Publicerat November 23, 201015 yr http://gellivare.cc/artiklar/noje-kultur/s...-till-gallivare Här är lite ögonfröjd till alla knivpulare. Förhoppningsvis får jag tillfälle att ta några bilder själv på denna knivtillverkares vackra alster.
Publicerat November 23, 201015 yr Snyggt! Vet inte om jag tycker den är finare än de vi får se här, men annorlunda. =) Skulle varit intressant att se vad han tävlade emot.
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Han är tyvärr inte lika bra på att fotografera som på att slöjda så bilderna är suddiga. Jag håller med om att det finns många här som är otroligt duktiga också.
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Snyggt! Vet inte om jag tycker den är finare än de vi får se här, men annorlunda. =) Skulle varit intressant att se vad han tävlade emot. Jag hittade den här länken som visar kniven och knivarna som han tävlade emot. http://www.svenskkniv.se/smklass/klass.php?kategori=4
Publicerat November 23, 201015 yr Jag var inte så förtjust i skaften på någon av dom tre om jag ska vara ärlig - och det ska man vara - sen gillade jag inte alls slidorna. Jag tyckte dom var fula i formen. Däremot så är bladen mycket vackra på dom alla tre. =) Jag tycker de flesta knivarna här på forumet är vackrare. Men det handlar ju om smak och den är som bekant olika.
Publicerat November 23, 201015 yr Måste nästan hålla med Shamani på alla punkter Känns som att en kniv ska vara ganska enkel och basic inte allt för mycket mönster och inlägg, iallfall för att falla mig i smaken
Publicerat November 23, 201015 yr Smaken är som baken, delad o det är kanon bra. Jag som själv håller på med knivar kan säga att det krävs en riktig skicklighet för att göra dessa gravyrer som det är på knivarna. Samiska typ av knivar o riktigt vackert om ni frågar mig. Tack för bilderna.
Publicerat November 23, 201015 yr Generellt så kan jag säga att jag håller med. Speciellt på fulltångare (fast jag håller på med tre knivar som motsäger det eller snarare 4 st) Dom ska vara enklare. Jag är ju lite svag för just same knivar och den här har ju en JÄKLA fin gravyr och intarsian är ju jätte läcker och formen på lappknivar gillar jag. Bladen är föressten gjorda av Paul Strande. Seved
Publicerat November 23, 201015 yr Jag betvivlasr inte skickligheten det minsta! Ett enormt arbete ligger bakom deras hantverk och hantverket som sådant kan jag beundra - det är bara inte i min smak även om jag giller "lite extra" på knivarna. Jag gillar dina knivar bättre, Kimmo. Hoppas det är ok för dig. Det är få knivar jag har sett här som jag inte gillar om jag säger så.
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Det här är ju inga bruksknivar och priset ligger säkert på först en tvåa eller en trea och fyra nollor efter första värdesiffran så det är ju inget man har i bältet på älgjakten utan är showknivar. Men den samiska knivslidan har ett speciellt syfte och det är att vinkla undan kniven när man sätter sig därav den krökta nederdelen som skiljer sig beroende om den är sydsamisk eller av nordsamisk modell. Detsamma gäller utformningen av skaftet i övrigt. Jag har hållit i några av hans alster och när man ser finishen på knivarna kan man inte annat än bli imponerad. Inget är lämnat åt slumpen och det finns inga skönhetsfläckar någonstans och det oavsett om kniven är bruksmodell eller någon helhorns utställningskniv. Passningen mellan delarna är på hundradelar, det är svårt att se var en del slutar och den andra börjar. Jag hade gärna ägt en av hans knivar och haft den inlåst på någon bra plats för det är en investering om man överlever honom.