Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Felskjutning

Featured Replies

Publicerat

Har en fundering om vad som gäller inom ett VVO om det går så illa att man skjuter en kviga i tron att det är en kalv?

Jusst detta hände inom vårt VVO i år då en hundförare satt länge och tittade på en ko med kalv på ståndskall. Efter ett 10tal minuter så skjöts "kalven" som visade sig vara en kviga. Händelsen anmäldes till polisen som beslutade att älgen skulle köpas och kunde behållas.

Min fråga är om det finns några riktlinjer om vem som ska betala, vem som ska ha köttet etc i en sån händelse? I detta fall en olycklig händelse men det kan ju hända att nån skjuter fel med mening (vilket jag hört om från ett annat jaktlag) I det fallet fick skytten betala älgen och fick inte del av köttet. Ska sägas att i det fallet sköts en 8 taggare när det bara fanns kalvar kvar på licensen...

Sen undrar jag om ett överkört djur tillfaller VVOt eller vad som gäller?

Publicerat
Har en fundering om vad som gäller inom ett VVO om det går så illa att man skjuter en kviga i tron att det är en kalv?

Jusst detta hände inom vårt VVO i år då en hundförare satt länge och tittade på en ko med kalv på ståndskall. Efter ett 10tal minuter så skjöts "kalven" som visade sig vara en kviga. Händelsen anmäldes till polisen som beslutade att älgen skulle köpas och kunde behållas.

Min fråga är om det finns några riktlinjer om vem som ska betala, vem som ska ha köttet etc i en sån händelse? I detta fall en olycklig händelse men det kan ju hända att nån skjuter fel med mening (vilket jag hört om från ett annat jaktlag) I det fallet fick skytten betala älgen och fick inte del av köttet. Ska sägas att i det fallet sköts en 8 taggare när det bara fanns kalvar kvar på licensen...

Sen undrar jag om ett överkört djur tillfaller VVOt eller vad som gäller?

d

inom vårat lag hände ungefär samma sak för några sedan då en hundförare smög på ko och kalv och vi hade bara kalv kvar att skjuta: han hade tittat på dom länge och var bombsäker på att det var kalven han sköt, men han hade skjutit kon

han anmälde sig själv till polisen och fick en rejäl böteslapp men älgen fick han behålla som han sedan sålde så det blev inte så dyrt i slutändan tror han gick nån krona plus egentligen

misstag händer även den bästa

Publicerat

Det är nog ganska skilda regler i olika områden. I det Älgskötsel område jag tillhör så blir det så att det jaktlag som gör en felskjutning, blir av med sin tilldelning nästa år och får böta någon tusenlapp. Efter en besiktning utav en representant från föreningen, som tittat på omständigheten och kan konstatera att det inte var ett rent misstag. Ett sådant hände i fjol då en kviga visade sig vara en tjur som i sin tur liknade en kviga.. hornen var bara stora som två golfbollar och inget skägg eller nått, i detta fall friades skytten och fick behålla älgen.

Publicerat

Huruvida det är ett VVO eller inte spelar egentligen ingen roll för frågan du är inne på. Det är jaktmarkens registrering för älgjakt som spelar roll för om det kan vara straffbart eller inte. Antagligen är ett stort VVO en A-licens eller en del av ett älgskötselområde. Om det är en A-licens blir det antingen en överskjutningsavgift eller ett jaktbrott, beroende på om misstaget är ursäktligt eller inte. Om det däremot är ett älgskötselområde så så är det deras regler som gäller med eventuella sanktioner, tex uteslutning eller minskad tilldelning nästa år, avgift osv.

Däremot kan ett VVO fatta beslut om avskjutningens omfattning och inriktning inom ramen för gällande licens eller skötselplan. Om man du tex inte har annat än kalv kvar att skjuta och en kviga faller så tillfaller djuret föreningen. Skytten kan stängas av från jakt i upp till ett år.

Trafikskadat vilt tillfaller föreningen om man reglerat jakt på just sådant vilt, tex älg.

Publicerat
  • Författare
Huruvida det är ett VVO eller inte spelar egentligen ingen roll för frågan du är inne på. Det är jaktmarkens registrering för älgjakt som spelar roll för om det kan vara straffbart eller inte. Antagligen är ett stort VVO en A-licens eller en del av ett älgskötselområde. Om det är en A-licens blir det antingen en överskjutningsavgift eller ett jaktbrott, beroende på om misstaget är ursäktligt eller inte. Om det däremot är ett älgskötselområde så så är det deras regler som gäller med eventuella sanktioner, tex uteslutning eller minskad tilldelning nästa år, avgift osv.

Däremot kan ett VVO fatta beslut om avskjutningens omfattning och inriktning inom ramen för gällande licens eller skötselplan. Om man du tex inte har annat än kalv kvar att skjuta och en kviga faller så tillfaller djuret föreningen. Skytten kan stängas av från jakt i upp till ett år.

Trafikskadat vilt tillfaller föreningen om man reglerat jakt på just sådant vilt, tex älg.

I detta fall meddelade polisen att det blev en överskjutningsavgift.

Med andra ord så är det helt upp till VVOt att avgöra hur och om skytten ska bestraffas förutom att han fått betala älgen? Vi har beslutat om gemensamhetsjakt på älg inom vårat VVO och vi hade i år en A-licens på 14 vuxna älgar. Vi hade alltså skjutit alla 14 vuxna när det inträffade att en liten kviga sköts i tron att det var en kalv.

Vad gäller överkört djur så tror jag vi har med alla viltslag inom VVOt? förutom då möjligen björn (har inte kollat igenom stadgarna vad gäller detta)

Publicerat

Då bör man se på det som följer enligt min mening. Överskjutningsavgiften skall betalas av licenshavaren, dvs VVO:t. VVO:t kan begära att skytten betalar avgiften till dem. Älgen tillfaller VVO-föreningen som får göra vad de vill med den, tex sälja den till någon.

När det gäller vilt som dött eller avlivats i samband med trafikeftersök så kan man nästan skriva en hel bok, men följande gäller i huvudsak. Älg tillfaller VVO-föreningen. Samma gäller hjort om ni har områdes- eller gemensamhetsjakt på hjort. Övrigt statens vilt (se 33§ JF) tex björn, varg, järv och lo tillfaller staten. Övrigt vilt tillfaller normalt jakträttshavaren på den aktuella mark där den påträffades död eller avlivades. Eftersom det är ett VVO kan det dock tillfalla föreningen istället om man har beslutat om områdesjakt på "övrigt vilt". Detta är dock inte helt klart och en viss osäkerhet råder.

Publicerat

Är det inte så att man kan välja att räkna av älgen från nästa års tilldelning istället för att betala en överskjutningsavgift? Har hört/läst det någonstans, men vet inte om det stämmer?

Publicerat

I ett älgskötselområde kan det som jag skrev ovan eventuellt bli så beroende på vilka regler man har där. Dock inte på en A-licens - där snackar vi jaktbrott eller överskjutningsavgift.

Publicerat

en felskjutning eller över skjutning kan hända alla men vad är ett lämpligt straff för den som gör det?

i mitt lag hade vi ko förbud och ändå skjöts det hon djur och straffet var att gå hem för jakten jag hade själv tagit det om valpen hade gjort ett bra arbete.

men till nästa år har jag tänkt ge ett förslag på att den som gör det får jaga men får ingen köttdel under hela jakten då börjar folk fundera om dom ska skjuta eller inte.

hos mig handlar det om vvo och det har hänt att skytten har fått betala och att älgen har tagits från nästa års tilldelning är det rätt?

Publicerat

Läs mina svar ovan så får du svar på dina frågor från en juridisk synvinkel. Vad som är lämpligt straff finns det dock sannolikt lika många svar som det finns jägare.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.