Publicerat November 27, 201015 yr Fick samtalet vid 02.18 Åtelgris påskjuten som slog dit i skottett. Skytten gick ner ur tornet hämtade bilen o körde ut på åkern så billyset lös upp där grisen låg "död".. När han steg ur bilen så stack grisen, den hade väl legat en 10 min. Klassiskt låg taggutskotts träff. Skytten hade provat med sin gamla laika som iofs inte presterat nått vettigt mer än nått ståndskall på 11 år... Verkade som grisen lagt sig ett par gånger på den sträckan han spårade. Jag är ju på jobbet hela helgen o Balckie är nog rätt sliten efter fredagens jakt, tänkte annars att han kunde låna jycken men hon är ju lite speciell.. Vidarebefodrade till en polare som åkte ut med sin östlaikaunghund, han har iofs 2 laikor, 2 jämtar o 2 vorstrar till ihop med sin bror o far. Riktigt skön snubbe... unghunden har han döpt med baktanke till Ställarn.. fast farsgubben tycker det är jobbigt o säga så han kallar honom Strefan.. Polaren kom förresten ut till en trafikolycka jag va på en gång, med ståndhund i taxi... iförd lågskor kostym o cigg i mungipan o lagom och rund under fötterna... Vid 04.36 fick jag ett SMS där det stod "FAN!" Lät inge bra o jag låg o funderade en lång stund på om jag skulle försöka få dit Blackie när det ljusnar. 5.46 ringde han o va själaglad dock jävligt frusen... Ställarn hade ställt grisen i en plantering 800m från skottplats, men nasse va lättfotad o flyttade runt i samma plantering i typ 3 timmar. Han såg ögonblänket från grisen en gång men hade då inte koll på va Ställarn befan sig. Men grisen gick i pass hos skytten o de hela gick vägen. Han vägrade att ta emot nån ersättning för eftersöket med motiveringen att det va den bästa jakt"dag" han haft på länge... Polaren skulle nu hem o fira första grisen för unghunden men han undrade... Kan man fira o supa sig full en lördagmorgon vi 06.00 ?? Mest på skämt såklart men faen vet... snacka om tidig förfest..
Publicerat November 27, 201015 yr gillar historien med iförd lågskor kostym o cigg i mungipan kommer i taxi det är klass på den killen.. // peter
Publicerat November 27, 201015 yr Författare gillar historien med iförd lågskor kostym o cigg i mungipan kommer i taxi det är klass på den killen.. // peter Jepp! han blev iofs den gången kvar på vägen rökandes medan vi gick med jycken. Han smet föresten från en fest han själv bjudit in till...
Publicerat November 27, 201015 yr skoj att det gick vägen endå kul att hans unghund gick så bra, klart han kan ta sig en slakt sup vid 6 tiden
Publicerat November 27, 201015 yr Författare Precis snackat med skytten.. Kaliber 7x65 nån RWS Brenneke ? kula på 11,5 gram. 90m till 55 kilosgrisen. höjdskillnad 2 m. Kulan hade tagit i den grova kuleden och givetvis krossat benet o kulleden men sen vinklat rakt upp o ut i ryggen utan att träffa ryggraden.. utgångshål som en femkrona i "ytterfilen" Hade kulan gått gakt igenom så skulle lunga/hjärta blivit träffat.. Men den hade inte penetrerat kroppshålan men ena lungan va blå, troligen av tryckvågen enl skytten.. Jävligt märkligt.. ska dit o kolla slaktkroppen på måndag. Kan va intressant o titta på.
Publicerat November 29, 201015 yr Jepp! han blev iofs den gången kvar på vägen rökandes medan vi gick med jycken. Han smet föresten från en fest han själv bjudit in till... inge fel på jaktintresset då i allafall, härligt med sådana som brinner för det här med jakten!