Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utfodring

Featured Replies

Publicerat

Vad utfodrar ni rådjuren med?

hö eller anselage?

och vad har ni för "kraft" foder till dom?

MVH JmK.

Publicerat
Vad utfodrar ni rådjuren med?

hö eller anselage?

och vad har ni för "kraft" foder till dom?

MVH JmK.

Så länge det finns fritt vatten i naturen tillgängligt funkar hö bra, är allt fruset är ensilage bättre som innehåller mer vätska.

Har du ett bra grovfoder i fri tillgång är kraftfoder onödigt. En mineral sten i anslutning till ensilaget så har du en funkis vinterdiet.

• 1 month later...
Publicerat

Renfor som finns på Granngården i 25kg. säckar är utmärkt till rådjuren.

Helsädesensilage ska tydligen vara det bästa om man kan få tag på det.

Vi kör med ensilage och potatis

Publicerat

Havre och anselage på foder platserna, dock har rådjuren hittat ner till gården så de går och käkar både i spannmåls facken och direkt från foderbordet där vi har köttdjuren:D

Publicerat

Endast ensilage

Publicerat

Du ska passa dig för att utfodra med HÖ för det blir för torrt för dom. Ensilage går utmärkt.

Om man utfodrar med spannmål är det väldigt viktigt att man krossar spannmålen, för annars klarar dom inte av att ta tillvara näringen - vilket i sin tur skulle leda till att dom dör. (Magen blir full med dom får inte ut något av det)

Här utfodrar vi nu till största delen med pellets samt lite ensilage.

• 9 months later...
Publicerat
  • Författare

tack för tippsen,,

jag har även fri till gång till både hårt och mjukt bröd. går det bra eller blir det för "tort" för dom?

renfoder blir det nog inte att köpa det är ju svindyrt, har en liten "bya" kvarn som blandar egen rådjurs foder, i den är det kornkross,betfor och miniraler.och det är nog bara halva priset.

jag har en stor fårbonde i byn. har funderat på att köpa hans fullfoder som han ger till fåren, det är enselage+kraftfoger i de,, hanns kraft är nog kornkross + nån typ av fårpellets, skulle det kunna funka? ensigalen går ju men fårpelletsen?

Synd bara att man inte har nån potatis odlare i närheten. men får ringa runt och kolla lite,,

MVH JmK,,

Publicerat

Bedor, detta räcker gott och e garanterat de mest oppskattade..

//RG

Publicerat

tack för tippsen,,

jag har även fri till gång till både hårt och mjukt bröd. går det bra eller blir det för "tort" för dom?

renfoder blir det nog inte att köpa det är ju svindyrt, har en liten "bya" kvarn som blandar egen rådjurs foder, i den är det kornkross,betfor och miniraler.och det är nog bara halva priset.

jag har en stor fårbonde i byn. har funderat på att köpa hans fullfoder som han ger till fåren, det är enselage+kraftfoger i de,, hanns kraft är nog kornkross + nån typ av fårpellets, skulle det kunna funka? ensigalen går ju men fårpelletsen?

Synd bara att man inte har nån potatis odlare i närheten. men får ringa runt och kolla lite,,

MVH JmK,,

Gå inte över ån efter vatten.... Det som byakvarn blandar duger alldeles utmärkt. Sedan kan Du ju lyxa till det någon gång ibland med färsk frukt hackad i bitar. Lycka till!!

Mvh! /

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hej igen,

Nu är foderhäcken klar och på plats, så jag ska försöka "få igång" den i helgen..

men en liten fråga, kanske lite över kurs men endå.

Skogen där foderhäcken är lite gles och det finns inte så gott om stora risiga granar i "närheten".

Funderar på att bygga ett "tält" utan gavlar av några störar och en presening mellan två träd, och strö med torr halm.

det är ju inge större jobb eller pengar i de,, och då får dom en fin sovplats. tror ni att rådjuren kommer att använda mitt tält?

MVH JmK,,

Publicerat

Hej igen,

Nu är foderhäcken klar och på plats, så jag ska försöka "få igång" den i helgen..

men en liten fråga, kanske lite över kurs men endå.

Skogen där foderhäcken är lite gles och det finns inte så gott om stora risiga granar i "närheten".

Funderar på att bygga ett "tält" utan gavlar av några störar och en presening mellan två träd, och strö med torr halm.

det är ju inge större jobb eller pengar i de,, och då får dom en fin sovplats. tror ni att rådjuren kommer att använda mitt tält?

MVH JmK,,

kan du vara snäll å lägga in en bild el två på din foderhäck å lite mått på den . skall själv bygga några häckar

Mvh Nille

Publicerat

Om man utfodrar med spannmål är det väldigt viktigt att man krossar spannmålen, för annars klarar dom inte av att ta tillvara näringen - vilket i sin tur skulle leda till att dom dör. (Magen blir full med dom får inte ut något av det)

Hej

Det här är något som jag hört både det ena och andra kring. Är om jag skall vara ärlig lite tveksam till hur allvarligt detta kan vara.

Förra vintern fick jag rådet av en hästägare att kontrollera spillningen. De gör tydligen så ibland när det gäller gamla hästar.

Passerar högt antal av havrekornen (det var havre i mitt fall) hela igenom systemet så finns de ju kvar i spillningen.

Kom väl egentligen aldrig fram till något definitivt svar.

Är det någon som gjort en lite mer seriös undersökning?

Publicerat

På nya marken jag börjat jaga på i höst är rådjuren bortskämda.

De har testat med hö och ensilage men det har de inte tagit.

I fjol utfodrade de med X antal ton morötter... tvättade! :huh:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

kan du vara snäll å lägga in en bild el två på din foderhäck å lite mått på den . skall själv bygga några häckar

Mvh Nille

tja,, jag vet inte om jag vill lägga ut nån bild :) jag jobbade bara med synvinkeln när jag snickrade ihop den = inte så rak :)

men lite mått kan du få jag tror skälva "bordet" blev ca 110x100cm, sen är det bara att bygga nån typ av takstolar som du tycker ser bra ut och plasera den på en bra höjd. :)

jag byggde den bara ut efter vad jag tycket såg bra ut. jag tror inte rådjuren bryr sig så mycket. :)

men jag satte en ram runt bordet så inte all mat rasar ut. bredare brädor på "gavlarna" och lite lägre på sidan där dom ska stå och äta, höjden på bordet la jag i den höjd jag tror blev bra, :)

jag vet inte om du blev nå klokare av vad jag har skrivit,

MVH JmK,,

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

en bild från min foderplats, har haft 7 djur där hela vinter, 4båckar och 3 getter, 3fina båckar. :)

Publicerat
  • Författare

post-1857-0-04246200-1332512211_thumb.jppost-1857-0-89306000-1332513153_thumb.jppost-1857-0-98608200-1332513174_thumb.jp

ina bilder på fina djur,, :)

Publicerat

@ Jocke: Nu har ni kanske inte så mycket vildsvin i lövånger, men höet kan ju fungera på gris som använder det till bomaterial.

I vissa fall kan man ju se rediga stigar från balarna till boet. Bra sätt att ta reda på var boet är om inte annat.

Men till foder? Tveksamt, när det finns så mycket bättre att tillgå.

Publicerat
  • Författare

nä vi har inga vidsvina här runt, enda svinet här är nog jag,, :) :) :)

Publicerat

Det heter vildsvin och bockar.. <_<

Publicerat
  • Författare

Det heter vildsvin och bockar.. <_<

är man dyslektiker blir det lätt fel,,

garagraf ryttare,, :angry:

Publicerat

Där står de och smaskar gott:) bra jobbat!

Publicerat
  • Författare

ja paragraf ryttare ska det ju stå,, :wacko: