Publicerat November 23, 201015 yr Funderar på att skaffa ett nytt sikte, har tittat på S&B classic 3-12x42. Eftersom man kånkarrunt en del med bössan vill jag ett lite smidigare skite, men fråga är ju om det är ok att vaka gris med oxå eller ska man skaffa 50 glugg i stället? Har en Baush & Lomb 3-9x50 idag och den suger ju när det börjar mörkna och så känns den onödigt stor. Kom gärna med förslag. pris klass 14-16 tusen.
Publicerat November 24, 201015 yr Jag har en meopta artemis 2000 3-9x42 med leupolds qr ringar i kanonskick till salu om det kan vara nått? 4000kr inkl frakt.
Publicerat November 24, 201015 yr Vill du ha ett "smidigare" sikte än en nyare europe i x42 så är du tvungen att gå ner på 1"-tub. Några gram lättare än S&B:n som du föreslått är Zeiss Varipoint 2,5-10, antingen x42 eller x50. Oavsett vilken av dessa modeller, så har du skymningsegenskaperna. /Må
Publicerat November 24, 201015 yr Jag har efter mycket övervägande valt ett begagnat Swarovski 1,5-6x42 att ha på min "allroundbössa". Jag föredrar helt enkelt att ha låg lägstaförstoring framför hög högstaförstoring på denna. 6x räcker ju för allt klövvilt och även för det mesta småviltet, men är jag ute efter räv eller toppfågel har jag en annan bössa för dem. Så bestämde jag mig även för att det får räcka med 42 mm lins till grisvaket. Du verkar vara ute efter ett nytt sikte så antingen obelyst Zeis Victory Varipoint, belyst Docter eller belyst Karl Kaps ligger inom den budgeten.
Publicerat November 25, 201015 yr Tjena har precis efter mycket övervägande hit o dit har jag valt ett Docter unipoint 1.5-6x 42 med belyst punkt. Ville ha ett sikte som kan andvändas till det mesta, vak drev mm kom över detta med ett bra pris. Hoppas att du kommer fram till ngt
Publicerat November 27, 201015 yr S&B:s 3-12X42 är en riktigt, riktigt trevlig kikare som jag själv har funderat starkt på att införskaffa. Men, den är inte direkt lättare än Bausch&Lomben. Jag har haft en sådan B&L Elite 3-9X50 och trivdes ganska bra med längden eftersom det gjorde att man kunde gå ner ett steg i montagehöjd. I ett bra sikte så klarar man sig långt med 42mm glugg. Ärligt talat så märker jag ingen större skillnad mellan 42 och 50 när det gäller de bästa fabrikaten. Men andra kan ha en annan uppfattning där. Kolla även på Helias C-serie, t.ex 2,5-10X50. Kanonsikte, enligt mig. Går på 11-12.000 kr skulle jag kunna tro. Den belysta varianten är rejält dyrare. //Danne