Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ang, eftersökshund i NVR

Featured Replies

Publicerat

hej har en fråga? är med i nationella viltolycksrådet sen ett antal år bor i jämtland nu till frågan. när det gäller älgolyckor så-

är vi två som går som eftersöksekipage. har alltid gort båda med i NVR o det är kompanjon som har älghund. hur ser org på det-

det viktigaste är väl resultat.. tycker jag. även märkt på forumet at det finns folk i org. som gör på samma sätt..det är väl resul-

tatet som räknas eller hur. //peter

Publicerat
hej har en fråga? är med i nationella viltolycksrådet sen ett antal år bor i jämtland nu till frågan. när det gäller älgolyckor så-

är vi två som går som eftersöksekipage. har alltid gort båda med i NVO o det är kompanjon som har älghund. hur ser org på det-

det viktigaste är väl resultat.. tycker jag. även märkt på forumet at det finns folk i org. som gör på samma sätt..det är väl resul-

tatet som räknas eller hur. //peter

Hej Peter.

För Blekinges räkning så har vi detta arbetsätt (dubbel ekipage) som ett internt önskemål vid e-sök på älg samt vildsvin.

Finns en hel del fördelar med att vara just två om dessa uppdragen, men dessa vet du säkert redan!

En anna viktig del som elimineras med detta, är risken att någon blir kvar i skogen pga skada,, sjukdom eller liknade.

Och det finns en regel ang just återrapporteringen till K-man i fap samt nfs.

Och jag håller helt med dig om att det är resultatet som räknas!

//B

Publicerat
  • Författare
Hej Peter.

För Blekinges räkning så har vi detta arbetsätt (dubbel ekipage) som ett internt önskemål vid e-sök på älg samt vildsvin.

Finns en hel del fördelar med att vara just två om dessa uppdragen, men dessa vet du säkert redan!

En anna viktig del som elimineras med detta, är risken att någon blir kvar i skogen pga skada,, sjukdom eller liknade.

Och det finns en regel ang just återrapporteringen till K-man i fap samt nfs.

Och jag håller helt med dig om att det är resultatet som räknas!

//B

tack //B för ditt svar det är klockrent.. det är just så jag tänker o tycker.

//peter

Publicerat

Inga problem, dock utgår det normalt endast en ersättning. Man kan få ersättning för flera personer men då måste det föreligga speciella omständigheter som t ex varg i området eller en stor arg galt...

Publicerat
Inga problem, dock utgår det normalt endast en ersättning. Man kan få ersättning för flera personer men då måste det föreligga speciella omständigheter som t ex varg i området eller en stor arg galt...

Följdfråga.

Är inte marker med stor björnpopulation att anse som en speciell omständighet? (Självklart beroende på årstid...)

Åtminstone om det siktats björn eller om det är just björnen som är påkörd?

// Henrik

Publicerat

Njaä, självklart är det speciella omständigheter, och speciella eftersöksekipage, som kommer ifråga då en björn är skadad. Men att göra "vanliga" eftersök i björnmarker är knappast en speciell omständighet. Faran för dig och hunden är fortfarande försumbar om man jämför med andra faror.

Publicerat
  • Författare

en annan fråga? hur är det med NVO ock a-kassan , det finns ju folk i org som går på a-kassa ock kan få problem med kassan-

har dom godkänt NVO ... i dag kan man åka ur a-kassan för det minsta lilla.. vet att försäkringskassan tilllåter det på dom sjuk-

skrivna.. men a kassa hur är det där? den frågan som torkel ställer undrar jag också? detta med att ta jälp av folk som inte är med

org. hur ställer ni er om detta. nu vart det två frågor.. tackar för att ni ställer upp o svarar på frågor på forumet.

Publicerat

Den info jag fått av polisen är att enbart personer som är med i polisens register FÅR delta på dessa eftersök, eller i alla fall bära vapen. Ger även ett exempel på ett eftersök som nästan misslyckades p gr av detta nedan. Stämmer den tolkningen? Alltså att personer som inte är registrerade ej får delta, ens i periferin?

Publicerat

När det gäller A-kassa så är det komplett omöjligt att få till en enhetlig syn. Vi har alltifrån AEA som tycker det är jättetrevligt att deras medlemmar får frisk luft till byggnads som tokvägrar sina medlemmar att vara med i denna verksamhet om de ska få A-kassa. Dessutom har vi starkt avvikande åsikter från samma fack från olika medarbetare. Vi har lagt rätt mycket tid på att försöka få till en generell lösning som den med Försäkringskassan men tyvärr inte lyckats. Det gör att alla idag måste kolla detta på egen hand och lösa det personligen. A-kassorna är egna organisationer med egna eknomier och vi har tyvärr inga som helst medel att få dem att samarbeta om de inte vill / orkar /bryr sig...

När det gäller själva eftersöket så till och med uppmanas markägare / jakträttshavare att bistå vid eftersöket. För att de ska få det skjutna viltet ska de ha bistått på något sätt, i teorin. Polisen kan dock inte ge någon utanför organisationen uppdraget att ta hand om eftersöket, bland annat på grund av försäkringsfrågor mm. Vill man således vara med på ett eftersök med vapen i hand gör man bäst i att skriva in sig i organisationen. Sedan hamnar vi i lite av en gråzon här eftersom vem som helst får jaga på sin egen mark och alla har rättigheten att avliva vilt som lider... Men kort sagt, ska du ha ersättning, försäkring och möjligheten att gå över annans mark måste du ha ett ID i databasen.

Publicerat

Supertack, detta ska jag vidarebefordra till aktuella polismyndigheter. Min info var att man inte ens fick vara behjälplig på egen mark, mer än om man var ute på annan jakt och det skadade djuret "råkade" dyka upp.

Publicerat
  • Författare
När det gäller A-kassa så är det komplett omöjligt att få till en enhetlig syn. Vi har alltifrån AEA som tycker det är jättetrevligt att deras medlemmar får frisk luft till byggnads som tokvägrar sina medlemmar att vara med i denna verksamhet om de ska få A-kassa. Dessutom har vi starkt avvikande åsikter från samma fack från olika medarbetare. Vi har lagt rätt mycket tid på att försöka få till en generell lösning som den med Försäkringskassan men tyvärr inte lyckats. Det gör att alla idag måste kolla detta på egen hand och lösa det personligen. A-kassorna är egna organisationer med egna eknomier och vi har tyvärr inga som helst medel att få dem att samarbeta om de inte vill / orkar /bryr sig...

När det gäller själva eftersöket så till och med uppmanas markägare / jakträttshavare att bistå vid eftersöket. För att de ska få det skjutna viltet ska de ha bistått på något sätt, i teorin. Polisen kan dock inte ge någon utanför organisationen uppdraget att ta hand om eftersöket, bland annat på grund av försäkringsfrågor mm. Vill man således vara med på ett eftersök med vapen i hand gör man bäst i att skriva in sig i organisationen. Sedan hamnar vi i lite av en gråzon här eftersom vem som helst får jaga på sin egen mark och alla har rättigheten att avliva vilt som lider... Men kort sagt, ska du ha ersättning, försäkring och möjligheten att gå över annans mark måste du ha ett ID i databasen.

om jag tolkat rätt så får jag som är med i NVO gå in på annans mark men tar man med person som inte är med i NVO så får-

han följa med utan vapen eller stanna hemma.

Publicerat

Japp, ska du vara på annans mark med vapen måste du vara ute på polisens uppdrag och det kan du bara vara om du är med i organisationen. Men hålla hunden, låsa upp bommar eller bära kaffetermosen får vem som helst göra...

Publicerat
  • Författare
Japp, ska du vara på annans mark med vapen måste du vara ute på polisens uppdrag och det kan du bara vara om du är med i organisationen. Men hålla hunden, låsa upp bommar eller bära kaffetermosen får vem som helst göra...

okej hur tycker du att det fungerar i NVO har ni gort nån utvärdering av eftersöken i detta land, hur sköter vi oss??

har ni märkt av nåt negativt eller positivt.

Publicerat

Jag sitter just nu med vår nya "utvärderingsmodul" och fnular lite. Stämmer siffrorna är vi helt klart världsledande på trafikeftersök. Betydligt mycket högre uppklarandegrader än både Schweisshundregistret och de tyska undersökningar jag sett...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.