Publicerat November 26, 201015 yr nån kanske uppskattar detta så here ya go. kan ta tid o ladda verkar det som men DET är värt att vänta anser jag.
Publicerat November 26, 201015 yr Detta är min högst personliga uppfattning: Jag vet att man inte skall döma ut andra kulturers jaktvanor eller etik. Likaså finns det många som anser att vissa viltslag inte har något som helst berättigande och därför kan hanteras hur som helst. Men jag kan inte se detta som jakt. Slagfällor där djuret dör direkt är en sak men fällor där djuret får lida under en onödigt långt tid kan jag inte kalla för jakt eller acceptera. I min bok har inget djur gjort sig förtjänt av att lida på detta sätt. Misstag inte detta för att jag accepterar den nuvarande vargpolitiken här i landet, jag uttrycker endast mina åsikter om vad jag ser som jakt.
Publicerat November 26, 201015 yr Hade inte tänkt att ta ställning till detta, men efter att ha sett "klippet" så väcker det en obehaglig reaktion i min kropp. Min egen personliga åsikt är att jakt innebär på något vis att det djur som jagas har en relativt god chans att klara sig alternativt få en död som är någorlunda human. Att sitta fast i en fälla tills "den som har makten " kommer för att lindra ens plågor ser jag inte som rättvist. Försökte att relatera till de djur som jag tar avslut på varje år, oavsett om de är stora eller små. Jag försöker att göra avslutet så snabbt som möjligt. Har visserligen mycket svårt för fästingar och önskar dem allt ont. Men tar jag en, så dör den relativt omedelbart. Visst jaktkultur är olika i andra delar av världen, men jag behöver inte tycka att det är rätt. Personlig åsikt är att fällfångst i detta fallet är en "feg" lösning. Med all respekt för de som satt ut fällorna. Det är inte gjort utan möda! Men respekten för en annan varelses lidande saknas.. I dagen samhälle och i den problematik med rovdjur som finns i vissa områden så ser jag många andra lösningar som i mitt öga måste vara bättre.
Publicerat November 26, 201015 yr intressant. man kan ju göra det till en fråga om moral eller semantik om man vill men frågan är vem som har tolkningsföreträde? själv tycker jag kanske att de svenska hästarna börjar bli så pass HÖGA att vi snart måste införa lag om hjälmtvång, för om nån ramlar ner från hästen då lär vederbörande slå ihjäl sig.....
Publicerat November 26, 201015 yr Jag har inte ifrågasatt någon annans moral. Jag svarade utifrån MIN egen tankebana. Det jag ser, hör och känner tolkar jag som jag vill! Kommer alltid att ha åsikter (bra som dåliga) om vad andra gör, samtidigt som andra kommer att ha åsikter (bra som dåliga) om vad jag gör. Jag ger och uppskattar konstruktiv kritik både i arbetet som på vardag. Det som gjorde att jag svarade på ditt inlägg är att vi har rätt att ha en egen åsikt. Hade vi inte haft det, hade inte du fått någon respons på ditt inlägg från start vilket jag tror medfört att inte inlägget skulle blivit postat. Du står för det som visas, jag gillar det inte. Där är vi!
Publicerat November 27, 201015 yr fantastiskt givande tråd taxmannen..tillför verkligen tema svensk vargjakts metodik mycket. Countrymusik och posande jägare, kanon. Hur mycket jag än ogillar vargens utbredning är detta ren skit! Vem har tolkningsföreträde nu då?
Publicerat November 27, 201015 yr fantastiskt givande tråd taxmannen..tillför verkligen tema svensk vargjakts metodik mycket. Eh va? Du får tycka precis vad du vill MKJ. Det har jag inget problem med. Själv tycker jag ungefär så här: "Sverige är bäst. Vi kan allt och om någon gör annorlunda än vi, så gör de fel. Så ser vi på världen. Ta Melodifestivalen. Varje år är vi lika säkra på en topplacering. Varje år blir vi lika förvånade när vi hamnar bland de sista. Melodifestivalen bör läggas ner och de andra röstar fel. För vi kan ju inte ha fel. Våra värderingar är de rätta, vår kultur är den korrekta och alla andra är helt enkelt ute och cyklar." DI: Ivan Daza http://di.se/ (högersidan)
Publicerat November 27, 201015 yr Min ärliga kommentar är bland det sämsta jag har sett! Jag sticker inte under stolen med att jag är motståndare till snarfångst och fällfångst där djuren får lida. Nej dessa filmer får mig att tänka på det gamla klassika spelet Redneck Rampage... Dock är det min åsikt och jag har inga problem med om någon annan tycker annorlunda men fällfångst av icke-dödande karaktär borde förbjudas!
Publicerat November 27, 201015 yr Ingen form av vargjakt jag tror att vi vill bli förknippad med, åtminstone inte jag. Skicka länken till aftonbladet så kanske vi slipper ut och frysa i vinter. Melodifestival lämnar jag åt andra att spekulera om. Tomas
Publicerat November 27, 201015 yr det jag tyckte var intressant med klippen var den typ av liv de här människorna lever samt att killen ensam plockar mer än 42 vargar på ett år...... Av alla möjliga infallsvinklar på inlägget så hamnar vi i det svenska samvetet......det tycker jag är intressant. men för att göra saken mer spännande så kommer här en länk från samma snubbe. Den måste ju dock vara mer etisk för long range hunting är ju helt etiskt enligt forumet. alla snipers dröm....älg på 1100 yards trevlig helg.