Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mufflonskalle!?!?!

Featured Replies

Publicerat

Ska iväg den 27:e och jaga mufflon, det jag är nyfiken på är vid kokning av mufflonskallar hur fasen funkar det med hornen på de där skapelserna?? De är väl slidhornsdjur. Är det någon pulpa som man ska peta ur och i så fall hur? Kokningen misstänker jag att det är som att koka en rådjursskalle modell större. Hade i så fall tänkt att koka hela skallen och sätta den på en sköld med hel skalle, men det är hornen jag misstänker innehåller någon typ av pulpa som antagligen ska avlägsnas, men hur? Kom gärna med tipps!!!

Publicerat

När du har skjutit baggen lovar jag att jag ska komma med tips. ;) ;)

Jag ska kolla med mina mufflonjägarkontakter, återkommer.

Publicerat

Hej

vet ej riktigt hur det är med pulpan i hornen, tror dock ej det är något större problem att få rent isf. Ett annat tips är att ta vara på skinnet, dom är väldigt fina så här års. De äldre baggarna har förutom sin vita bogfläck som en lejonman med längre päls på bringa.

Lycka Till

Kalle

Publicerat

Bogmontage är också en nödvändighet - det går inte att montera skallen på en sköld eftersom hornen tar i i bakkant...

Publicerat

Fiberclass, allt är möjligt ;D

Stora baggar som man väljer att inte göra bogmontage på, får monteras på en distans från skölden. Typ ett 20-30cm lågt järnrör.

Publicerat

Skulle lägga ut några bilder på några av mina mufflon trofeer och några olika alternativ på att montera dom

post-64-1140031649_thumb.jpg

post-24-1140031649_thumb.jpg

post-24-1140031650_thumb.jpg

post-24-1140031651_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Jag sa att jag skulle jaga mufflon, det innebär ingen garanti att jag får skjuta. men jag vill gärna ta reda på eventuella trofemontage/möjligheter till montage om jag skulle få skjuta något. Det finns ingen konservator i småland närmre än 15 mil (mig veterligen) och det tycker jag är för långt att åka för att åka för att göra en kokning och montering på platta, men visst ett bogmontage på mufflon är alltid stilfullt. Men tackar för alla tips som dykt upp! Jag återkommer om hur det går vid jakten!!!

Publicerat
  • Författare

Danne78, snygga trofeer!!!

Publicerat
Jag sa att jag skulle jaga mufflon, det innebär ingen garanti att jag får skjuta. men jag vill gärna ta reda på eventuella trofemontage/möjligheter till montage om jag skulle få skjuta något. Det finns ingen konservator i småland närmre än 15 mil (mig veterligen) och det tycker jag är för långt att åka för att åka för att göra en kokning och montering på platta, men visst ett bogmontage på mufflon är alltid stilfullt. Men tackar för alla tips som dykt upp! Jag återkommer om hur det går vid jakten!!!

Nyfiken fråga : Ska du jaga på den där mufflonön som finns i någon stor sjö i småland?

Kalle

Publicerat

Danne 78, grymt avundsjuk. ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Ska jaga i ett hägn på 180ha, som ligger utanför Västervik. Annonsen ligger på jaktbyte.se.

Har inte varit där innan och jag vet inte riktigt var det ligger hägnet, så jag kan tyvärr inte svara på frågorna om hägnet men jag vet att det fanns en hel del vilt där iaf. Så det ska bli intressant att se hur det fungerar. Men jag återkommer så fort jag kan svara på frågan. Jaktstoppet är sista feb på mufflon.

Publicerat
  • Författare

Förbaskat också, ekonomin fick sig en ordentlig törn så jag fick avbeställa jakten. Får bli till hösten istället.