6,5x55 går att ladda upp i "damma-bort-hastigheter" men det kan säkert någon annan på forumet. Sist jag undersökte saken gick det i alla fall inte att köpa sådan ammo fabriksladdad.