Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten gris 20101125

Featured Replies

Publicerat

Jobbade när jag fick samtalet men kunde gå lite tidigare å det va ju perfekt.

Skytten hade gått igenom en plantering o helt plötsligt reste sig en ”svart vägg” som han sa.

Blev lite självförsvarsskytte, han trampade alltså rakt in i grisens daglega.

Han trodde han sköt snett bakifrån, typ arselträff…

Va nog reptilhjärnan som styrde när det small..

De hade spårat 400m och där va mycket blod sen avtog det.

De hade också ringat grisen och de hade förmodligen rätt bra koll på var den fanns.

Kom dit på en halvtimme, kollade spåret o de va rätt stora fötter.

Såg ut som grisen använde alla benen men de va rätt kort mellan trampen.

Släppte Blackie där de hade inslaget och orörd löpa. Hon slank iväg o började småtjoa som vanligt.

Vi hänger väl efter sa jag.

De ska vara ett par kronhjortar i såten också enl va de spårat sig till.

Vi kom över inspåren på 2 hjortar o precis där hade tiken vinklat i hjortspårens riktning…

Gick in o kollade vilken löpa tiken gick på o där va blod i löpan så hon håller på med grisen.

Hör det jag väntat på…. Oooouuuuuooooooo!

Kontakt, verkar röra sig lite. Vi fick lov o gå runt söderut en 200m för o komma över ett dike.

Där va ytterligare 2 passkyttar utställda, de flyttade vi nu runt eftersom de stod lite offside.

Enl. pejlen så hade grisen flyttat sig en 100m från upptaget.

Nu va alla på plats och jag o skytten tog oss in i rätt vind mot ståndet.

50-60 m från där Blackie öser på så skiljs vi åt, han passar o jag går på.

Plockar av kikarsiktet direkt jag kommer in i planteringen.

Märker att det bär uppför om jag ska gå på i i den riktning jag går.

Vill inte ha en gris i nerförsbacke i knät så jag rundar lite o går in i samma höjd som ståndet.

Ser nu Blackie o det är rätt öppet ändå.

Försöker se grisen men de är svårt, är inne på en 10 m när jag ser raggen på grisen.

Drar på en smäll mot där jag tror ryggen är o när snömolnet lagt sig o jag har jag rusat fram några meter för o avfånga så märker jag..

Blackie vrålar ju fortfarande.. .

Då hoppar galten fram under en gran 4-5 m från mig o stannar till när han får se mig o jag honom, ser ut som han ladda för att gå på mig..

Väntade ju inte på vad som skulle hända utan skickar en Oryx mellan ögonen på honom innan han hunnit bestämma sig för vad han skulle hitta på.

En liten filmsnutt precis efter skott.

5ZdaFBItv1E

hade ju minikameran på kikaren men den åkte ju av.. '

Kunde blivit skitbra film om jag haft den kvar på med facit i hand..

Men kikare, även om den nedvriden till 1, och är utan förstoring som en aimpoint ungefär är inge vidare med snö i...

Gick ju rätt smidigt o lätt, men va lite jävligt o få ut honom till farbar väg gissar på att han väger en 120 kilo, men med förenade krafter löste vi den biten.

Tror jag bommade o sköt över i första skottet eller så tog det långt under ryggraden o i buken men kunde inte se nått hål eller att det blödde ur grisen i buktrakten.

Skytten hade nog inte alls skjutit snett bakifrån för galten hade höger framben avskjutet och kulan eller splitter hade gått genom vänster framben i mjukdelar.

Höger fram

post-348-1290715429_thumb.jpg

Vänster fram

post-348-1290715442_thumb.jpg

post-348-1290715456_thumb.jpg

De va det! o jag är jaktsugen igen..

Nu är det ju Plottväder… blir till o försöka hitta nått spår o släppa tåget på imorgon har jag tänkt.

Publicerat
Jobbade när jag fick samtalet men kunde gå lite tidigare å det va ju perfekt.

Skytten hade gått igenom en plantering o helt plötsligt reste sig en ”svart vägg” som han sa.

Blev lite självförsvarsskytte, han trampade alltså rakt in i grisens daglega.

Han trodde han sköt snett bakifrån, typ arselträff…

Va nog reptilhjärnan som styrde när det small..

De hade spårat 400m och där va mycket blod sen avtog det.

De hade också ringat grisen och de hade förmodligen rätt bra koll på var den fanns.

Kom dit på en halvtimme, kollade spåret o de va rätt stora fötter.

Såg ut som grisen använde alla benen men de va rätt kort mellan trampen.

Släppte Blackie där de hade inslaget och orörd löpa. Hon slank iväg o började småtjoa som vanligt.

Vi hänger väl efter sa jag.

De ska vara ett par kronhjortar i såten också enl va de spårat sig till.

Vi kom över inspåren på 2 hjortar o precis där hade tiken vinklat i hjortspårens riktning…

Gick in o kollade vilken löpa tiken gick på o där va blod i löpan så hon håller på med grisen.

Hör det jag väntat på…. Oooouuuuuooooooo!

Kontakt, verkar röra sig lite. Vi fick lov o gå runt söderut en 200m för o komma över ett dike.

Där va ytterligare 2 passkyttar utställda, de flyttade vi nu runt eftersom de stod lite offside.

Enl. pejlen så hade grisen flyttat sig en 100m från upptaget.

Nu va alla på plats och jag o skytten tog oss in i rätt vind mot ståndet.

50-60 m från där Blackie öser på så skiljs vi åt, han passar o jag går på.

Plockar av kikarsiktet direkt jag kommer in i planteringen.

Märker att det bär uppför om jag ska gå på i i den riktning jag går.

Vill inte ha en gris i nerförsbacke i knät så jag rundar lite o går in i samma höjd som ståndet.

Ser nu Blackie o det är rätt öppet ändå.

Försöker se grisen men de är svårt, är inne på en 10 m när jag ser raggen på grisen.

Drar på en smäll mot där jag tror ryggen är o när snömolnet lagt sig o jag har jag rusat fram några meter för o avfånga så märker jag..

Blackie vrålar ju fortfarande.. .

Då hoppar galten fram under en gran 4-5 m från mig o stannar till när han får se mig o jag honom, ser ut som han ladda för att gå på mig..

Väntade ju inte på vad som skulle hända utan skickar en Oryx mellan ögonen på honom innan han hunnit bestämma sig för vad han skulle hitta på.

En liten filmsnutt precis efter skott.

5ZdaFBItv1E

hade ju minikameran på kikaren men den åkte ju av.. '

Kunde blivit skitbra film om jag haft den kvar på med facit i hand..

Men kikare, även om den nedvriden till 1, och är utan förstoring som en aimpoint ungefär är inge vidare med snö i...

Gick ju rätt smidigt o lätt, men va lite jävligt o få ut honom till farbar väg gissar på att han väger en 120 kilo, men med förenade krafter löste vi den biten.

Tror jag bommade o sköt över i första skottet eller så tog det långt under ryggraden o i buken men kunde inte se nått hål eller att det blödde ur grisen i buktrakten.

Skytten hade nog inte alls skjutit snett bakifrån för galten hade höger framben avskjutet och kulan eller splitter hade gått genom vänster framben i mjukdelar.

Höger fram

post-348-1290715429_thumb.jpg

Vänster fram

post-348-1290715442_thumb.jpg

post-348-1290715456_thumb.jpg

De va det! o jag är jaktsugen igen..

Nu är det ju Plottväder… blir till o försöka hitta nått spår o släppa tåget på imorgon har jag tänkt.

Bra jobbat! Alltid kul att läsa om dina eftersök.

Publicerat

Härligt NS. Alltid lika roligt när du lagt in nått nytt på forumet. Härligt att läsa dina berättelser. TACK för att du delar med dig.

Publicerat

Erkänn att det nöp till i slutmuskeln när det där aset raslade ut från under granet o började ställa in siktet på dig :D^_^

Ti fn då hade inte jag heller varit varken långsam eller hårdtryckt...

Bra jobbat för den där stackarn skulle ha haft bra ont, bra länge om ni inte fått tag på den.

/Christian

Publicerat

Alltså den där jycken vore det förjävla kul att få se och uppleva live!!

Snyggt jobbat!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Erkänn att det nöp till i slutmuskeln när det där aset raslade ut från under granet o började ställa in siktet på dig :D:D

Tja.. man e ju idiot.. men det slog mig faktiskt idag att jag inte ens fick puls...

Antar att det gick för enkelt.

Saknade den där känslan när man tagit ut sig till sista svettdroppen o när man till slut får ett avlsut.. den där känslan som inte går att beskriva, bara uppleva..

Nu han jag funderade på om jag inte skulle sätta på kikaren när jag väl va framme hos hunden så jag kunde filma skottet..

Sen brukar man ju försöka analysera skottet/skotten..

Har inga minnen av korn o sikte eller att jag tryckt av.

Minnesbilden är bara typ "i grisen", först var kulan ska ta i ryggen o den andra mellan ögonen o att jag har jycken några meter till höger, både hör o ser jag i ögonvrån.

Smällen hör man ju inte heller.

Misstänker att man är så focuserad i vissa situationer att man inte blir rädd.

Låter kaxigt... men nä.. jag är inte så lättskrämd på det viset när man lixom är beredd.

Men när Musköts kroksvansar passerar en ljudlöst i 200 knyck o kolliderar med min hand.. då blir jag skiträdd o hojtar som en tjej.. ^_^

Råttor/möss som hoppar på mig är jag skiträdd för, men då ska de bokstavligt talat springa upp i byxbenen, eller iofs räcker det med att jag tror de ska göra det.. då e de falsett som gäller... :D

Publicerat

Tycker jag känner igen det där. :rolleyes:

Kan inte påstå att jag får nån puls ens när jag går på ståndskall i mörker och tät vass. Sen om det beror på att jag är för dum eller inte, får andra uttala sig om. Men själv vill jag nog skylla på fokusering och koncentration. :rolleyes:

Bra jobbat förresten!

Även om det nästan var ett rutinuppdrag. ;)

Publicerat

Kul och läsa NS!

Bra jobbat :wub:

Publicerat

Intressant läsning och bra jobbat!:o MVH

Publicerat

Man kan bara stämma in i kören och säga gratis till mycket bra utfört jobb och bra berättat!

Ser man NS som trådskapare så vet man att det är något spännande som väntar :mad:

Publicerat

Väldigt bildlig beskrivning, de e som om man ser en film då man läser dina berättelser. Härligt när allt går bra.

Publicerat

Bra jobbat!! Alltid lika kul och spännande att läsa dina berättelser.