Publicerat November 27, 201015 yr Har nyss kommit hem från en utställning av min jämthundstik 11 mån. Trodde på en 3:a, hoppades slippa en 0:a, fick en 2:a.... Så det var ingen besvikelse men inte heller någon stor källa till glädje. Utan rätt väntat och i linje med vad jag själv har sett hos henne. Men det dyker upp några frågor. Hon har för smal nos, Kommer den att bli bredare i takt med att huvudet får mer tyngd? Hon hade även lite brant kors, är det något som fortfarande kan växa till sig? Hon stod även en aning "franskt" med frambenen(vilket var oväntat). Vad betyder det? Och är det något som växer till sig? Svansen var också (bara) lite för öppen och lågt ansatt, men det var helt väntat. I övrigt var allt mycket bra, vinklar, färger mm
Publicerat November 27, 201015 yr Var glad åt din tvåa, det är ett gott avelsresultat utan allvarligare fel eller brister! Nu vet jag ju inte specifikt för jämtar men nosen, kan säkert bredda sig med åldern, inte mycket men väl så att det ser bättre ut. Korset är det ju som det är med, det får ni leva med, därav också troligen anledningen till den lågt ansatta svansen, det hänger ju ihop liksom. Fransysk i framstället kan ju behöva korrigeras lite av handlern, hon står lite "utfötters" som min kompis från västerbotten skulle ha sagt... Chaplin, han var fransysk! Har en basset som ibland utan handlerhjälp kan bli både fransysk och få ett rokokoframställ, det är ju inte vackert och en nog så viktig detalj som påverkar rörelsen negativt, man vill ha hundarna mer paralella. Skulle inte tro att det kan växa till sig! Själv är jag också fransyska i benstället, kanske inte vackert eller vägvinnande men man står säkert!
Publicerat November 27, 201015 yr Författare Var glad åt din tvåa, det är ett gott avelsresultat utan allvarligare fel eller brister! Nu vet jag ju inte specifikt för jämtar men nosen, kan säkert bredda sig med åldern, inte mycket men väl så att det ser bättre ut. Korset är det ju som det är med, det får ni leva med, därav också troligen anledningen till den lågt ansatta svansen, det hänger ju ihop liksom. Fransysk i framstället kan ju behöva korrigeras lite av handlern, hon står lite "utfötters" som min kompis från västerbotten skulle ha sagt... Chaplin, han var fransysk! Har en basset som ibland utan handlerhjälp kan bli både fransysk och få ett rokokoframställ, det är ju inte vackert och en nog så viktig detalj som påverkar rörelsen negativt, man vill ha hundarna mer paralella. Skulle inte tro att det kan växa till sig!Själv är jag också fransyska i benstället, kanske inte vackert eller vägvinnande men man står säkert! Ahhh! Då vet jag lite mer! Utåtvinklade fötter hos oss ska tydligen tyda på att personen är utåtriktad och trevlig.... Hon gick i juniorklass, har jag missuppfattat det som att hon nu har ett officellt pris så hon skulle kunna starta på jaktprov(Om hon nu råkar på och börjar jaga...)?
Publicerat November 27, 201015 yr Juniorklassen är första officiella klassen så är det pris från officiell klass som krävs är hon i den biten redo för jaktprov i alla fall.
Publicerat November 27, 201015 yr Var det i Ammer du ställde ut? Jag var själv där och provade, fick ett andrapris på hunden och är nöjd, nu kan man gå jaktprov nästa år.
Publicerat November 28, 201015 yr Författare Var det i Ammer du ställde ut?Jag var själv där och provade, fick ett andrapris på hunden och är nöjd, nu kan man gå jaktprov nästa år. Japp!
Publicerat November 29, 201015 yr fick förklarat för mig för ett tag sedan att just nospartiet är den del som växer till sig sist hos jämtarna så hon har tid på sig ännu att bredda den biten resten förutom benställningen som quarnhill sa får hon nog ha. men klart du ska vara nöjd med din tvåa. Jaktprov nästa
Publicerat November 29, 201015 yr Författare fick förklarat för mig för ett tag sedan att just nospartiet är den del som växer till sig sist hos jämtarna så hon har tid på sig ännu att bredda den biten resten förutom benställningen som quarnhill sa får hon nog ha. men klart du ska vara nöjd med din tvåa. Jaktprov nästa Nja.... Hon ska ju börja jaga också!(fast hon stundtals visar att hon kan vara på godväg) Om hon skulle bli duktig och jaga så kan det vara intressant med jaktprov. Men samtidigt är jag lite tveksam, för vilken nytta har man av att gå prov? Det är ju främst för att meritera för att ta valpar efter henne. Jag är lita tveksam till att avla på ett gäng små fel..... Hur ser ni andra Jämtägare på att avla på småfel? Benställningen.... vet inte vad jag ska tro. Hemma när jag ställer upp henne så står hon oftast med tassarna framåt. Någon gång så ställer hon sig med fötterna tätt ihop och då tenderar tassarna att vinkla ut en liten aning.(Hon ser då väldigt kokett och söt ut, men det är förstås inte önskvärt annat än för mitt hjärta) Utställningen var i ett ridhus med mjukt strö att gå på. Kanske det inverkade på hur hon stod. Det jag är mest oroad över är det sluttande korset och den öppna svansen. Dommaren nämnde även att hon var en aning tunn i bröstet. Men det har hon tid att växa i än.
Publicerat November 29, 201015 yr Ställ fler gånger är mitt råd. Ofta är det så att man får olika kritik från olika domare. Jag har till och med råkat ut för olika kritik för samma domare 2 utställningar var hunden kanonbra, allt var utmärkt, men den tredje så hade allt som var bra mirakulöst blivit för dåligt, som vinklarna. Från utmärkta till godtagbara och det på en fullvuxen hund som inte växt ett pillesket mellan utställning 1 och 3 för samma domare...
Publicerat November 29, 201015 yr Författare Ställ fler gånger är mitt råd.Ofta är det så att man får olika kritik från olika domare. Jag har till och med råkat ut för olika kritik för samma domare 2 utställningar var hunden kanonbra, allt var utmärkt, men den tredje så hade allt som var bra mirakulöst blivit för dåligt, som vinklarna. Från utmärkta till godtagbara och det på en fullvuxen hund som inte växt ett pillesket mellan utställning 1 och 3 för samma domare... Jo det blir nog någon fler utställning till kanske sommaren. Men korset och svansen är "felande", så även om en domare inte skulle slå ner på det så finns det där. Resten kan växa till sig lite och står hon rätt så blir det rätt. (vilket hon oftast gör hemma iaf) Förra hanen jag hade fick en 1:a och blev 4.a(har jag för mig kan blivit 5:a, har nästan för mig att han fick ck också) i konkuransen. Nästa utställning blev han nollad..... Den skillnaden ska det inte vara på domare!!!
Publicerat November 29, 201015 yr Har nyss kommit hem från en utställning av min jämthundstik 11 mån.Trodde på en 3:a, hoppades slippa en 0:a, fick en 2:a.... Så det var ingen besvikelse men inte heller någon stor källa till glädje. Utan rätt väntat och i linje med vad jag själv har sett hos henne. Men det dyker upp några frågor. Hon har för smal nos, Kommer den att bli bredare i takt med att huvudet får mer tyngd? Hon hade även lite brant kors, är det något som fortfarande kan växa till sig? Hon stod även en aning "franskt" med frambenen(vilket var oväntat). Vad betyder det? Och är det något som växer till sig? Svansen var också (bara) lite för öppen och lågt ansatt, men det var helt väntat. I övrigt var allt mycket bra, vinklar, färger mm ja men en 2:a är ju inte så dåligt ändå, men som sagt ställ flera ggr. o när hon blivit lite äldre Jag o min ena tik skulle har varit där i tävlat i samma klass men fick förhinder av olika anledningar att åka. (vilket var skittråkigt) Hur många var ni i klassen??
Publicerat November 29, 201015 yr Fick själv nedslag på för lätt något smalt huvud med ljusa ögon, kunde ha längre ländrygg & klen benstomme. Om inte rönken visar några fel på höftleder eller armbågar så tvekar inte jag på att para med min laika, om jag hittar en lämplig tik, han har två egenskaper som jag tycker är viktiga, ett utmärkt psyke & mycket jaktlust.
Publicerat November 30, 201015 yr Författare ja men en 2:a är ju inte så dåligt ändå, men som sagt ställ flera ggr. o när hon blivit lite äldreJag o min ena tik skulle har varit där i tävlat i samma klass men fick förhinder av olika anledningar att åka. (vilket var skittråkigt) Hur många var ni i klassen?? Skulle varit 11 men jag tror att det bara blev 9..
Publicerat November 30, 201015 yr Vuxen hund, 3 utställningar i jaktklass och 3 olika domare: 48 cm, Mycket god typ: Mkt bra huvud, mörka ögon. Stark hals och rygglinje. Normalt kors, något öppen knävinkel. Bra vinklad fram. Passande benstomme, bra tassar, päls, färg & svans ua. Kv1, kk3 49 cm, Mycket god typ: Lite luftig, men torr & fin som helhet. Fint format huvud, bra öron, ögon, nos & bett. Välpigmenterad. Fin överlinje, bra svans. Tillräckligt bröst, tillräckliga vinklar bak, bra fram. Rör sig med bra steglängd. Urfälld, men bra färg. Mkt bra temperament. Kv1, kk2 47 cm, Mycket god typ: Bra huvud med fina ögon. Bra öron. Aningen fattig underkäke. Bra hals och överlinje. Aningen lågt ansatt svans. Något smal front. Välvinklad med utmärkta rörelser. Bra päls & färg. Bett & tänder ua. Kv1, kk1 Som synes varierar vad domaren slår ner på lite efter tycke och smak. Det den ene tycker är ett mkt bra huvud anser den andre att hunden har en aning fattig underkäke och vad en tycker är utmärkta vinklar tycker en annan tillräckligt och den tredje att knävinkeln är öppen. Utställningar får man ta för vad de är och man bör inte hänga upp sig så mycket på en vad endast en utställningsdomares tycke och smak. Alla har de en typ som de föredrar. På't igen bara och bättre lycka nästa gång