Publicerat November 25, 201015 yr Idag blev det en hejdundrandes jaktdag för mig och tiken, velade redan på morgonen om hur jag skulle göra då det var femton minus på mätaren men det är ju sista jaktdagarna för oss här uppe. Släpp blev det vid halv nio på morgonen, upptaget kom vid tiosnåret och det var ko med kalv hon fick håll i, tur för mig då kalv är det vi har kvar, gick givetvis ur området och åt det håll där vi inte har några vägar blev till att ringa på en kompis för att få skjuts runt området för att försöka sig på en avkallning och därefter har det gått käpprätt åt h-vete, mörkt halv fyra och tiken gafflade på för fullt, innan har hon alltid släppt när det blivit skumt ute men inte idag, troligen pga det fina månljuset. Lyckades sent omsänder ta mig in på åttio meter och visslade till på tiken men gångståndet fortsatte med mig efter i mörkret. Pejlen dog (slut batteri i hundhalsbandet på dc 30) det tål tydligen inte kyla så bra, höll sen på att trampa i ett björnide i beckmörkret och nej jag kollade inte om det låg nån nalle där trampade på i ett jävla tempo därifrån. gick sen ut till en väg där jag fick hämtning och skjuts till bilen, hem fort som fan och kasta i sig lite varm mat, då var klockan kring åtta sen ut på det håll jag tappade tiken på pejlen och nog gafflade hon än i mörkret, visslade på henne på behörigt avstånd bara så hon skulle veta var jag fanns då mina ben var som gele men inte gav hon sig, vid tiosnåret gafflade hon än o då vissla jag till och äntligen blev det tyst tjugo över tio kom en trött men lite hes och jätteglad tik till mig och vi fick fara hem. på dessa tolv timmar har hon hållt sig på våran mark i nästan fyra timmar, pga ett jävla före så tog jag mig aldrig in då de mest höll sig i riktig slyskog, blev till att försöka genskjuta men det ville sig inte medan vi hade skjutljus. Nu blir det till att införskaffa nått mer att hänga på tiken om det blir fler långa jaktdagar och sen skulle jag ha stryk för att jag inte tränat nog med inkallning. Går det att få till inkallningen på en hund som är tre år till våren eller är det kört, och om ni tror det går kom gärna med förslag på hur detta ska ske. Som det är nu går hon att kalla av skenälgar men inte från gångstånd eller ståndskall.
Publicerat November 26, 201015 yr Härligt Boogieman! Du vet att du lever nu. Hehe! Visst går det att träna in dressyr på henne men du kommer att få kämpa lite mer nu. Du kan slå en pling sedan idag så ska jag försöka förklara för dig hur du ska göra.
Publicerat November 26, 201015 yr Författare Jag ska göra så kompis, är just nu helt slut i kroppen men det är det värt då jag ändå ska vara inne idag och spackla väggarna på lilltoan som är under renovering.
Publicerat November 26, 201015 yr Jag genomgick nästan samma sak förra söndagen då det blev bara kallabalik.... Skulle motionera Gamtiken lite och släppte henne direkt på morgonen. Efter någon timme vart det upptag och det bar iväg, tänkte att jag skulle ta en vända med ungtiken medans jag väntade och släppte ut henne (utan pejl ) Hon gick ut i sök och såg på pejlen att "Kia" och älgen gick över en väg ca 2,5 km, efter två timmar började jag skruva på mig då ingen av hundarna va tillbaka och sista positionen va ca 8 km ifrån mig från Kia... Tänkte att ja lär väl lägga ut en jacka till ungtiken och se vart det bar av med Kia och fann henne med ståndskall på andra sidan av ett berg och jag smög in för att "titta" i mörkret och det blev en ofrivillig stöt och jag gick mot bilen igen..... Något rörde sig brevid mig och döm av min förvåning där kom ungtiken spatserande och titta på mig och vände för att återvända mot älgen, kopplade henne och titta på pejlen fast stånd 500 m bort, återvände till bilen, åter mot ståndet hård stöt med inkallning, gångstånd en km, fast, extrem hård stöt (sköt i en stubbe, skrek, vrålade, vindbar) på ca 100 m, gångstånd ca 1 km fast stånd, vindstöt, fast 500 m, stöt med bil och tuta, gångstånd 1,5 km, fast och äntligen kom hon min 8 åriga prinsessa som under dagen avverkat ca 60 km och kl va strax före tolv..... Det där med lydnaden under jakt blir inte lättare med åren då hon va ganska lydig i sina unga dar, hon är fortfarande lydig men på hennes villkor Nu har jag skaffat hundarna för att jaga med och de förtjänade verkligen maten den här dagen..... Det jag är fundersam över är vart kom ungtiken in i bilden, sökte hon ut så pass att hon kom i vind för ekipaget eller kände hon rent av älgen på det avståndet? Hon är för övrigt ganska trångsökt och oerfaren, hon skulle nog aldrig springa på skall (redan) då förra helgen sket hon då i när gammeln gångståndade mindre än en km från oss och då hörde jag skallen med!!!