Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fågelinfluensan och tippen...

Featured Replies

Publicerat

Ja vad säger ni, ni andra tippjägare.  ???  Ska man tordas ut på tippen till våren/sommaren, ska man kunna använda fågeln till apporteringsfåglar? Jaa...ska övrig flyttfågel jagas, änder gäss osv. ??? ??? ???

Influensan är nu i Tyskland och beräknas vara i Sverige till våren.

Publicerat
Ja vad säger ni, ni andra tippjägare.  ???   Ska man tordas ut på tippen till våren/sommaren, ska man kunna använda fågeln till apporteringsfåglar? Jaa...ska övrig flyttfågel jagas, änder gäss osv. ??? ??? ???

Influensan är nu i Tyskland och beräknas vara i Sverige till våren.

Det är ju förjä**igt om Vi nu skulle få den hit. >:( Den kommer ju att slå hårt mot fågeln här i Sverige. >:(

Publicerat

Enligt texttv nu på morgonen har fågelnfluenzan nått Sverige-döda änder påträffades söder om Helsingborg.Usch!

Publicerat

Jag tror det är lite överdrivet faktisk toch media gillar att förstora upp saker å ting precis som med galna ko-sjukan. Om man ser de länder som drabbats hårdast av fågelinfluensan så är det länder där folk har sämre läkarvård, sämre hygien med saker å ting och ändå är det inte många männsikor som blivit sjuka. trots att de i princip sover tillsammans med fåglarna.

Jag tror som sagt inte att det är någon större fara för vara sig männsiskor eller hundar, kommer det hit något enstaka fall av fågelinfluensa under 2006 så har det troligtvis även funnits nån sjuk fågel under 2005 som vi bara inte har märkt av.

Jag tror det är större risk att smittas av annat skit på tippen än fågelinfluensan och vi tippjägare borde ju vara imuna mot de mesta...................  ;)

Läste någonstans att fågelinfluensan inte är någon unik, ny sjukdom utan att det är en influensa som drabbar fåglar då å då. Det är väl lite som harpest kan ja tro.

Men som sagt ja e ju ingen expert, allt kan ju hända, vipps så börjar den smitta mellan männsikor och vi får värsta digerdöden här som rensar bort 90% av all befolkning, är man då överlevande så har man helt plötsligt en jäkla massa jaktmark  ;D

Nåväl var ändå försiktiga som alltid och ta fåglarna med handskar och tvätta händer med sprit efter jakten.

Publicerat
Det är ju förjä**igt om Vi nu skulle få den hit. >:( Den kommer ju att slå hårt mot fågeln här i Sverige. >:(

ja tror inte den komemr att slå hårt, det vi sett i TV är att när en fågel blivit sjuk så dräper de helt plötsligt bort varenda höna för att vara på den säkra sidan och det i fttiga länder där folk inte ens vet vad en läkare eller vad medicin är. man bränner 10 000 tals fåglar av rädsla helt enkelt.

Publicerat

här kommer lite uppgifter om själva viruset:

enligt forskarna är det samma virus som förorsakade spanska sjukan epidemi med början i maj 1918 i Japan.Snabb spridning till Europa där det framtill 1925 dog över 6 miljoner människor.Dvs betydligt fler än under 1.världskriget.

Viruset har varit borta i 90 år och plötsligt dyker upp igen.Smittovägen-inandning av viruset i kontakt med levande(?)fåglar.I nägra enstaka fall (Vietnam och Kina) tycks det vara även kontakt med smittad människa men då har det varit barn.

Publicerat

Intressant.

Vi i västvärlden borde väl år 2006 kunna kurera om folk insjuknar? Vi måste ju ha betydligt bättre vård idag än på tjugotalet. Muterar viruset blir det dock tråkigt för äldre, fattiga osv, mycket trist  :-

Publicerat
Jag tror det är lite överdrivet faktisk toch media gillar att förstora upp saker å ting precis som med galna ko-sjukan. Om man ser de länder som drabbats hårdast av fågelinfluensan så är det länder där folk har sämre läkarvård, sämre hygien med saker å ting och ändå är det inte många männsikor som blivit sjuka. trots att de i princip sover tillsammans med fåglarna.

Jag tror som sagt inte att det är någon större fara för vara sig männsiskor eller hundar, kommer det hit något enstaka fall av fågelinfluensa under 2006 så har det troligtvis även funnits nån sjuk fågel under 2005 som vi bara inte har märkt av.

Jag tror det är större risk att smittas av annat skit på tippen än fågelinfluensan och vi tippjägare borde ju vara imuna mot de mesta...................  ;)

Läste någonstans att fågelinfluensan inte är någon unik, ny sjukdom utan att det är en influensa som drabbar fåglar då å då. Det är väl lite som harpest kan ja tro.

Men som sagt ja e ju ingen expert, allt kan ju hända, vipps så börjar den smitta mellan männsikor och vi får värsta digerdöden här som rensar bort 90% av all befolkning, är man då överlevande så har man helt plötsligt en jäkla massa jaktmark  ;D

Nåväl var ändå försiktiga som alltid och ta fåglarna med handskar och tvätta händer med sprit efter jakten.

Det gäller att Vi isolerar Norrbotten från övriga Sverige. Men hur ska Vi göra med fåglar som flyger över ev. nät tvärs över Sverige? ;)

Publicerat
Det gäller att Vi isolerar Norrbotten från övriga Sverige. Men hur ska Vi göra med fåglar som flyger över ev. nät tvärs över Sverige? ;)

plätt-lätt...en skytte linje längs efter gränsen...iförda gasmask och "anti strålnings dräkt"... 8) ;)

Jag tror inte man ska oroa sig så mycket....finns ju botemedel.

skogsfågeln borde ju vara ganska lungt att jaga ???...dom flyttar ju inte söderut om vintern.

Mvh Fredde

Publicerat
  • Författare

Det vore ju jäkligt tråkigt om man inte kunde sitta på tippen. :'( Min fru har redan börjat att säga ifrån pga det hon läser i tidningarna. Faktum kvarstår att folk HAR faktiskt dött av sjukdomen och hur handerar vi fåglarna på tippen. ::)

Vad ska man tänka på, då änder och gäss kommer. Har de levande fåglarna varit i kontakt med sjuka eller...man får nog ta sig en funderare med tanke på alla runt omkring oss. :-[

Publicerat
plätt-lätt...en skytte linje längs efter gränsen...iförda gasmask och "anti strålnings dräkt"... 8) ;)

Jag tror inte man ska oroa sig så mycket....finns ju botemedel.

skogsfågeln borde ju vara ganska lungt att jaga ???...dom flyttar ju inte söderut om vintern.

Mvh Fredde

Men jag hade gott om tjäder i skogarna utanför Aneby där jag hade stugan. Ligger mellan Tranås-Eksjö. Även järpar spatserade bakom stugan. ;)

Publicerat

Problemet med fågelinfluensan lär vara de muterade varianternsa som kan smitta ner människan. Dessutom verkar det inte alltid finnas medicin mot det heller. Muteringar är ju muteringar.

Publicerat

Jag hörde på Radion idag om influensan.. Frågan gällde om det kan smitta hundar och katter. Svaret vart att det har visat sig att katter kan bli smittade, men det är väldigt liten chans för närvarande, dock så kan inte katterna föra över smittan på människor.. Om hundar så sa dem ingenting om.

Dessutom så förklarade dem att denna fågelinfluensan kom till Japan (tror jag det var) redan 1996 och det är ytterst ytterst få personer som har avlidit av den.

De personer som avlidit är de som i stort sett har bott med fåglarna eller har jobbat som slaktare.

Att smittan skulle kunna sprida sig så mycket inom sverige har jag mycket svår att tro, i framtiden möjligen..

Hur som.. Om ett par månader kommer jag garanterat att sitta på min illaluktande tipp och skjuta föggel som aldrig förr.

Det är som DP skrive,r det finns bra många andra saker på en tipp som är mycket farligare..

Publicerat
  • Författare

Jag tänkte bara på hanteringen av fåglarna på tippen. Vi gräver ju mycket i dem, samt även ibland kastar de skjutna upp i luften då vi ska locka mer fågel. Det pratas ju om att smittan kan överföras även via luften också. :(

Publicerat
Vi gräver ju mycket i dem,

:o ??? :o

Gräver?? Visserligen slänger vi upp en del fågel vi med.. Men vi har hitintills inte grävt i dem.. Dock kommer jag nog att använda andra handskar än tidigare, men jag tror fortfarande att det är rätt lugnt..

Men kan du inte skicka iväg ett mail till SVA eller något annat företag som kan svara bättre och framförallt säkrare??