Publicerat November 26, 201015 yr Har tidigare kört med Scirocco II 168:or backade med 41,2 grains 202 krut, COL 71mm som jaktpatron. Samtidigt har jag använt Sierra MK 168:or backade med 42,5 grains 202 krut, COL 71mm som skyttekula. Hursomhelst började jag oroa mej för expansionen av Sciroccon strax innan älgjakten och tog fram en jaktladdning med 43,5 grains 202 krut, COL 71mm. Inga tecken på övertryck och allt frid & fröjd. I veckan fick jag för mej att öka skyttepatronen för att få en liknande kulbana. Sagt och gjort, igång med QL och hitta en laddning som motsvarar Sciroccon i estimerad utgångshastighet och gastryck. Motsvarande laddning med SMK var 45,2 grains 202, COL 71mm. Denna laddningen är strax under gränsen till rött i QL. Nu kommer det roliga Normas maxladdning för denna kulan är 42,4 grains 202, COL 71mm. Jag har provat en laddstege 43.0, 43.5, 44.0, 44.5, 45.0 och 45,2 grains 202 krut utan tecken på övertryck. Visst är tändhattarna plattare ju högre jag går men inte utsmetade på något sätt. Ingen tröghet att lyfta slutstyckshantaget och inga förändringar på hylsbottnarna. Är jag helt av banan eller ligger detta inom möjligheternas gräns och Normas laddata bara är konservativ för den kulan? //Blyström
Publicerat November 26, 201015 yr Norma laddar med WMLR- dvs en magnumhatt, Men annars verkar 45 grain 202 vara en ganska saftig laddning, men om den känns ok och QL säger att den är OK, ja då skall inte jag komma o säga något. /Christian
Publicerat November 26, 201015 yr Författare Norma laddar med WMLR- dvs en magnumhatt,Men annars verkar 45 grain 202 vara en ganska saftig laddning, men om den känns ok och QL säger att den är OK, ja då skall inte jag komma o säga något. /Christian Jag glömde att ange tändhatt, CCI200, det kanske gör nåt grain. QL tar inte hänsyn till tändhatt. Det är en het laddning, vi får se om jag hittar någon precision inom det här spannet annars är ju det helt bortkastat. //Blyström
Publicerat November 26, 201015 yr Kanske kan vara en ide att se över den i sommarvärmen, trycket lär ju öka då. Men det är väl som att tipsa om Jesus i kyrkan med andra ord ingen nyhet. //
Publicerat November 26, 201015 yr Författare Kanske kan vara en ide att se över den i sommarvärmen, trycket lär ju öka då.Men det är väl som att tipsa om Jesus i kyrkan med andra ord ingen nyhet. // Inget råd är fel bara för man hör det 2 gånger. Patronerna i laddstegen var +30 grader + när jag sköt dom för säkerhets skull. Nåväl, jag får testa precisionen i intervallet, eventuella trycktecken lär bli tydligare om man skjuter fler patroner. Tycker ändå det ar skumt att jag inte ser nägot alarmerande när jag ligger 2.8 grains över Normas publicerade maxladdnng. Kanske det är pipan, kanske det är Norma, kanske är det jag (NOT ??). Blyström
Publicerat November 27, 201015 yr Sparkar in ännu en öppen dörr med frågan om det är mollade kulor då dessa kräver mera krut för att uppnå samma fart. Sedan gör den ökade farten inte kulbanan speciellt mycket på kulbanan fördelen med heta laddningar äts ofta upp av ökad rekyl och slitage. Trycktecken är inte alltid lätta att se så man ska absolut vara försiktig med att ladda över max data