Publicerat November 23, 201015 yr Tänkte höra mig för lite då jag kollat på Handladigitalt på kikarsikten så har jag tittat på S&B vs Zeiss, men blir lite ställd när man kollar på skymningsfaktorn så har S&B 3-12x42, på 3x förstoring 8,5 och Zeizz 3-12x56, oxå 8,5. Så frågan är ju om skymningsfaktorn säger något om hur bra kikarn är i dåligt ljus. Har kanske inte hajjat det här med skymningsfaktor är det samma som skymningsvärde? Är ut efter en lite smidigare kikare så därför har jag kollat på S&B 3-12x42 istället för en 50 eller 56 glugg. Någon som har eller har kikat i en sådan? Vill gärna höra både för och nackdelar.
Publicerat November 23, 201015 yr Skumma siffror.. Skymningsvärde eller -faktor räknas ut som roten ur (förstoring x objektivdiameter (mm)), vilket borde bli vid x3 11,2 för S&B och 13 för Zeissen. Alltså desto högre förstoring, desto högre skymningsvärde. Problemet blir bara att vid (för) hög förstoring blir utgångpupillen mindre och oanvändbar i dåligt ljus. Det är förstoringen som bidrar till siktets skymningsprestanda. Men det förutsätter att man har ett objektiv som matchar i storlek. /Må