Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Alternativ veterinärmeducin?

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Har idag framgångrikt avslutat ett eftersök på en MYCKET stor räv. Som vanligt så slutade det under jord och gav , också som vanligt, en del skador på en tapper liten terrier. Då detta inte är ovanligt och medikamenterna är långtifrån obekanta så har jag ringt ett antal veterinärer med nedslående resultat. INGEN kan tänka sej att skriva ut standardreceptet mot sådana skador på telefon. INGEN skulle medföra mindre än 22 mils bilåkning+ vet.arvode för denna standardförskrivning.

Tydligen så jagar Jordbruksverket sina veterinärer, (och sina monopolintäkter), så att ingen vet. vågar göra det rätta, (dvs tfn.förskriva för återkommande skador/symptom), där hundägaren är väldigt väl kompetent att själv avgöra vad som behöver göras.

Min undran är om det via Nätet finns möjligheter att komma runt detta?

OBS Detta innebär INTE att jag vill ha adress till vilket Internetapotek som helst, referenser krävs! Men det är helt orimligt att jag måste till veterinär för X antal hundra kronor+ förlorad arbetsinkomst när min rävstövare får sin årliga skabbinfektion. Det ser jag själv! Och när terriern får stornäsa pga en elak räv så ser jag det också!

Tips på SÄKRA alternativa medikamentleverantörer sökes alltså.

MVH

FinneoTysk

Publicerat
Hej.

Har idag framgångrikt avslutat ett eftersök på en MYCKET stor räv. Som vanligt så slutade det under jord och gav , också som vanligt, en del skador på en tapper liten terrier. Då detta inte är ovanligt och medikamenterna är långtifrån obekanta så har jag ringt ett antal veterinärer med nedslående resultat. INGEN kan tänka sej att skriva ut standardreceptet mot sådana skador på telefon. INGEN skulle medföra mindre än 22 mils bilåkning+ vet.arvode för denna standardförskrivning.

Tydligen så jagar Jordbruksverket sina veterinärer, (och sina monopolintäkter), så att ingen vet. vågar göra det rätta, (dvs tfn.förskriva för återkommande skador/symptom), där hundägaren är väldigt väl kompetent att själv avgöra vad som behöver göras.

Min undran är om det via Nätet finns möjligheter att komma runt detta?

OBS Detta innebär INTE att jag vill ha adress till vilket Internetapotek som helst, referenser krävs! Men det är helt orimligt att jag måste till veterinär för X antal hundra kronor+ förlorad arbetsinkomst när min rävstövare får sin årliga skabbinfektion. Det ser jag själv! Och när terriern får stornäsa pga en elak räv så ser jag det också!

Tips på SÄKRA alternativa medikamentleverantörer sökes alltså.

MVH

FinneoTysk

Var finns du geografiskt?

/M

Publicerat

Kostar ha en för skarp hund,men tror inte du kommer kunna hitta en billig väg för äga en tysk.....Och med stövaren går det bra tvätta den noga efter varje gång den varit i kontakt,samma med terriern,skulle man missat är stronghold,advocate riktigt bra medel..Receptbelagt är dom,ikket är grönsåpa..

Jag har mellan 40 och 30 mil ToR til en vet, men aldrig behövt syhunden..Och det är en vittysk terrier

Publicerat
  • Författare

Hej Klas.

Nja, dom gånger jag fått skabb på Stövar´n är det tidigt på säsongen och man kan inte alltid veta om han jagat hare eller räv. Min teori är att dom ganska känsliga skabbdjuren dör rätt omgående om det är lite kyligt ute, har aldrig fått det efter oktober trots drev på riktiga fulingar.

Jag är faktiskt numera ex-tysk och har en vittysk från samma kennel som din. Detta var första gången han visade riktig skärpa och hans skador är långtifrån att behöva sys. Han kommer att vara fit for fight på en vecka, men om han fått rätt antibiotika så hade det gått på halva tiden, och då talar jag om erfarenheter sedan jag var Tysk på riktigt.

Jordbruksverket är i monopolställning vad gäller husdjursmedicin och har säkert budgeterat för en viss inkomst av Vet.konsultationer. Det skulle vara intressant att veta hur stor del av Vet.arvodet som går till VERKET.

Kontentan av detta är att det kostar skjortan om man behöver Vet.tjänster och bor på landsbygden, och iofs så har jag råd med det och åker naturligtvis om det verkligen behövs. Men hur är det för en ung jägare med skral ekonomi? Att vara djurägare/jägare har dom senaste åren kantrat mot att bli en riktig klassfråga, och detta gäller inte minst i grytsammanhang.

Och nu behöver ingen viktigpetter komma med pekpinnar om för skarpa hundar osv., i detta fall så var det eftersök på en skadad räv och då blir det nästan undantagslöst hårda tag under jord, men vi jägare är skyldiga att fullfölja eftersök, även om det "bara" gäller en räv.

MVH FinneoTysk

Publicerat

Kan du inte försöka luska lite om du kan få tag på nå'n gammal ambulerande koveterinär, de brukar ha en sund syn på detdär med djursjukvård och har framför allt inte vant sig vid "vanligt folk" som går till veterinären med råttor som haltar eller höns som hostar och låta sig pungslås.

Tycker att t.ex bromsning av vidlyftig antibiotikaförskrivning är bra men i en relation djurägare/veterinär så måste en veterinär lära sig när han/hon har en klok djurägare som dessutom återkommer för liknande problem kan ges ansvaret för bedömningen av behovet av t.ex medicinering och därför enkelt förskriva medicin.

Hoppas det löser sig för er och grattis till en utrotad räv och ett gott terrierarbete!

Publicerat
Jordbruksverket är i monopolställning vad gäller husdjursmedicin och har säkert budgeterat för en viss inkomst av Vet.konsultationer. Det skulle vara intressant att veta hur stor del av Vet.arvodet som går till VERKET.

Frugan jobbar ju inom vet.skrået (DV), så jag frågade henne hur det ligger till med detta, så jag ska försöka mig på ett svar.

Man får skilja på de till Jordbruksverket (JV) knutna Distriktsveterinärerna (DV), alltså de statliga veterinärstationerna, och de privatpraktiserande veterinärerna (PP), som ej är knutna till Jordbruksverket.

DV:s prissättning för alla typer av ingrepp och medikamenter som lämnas ut från stationen är 100% reglerat via Jordbruksverket.

Efter utfört ingrepp osv, så skriver vet. ett Förättningsunderlag via datorn, där denne skriver in vad som gjorts och vilka ev kemiska produkter och förbr,mtrl som använts, och då räknar programmet ut vad kostnaden blir automatiskt enligt de ifyllda uppgifterna och enligt Jordbruksverkets prislista.

Detta med prisättningen är alltså inget som den enskilde veterinären kan påverka själv, utan styrs helt av JV prislista.

Kortbetalning och fakturor går oavkortat in på JV konto.

Kontantbetalning på stationen går till så att om det skrivs ut ett kvitto på ex 500 kr, som sedan automatiskt via datorn redovisas till JV, så skickar JV en räkning till vet.stationen på samma belopp, som då betalas in på JV:s konto, ett krångligt system som gör att vet.stationerna föredrar kort och fakturabetalning.

PP sätter sina egna priser, och har ingen koppling till JV.

Hoppas det var till nån hjälp. :P

Publicerat

Va lycklig jag känner mig som har en vetrinär som som oxå känner mig väl o skriver ut va som behövs.

Eller så kommer han ju hem eller vi möts nånstans o gör en koll.

Han har ingen mottagning utan far omkring i bil till bönderna mfl.

Har själv asisterat vid diverse operationer hemma på köksbordet. Typ ljuvertumör och en tumör i nacken samt hopsyning av sönderskuren tass.

Killen har till o med gjort kejsarsnitt på en kanin...

En intressant sak ang priser...

Behövde spruta kräken för noskvalster för något år sen.

Vet. hade inte medel hemma, eller i bilen som nog iofs är hans hem... han va borta o jagade så jag fick i uppdrag o hämta en flaska 500ml o 50 sprutor och kanyler på apoteket åt honom.

Tror medlet 500ml räckte till 500 kilo djur eller nåt sånt..

Eftesom jag va skylldig honom pengar sen tidigare vetvård så betalade jag grejerna åt honom på apoteket...

Mest för det brukar va svårt o få göra sig oskylldig hos min vet.. brukar heta att de tar vi nästa gång eller nästa osv..

Gick på 275 :-

Han tog då 100:- per hund för noskvalsterbehandling.. alltså 3 sprutor med en veckas mellanrum..

Va inte ivomec utan nått liknade.

Åker jag till djurkliniken kosta det en 1200:- bara för att få komma innanför dörrarna...

Verkar vara standard om man har försäkring iallafall...

Jag har inga problem o betala och förstår att en klinik kostar att driva, röntgen, material, lokalkostnader, labb och maskiner osv.

Men nog blir man fundersam...

Haft begynnande livmodersinflamation på min gamle terrier tre gånger och det har vi hävt med medicinering.

Första 2 gångerna med min vet och det va inte så dyrt.. typ 300:-

Sista gången fick jag inte tag på "min" vet utan försökte få utskrivet från djursjukhuset.

Gick givetvis inte utan ordenlig undersökning röntgen, blodprover ultraljud osv..som gick på 3500:- utan medicinen...

Men fick utskriven exakt samma medel, rimmadyl o nån penicilin...

Så egentligen har jag inge behov av försäkring på hundarna men ifall det händer nått större, typ stora operationer eller sprättad av grisar eller nått..

Är ju inte så muntert o behöva avliva en hund bara för att man inte har råd att behandla.

Tyvärr så .. eller tyvärr är det väl inte men djursjukvården har blivit så komplicerad och bra... att det nästan har gått för långt...

Stora operationer på hundar som typ knappt har nått år kvar o leva på grund av ålder hur som.. eller kostsamma behandlignar på typ möss..

Allla program om vetriänärvård osv som går för jämnan hjälper nog till en hel del o hålla uppe priserna.

Våra husdjur om de har rätt hussar o mattar har ju privliegiet att få sluta sina dagar smärtfritt innan de blir vårdkolli.

Annat är det för oss 2-beningar men vi närmar oss nog snart vårdkolli på husdjuren oxå..

Nä fram för rediga "bonnavetrinärer" :P

Min gör förresten hembesök om det handlar om avlivning tex. av en gammal trotjänare.

Hur lungt o fint är det inte när gamlingen som ska vandra vidare får somna in tryggt på sin välkända liggplats.

Fan blir tårögd bra jag tänker på förra gamtiken som somnade in liggades bredvid mig i soffan...

Hittar ni någon sådan vetrinär så vårda dom ömt :)

Hua de här blev långt... men de är lungt nu på jobbet så nått måste man ju hitta på..

Publicerat

Har en vet. som kommer hem till oss. Guld värt och jag har sagt det till henne många gånger. Hon har inte ens vett att ta ordentligt betalt. Kom hem julafton för några år sedan o avlivade gamle Oskar. Kostade 500 och då var det som sagt julafton. Heder åt sådana veterinärer.

Publicerat
Men nog blir man fundersam...

Visst blir man det, som för det mesta när staten är inblandad.. :)

Men vad jag ville belysa med mitt förra inlägg, var att det lönar sig föga att skälla på veterinärerna och assistenterna för att det blir dyrt, det kan ju dessa inte göra så mycket åt iom att det är reglerat via JV, om vi nu pratar DV.

Skäll på JV iså fall. :P

Publicerat
Hej Klas.

Nja, dom gånger jag fått skabb på Stövar´n är det tidigt på säsongen och man kan inte alltid veta om han jagat hare eller räv. Min teori är att dom ganska känsliga skabbdjuren dör rätt omgående om det är lite kyligt ute, har aldrig fått det efter oktober trots drev på riktiga fulingar.

Jag är faktiskt numera ex-tysk och har en vittysk från samma kennel som din. Detta var första gången han visade riktig skärpa och hans skador är långtifrån att behöva sys. Han kommer att vara fit for fight på en vecka, men om han fått rätt antibiotika så hade det gått på halva tiden, och då talar jag om erfarenheter sedan jag var Tysk på riktigt.

Kontentan av detta är att det kostar skjortan om man behöver Vet.tjänster och bor på landsbygden, och iofs så har jag råd med det och åker naturligtvis om det verkligen behövs. Men hur är det för en ung jägare med skral ekonomi? Att vara djurägare/jägare har dom senaste åren kantrat mot att bli en riktig klassfråga, och detta gäller inte minst i grytsammanhang.

Och nu behöver ingen viktigpetter komma med pekpinnar om för skarpa hundar osv., i detta fall så var det eftersök på en skadad räv och då blir det nästan undantagslöst hårda tag under jord, men vi jägare är skyldiga att fullfölja eftersök, även om det "bara" gäller en räv.

MVH FinneoTysk

Jah är emot allt med Skk,jordbruksverket och diverse vetrinärer som suger 500kr bara man kommer innaför deras dörr,så jag är inte deras bästa kund..Har en hund som gör mycket onödigt men aldrig värre,skulle det bli nått äre bara ta smälen men sällan på en terrier det går göra nått åt som hittils hänt,varken behövt sy eller så,Att sätta in plastslangar har hittils inte behövts :)

Fick en skabbis idag,grönsåpa och snabb dusch så äre grönt..Har 20 mil enkel till närmaste station som har helg öppet så man får värdera vad som kan göras och inte..Stövaren skulle jag fara väldigt mycket snabbare för,men terriern min är iaf inte tok tok skarp utan nån bläsyr blire

Publicerat
  • Författare
Frugan jobbar ju inom vet.skrået (DV), så jag frågade henne hur det ligger till med detta, så jag ska försöka mig på ett svar.

Man får skilja på de till Jordbruksverket (JV) knutna Distriktsveterinärerna (DV), alltså de statliga veterinärstationerna, och de privatpraktiserande veterinärerna (PP), som ej är knutna till Jordbruksverket.

DV:s prissättning för alla typer av ingrepp och medikamenter som lämnas ut från stationen är 100% reglerat via Jordbruksverket.

Efter utfört ingrepp osv, så skriver vet. ett Förättningsunderlag via datorn, där denne skriver in vad som gjorts och vilka ev kemiska produkter och förbr,mtrl som använts, och då räknar programmet ut vad kostnaden blir automatiskt enligt de ifyllda uppgifterna och enligt Jordbruksverkets prislista.

Detta med prisättningen är alltså inget som den enskilde veterinären kan påverka själv, utan styrs helt av JV prislista.

Kortbetalning och fakturor går oavkortat in på JV konto.

Kontantbetalning på stationen går till så att om det skrivs ut ett kvitto på ex 500 kr, som sedan automatiskt via datorn redovisas till JV, så skickar JV en räkning till vet.stationen på samma belopp, som då betalas in på JV:s konto, ett krångligt system som gör att vet.stationerna föredrar kort och fakturabetalning.

PP sätter sina egna priser, och har ingen koppling till JV.

Hoppas det var till nån hjälp. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

OK, tack för info.

Att PP-Vet. sätter sina egna priser låter väl sunt, men visst är priserna på medikamenterna bundna av Verket? Eller råder verkligen fri konkurrens/prissättning???

T ex så undrar jag ju ganska starkt varför Stronghold är receptbelagt??

Såvitt jag vet så finns inga riskfaktorer för vissa raser som det var med tex Ivomectin,(vilket som av en händelse blev receptbelagt när det blev allmänt känt att man kan använda det mot noskvalster mm för en rimlig slant om man vet vad man gör, dvs kan läsa innantill på förpackningen).

Medlet;(Stronghold),i sej är inte billigt och skall man dessutom tvingas betala Vet.arvodet+resa+förlorad arbetsförstjänst så är det inte billigt att ha en rävstövare i skabbområden!

Därför söker jag alternativa leverantörer på dylika preparat, jag anser att nuvarnade monopolställning mest liknar ocker.

Mvh FinneoTysk

Publicerat
OK, tack för info.

Att PP-Vet. sätter sina egna priser låter väl sunt, men visst är priserna på medikamenterna bundna av Verket? Eller råder verkligen fri konkurrens/prissättning???

T ex så undrar jag ju ganska starkt varför Stronghold är receptbelagt??

Såvitt jag vet så finns inga riskfaktorer för vissa raser som det var med tex Ivomectin,(vilket som av en händelse blev receptbelagt när det blev allmänt känt att man kan använda det mot noskvalster mm för en rimlig slant om man vet vad man gör, dvs kan läsa innantill på förpackningen).

Medlet;(Stronghold),i sej är inte billigt och skall man dessutom tvingas betala Vet.arvodet+resa+förlorad arbetsförstjänst så är det inte billigt att ha en rävstövare i skabbområden!

Därför söker jag alternativa leverantörer på dylika preparat, jag anser att nuvarnade monopolställning mest liknar ocker.

Mvh FinneoTysk

Jag fick utskrivet i förebyggande...Advocate,stronghold är likvärdiga..Alla normala skriver ut det eftersom det är 40gånger mindre än testad dos som säljs..Dock skit bra

• 1 month later...
Publicerat

Har man många hundar, eller många skador tar det ju inte mer än en säsong och så är man hej och tjenis med vetten. Då behövs det inte åkas nån stans, man lyfter luren och ber dem ringa in ett recept bara.

Edit:

En annan variant är ju att inleda säsongen med ett besök, lägga fram listan på vilka prylar man vill ha, och så var det avklarat.

OM man envisas med att inte skaffa en egen vet, utan springer på djursjukhus i tid och otid, så blir det extremt dyrt, där skapas inga personliga relationer och ömsesidiga förtroenden.