Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gör man när man har lite långtråkigt en Fredagskväll

Featured Replies

Publicerat

Hade lite trist så jag beslutade mig för att se varför min pistol klickar under jakten.

Pillade isär slutstycket och det var ju inte ens svårt ^_^

Att vapen vården varit eftersatt i många år stod snart klart.

post-2287-1290804513_thumb.jpg

När jag skulle rengöra upptäckte jag felet :lol:

post-2287-1290804533_thumb.jpg

Hur som, satte jag ihop allt igen men jag har inte provat om det blev någon förbättring, troligen inte måste nog se om jag inte kan hitta en ny fjäder..

post-2287-1290804613_thumb.jpg

Skönt att få vara sig själv en stund :D

//

Publicerat

Nu blir jag nästan lite rörd... Mannen från Skurebo gör vapenvård!

Se på fan, det går att lära gamla hundar att sitta ^_^

Nu väntar vi bara på bilder från Hippens vapenvårdskväll... :lol:

Publicerat
Hade lite trist så jag beslutade mig för att se varför min pistol klickar under jakten.

Pillade isär slutstycket och det var ju inte ens svårt ^_^

Att vapen vården varit eftersatt i många år stod snart klart.

post-2287-1290804513_thumb.jpg

När jag skulle rengöra upptäckte jag felet :lol:

post-2287-1290804533_thumb.jpg

Hur som, satte jag ihop allt igen men jag har inte provat om det blev någon förbättring, troligen inte måste nog se om jag inte kan hitta en ny fjäder..

post-2287-1290804613_thumb.jpg

Skönt att få vara sig själv en stund :D

//

Hm, är det en baikal eller vostok eller liknande?

Publicerat
  • Författare
Hm, är det en baikal eller vostok eller liknande?

En Drulov Mod 70.

Nu är bara frågan var jag hittar en ny fjäder någonstans :lol:

Tips?

//

Publicerat
En Drulov Mod 70.

Nu är bara frågan var jag hittar en ny fjäder någonstans :lol:

Tips?

//

http://www.marstar.ca/drulov.htm

Kaaaanske kan finnas på brownells.com också

Publicerat

Du, jag skall berätta för dig vad man gör en fredag-kväll.

Man ställer sig och kavlar ut världens pepparkakasdeg. Sen tar man och trycker ut skitcoola älg-figurer. Lägger dem på en plåt och skjuts in i ugnen. Man sätter sig sig i soffan och dricker en öl och surfar på jaktsnack. Det hela slutarmed att att man känner att det luktar bränt, flyger ur soffan, skvimpar ut ölen och springer i all hast till ugnen. Får tag i plåten utan någon form av grytvante. Bränner sig, tar på sig en grytvante. Sätter på fläkten och ut med plåten och pepparkakorna är kolsvarta!!!

Men visst var det gott med ett par öl?!?!

Publicerat
  • Författare

Man ställer sig och kavlar ut världens pepparkakasdeg. Sen tar man och trycker ut skitcoola älg-figurer. Lägger dem på en plåt och skjuts in i ugnen. Man sätter sig sig i soffan och dricker en öl och surfar på jaktsnack. Det hela slutarmed att att man känner att det luktar bränt, flyger ur soffan, skvimpar ut ölen och springer i all hast till ugnen. Får tag i plåten utan någon form av grytvante. Bränner sig, tar på sig en grytvante. Sätter på fläkten och ut med plåten och pepparkakorna är kolsvarta!!!

*ASG*

Visst är öl gott :lol:

//

Publicerat
  • Författare
http://www.marstar.ca/drulov.htm

Kaaaanske kan finnas på brownells.com också

Har kikat där men jag hittar inget på deras sida.

Har mailat Tommys vapenverkstad efter tips, får se om det ger något.

Annars drar jag ett mail till dom på min goda englesiska :lol:

//

Publicerat
Har kikat där men jag hittar inget på deras sida.

Har mailat Tommys vapenverkstad efter tips, får se om det ger något.

Annars drar jag ett mail till dom på min goda englesiska :lol:

//

Tja, de säljer ju nya sådana, så de bör ju kunna få tag på reservdelar tycker jag ^_^ Eller iaf tala om för dig vart du kan beställa.

Publicerat

Fram med skjutmåttet så kanske du kan hitta någon passande fjäder tex här:

http://www.fjadrar.se/online-shop.aspx

Publicerat

Har du en svarv lite fjädertråd i rätt Ø så är det bara att spinna en ny. :D

Lasse

Publicerat
Har du en svarv lite fjädertråd i rätt Ø så är det bara att spinna en ny. <_<

Lasse

Har själv funderat på försöka mig på att göra en rekylfjäder,

måste bara hitta en polare men svarv först.

Hittade denna sida på nätet, bra instruktion för fjädertillverkning:

http://home.earthlink.net/~bazillion/intro.html

Publicerat
Har själv funderat på försöka mig på att göra en rekylfjäder,

måste bara hitta en polare men svarv först.

Hittade denna sida på nätet, bra instruktion för fjädertillverkning:

http://home.earthlink.net/~bazillion/intro.html

Det skulle inte jag göra. Blir det minsta fel så kommer slitaget eller sprickorna som ett brev på posten, det är inte värt det - om man nu då inte är metallurg eller vad man nu är när man vet allt om sådant som hårdhet och allt vad det nu kan tänkas är man behöver veta. :)

Publicerat
Det skulle inte jag göra. Blir det minsta fel så kommer slitaget eller sprickorna som ett brev på posten, det är inte värt det - om man nu då inte är metallurg eller vad man nu är när man vet allt om sådant som hårdhet och allt vad det nu kan tänkas är man behöver veta. :)

Har iof inte spunnit rekylfjäder men spunnit en hel del fjädrar i olika storlekar och olika Ø till olika pressverktyg både klipp, bock och drag verktyg som klarar upp till 60 slag i minuten och det har inte varit några större problem.

Lasse

Publicerat
Har iof inte spunnit rekylfjäder men spunnit en hel del fjädrar i olika storlekar och olika Ø till olika pressverktyg både klipp, bock och drag verktyg som klarar upp till 60 slag i minuten och det har inte varit några större problem.

Lasse

Pistoler är inte stora maskiner som tåler hur mycket stryk som helst. Det kan vara ganska små marginaler mellan perfekt funktion och mindre strul eller katastrofala problem. När det finns fjädrar från tillverkaren att tillgå - just när det gäller ett vapen - ser jag ingen anledning att pilla på egen hand.. Spinna en fjäder till en plåtsax är väl en sak, men när det handlar om saker som kan explodera i näven så hade iaf jag tagit det säkra före det osäkra :)

Faktum är att jag hade nog sett till att rengöra den där manteln riktigt riktigt noga och leta sprickor med lupp om jag var du skuris - med tanke på hur fjädern såg ut. Vet inte hur pipkonstruktionen ser ut, är den fast eller är det en friliggande med luggar? Är den friliggande hade jag kontrollerat luggarna och låsningen noga. Ingen vill ha en mantel i pannan :)

Publicerat
Pistoler är inte stora maskiner som tåler hur mycket stryk som helst. Det kan vara ganska små marginaler mellan perfekt funktion och mindre strul eller katastrofala problem. När det finns fjädrar från tillverkaren att tillgå - just när det gäller ett vapen - ser jag ingen anledning att pilla på egen hand.. Spinna en fjäder till en plåtsax är väl en sak, men när det handlar om saker som kan explodera i näven så hade iaf jag tagit det säkra före det osäkra :)

Faktum är att jag hade nog sett till att rengöra den där manteln riktigt riktigt noga och leta sprickor med lupp om jag var du skuris - med tanke på hur fjädern såg ut. Vet inte hur pipkonstruktionen ser ut, är den fast eller är det en friliggande med luggar? Är den friliggande hade jag kontrollerat luggarna och låsningen noga. Ingen vill ha en mantel i pannan :)

Nu är det inga stora maskiner eller plåtsaxar som det är frågan om. Det är små pressar som pressar små tunnplåts detaljer med mått inom ett par hundra delars precision och ska klara upp mot hundratusen slag innan det tas ner och gås igenom. Plåttjocklek är från 0,05 mm och uppåt.

Har varit inblandad i detta tidigare i mitt yrkesliv.

Sen håller med om att det kan vara bättre att köpa en fjäder om man inte vet vad man pysslar med.

Lasse

Publicerat

Klart godkänd fredag, lite synd att du brände dig.. :)

Det är lååångt till julafton så du hinner baka nya.

Kanske tid att byta ut pangen mot en annan som är hel kanske.. :)

/Rune :lol:

Publicerat
  • Författare
Pistoler är inte stora maskiner som tåler hur mycket stryk som helst. Det kan vara ganska små marginaler mellan perfekt funktion och mindre strul eller katastrofala problem. När det finns fjädrar från tillverkaren att tillgå - just när det gäller ett vapen - ser jag ingen anledning att pilla på egen hand.. Spinna en fjäder till en plåtsax är väl en sak, men när det handlar om saker som kan explodera i näven så hade iaf jag tagit det säkra före det osäkra :P

Nu pratar du så jag inte förstår.

Ingen riska att jag ska få något i pannan, låsningen sitter i slutstycket med två klackar som vrids in.

//

Publicerat
Nu pratar du så jag inte förstår.

Ingen riska att jag ska få något i pannan, låsningen sitter i slutstycket med två klackar som vrids in.

//

Jag menar att om du skjutit mycket och fjädern varit för svag så hade jag letat efter sprickbildning rubt omkring klackarna :P Risken att du skulle få något i pannan är minimal - men det är ju tråkigt om prylarna går sönder :) Är det bara antydan till sprickor så går det att svetsa en liten loppa och bryna till det.

Publicerat

Hmm, det var visst en enkelskottare va? Och slagstiftfjäder och inte rekylfjäder. Jahapp, stryk i princip allt jag skrivit i tråden :P

Publicerat
  • Författare
Hmm, det var visst en enkelskottare va? Och slagstiftfjäder och inte rekylfjäder. Jahapp, stryk i princip allt jag skrivit i tråden :P

Jupp one shot one kill :D Eller nästan i varje fall.

//

Publicerat
  • Författare

Tommys vapenverkstad hade en fjäder, blir nog till o montera den i kväll.

//

Publicerat
Nu väntar vi bara på bilder från Hippens vapenvårdskväll... :P

Den är faktiskt i antågande, typ sista helgen innan midsommar ...nästa år :D

Guess whos doing it? :wub:

Mvh!